Prøvekjørt: Cupra Formentor PHEV

Din egen, ladbare batmobile

Du finner samme motorisering i VW Golf GTE og Skoda Octavia RS, men denne har mer karakter.

Pluss ikon
<b>KARAKTER:</b> Er det ikke litt batmobile over dette? Vi synes det. 
KARAKTER: Er det ikke litt batmobile over dette? Vi synes det.  Foto: Martin Jansen
Publisert

Cupra var i mange år Seats sportsfokuserte biler, men i 2018 kunngjorde Seat at Cupra skulle være et eget merke med egen identitet. Formentor er navnet på Cupras første modell, og den kom til Norge tidligere i år.

Da Seat gjorde comeback i Norge i 2018, etter å ha vært fraværende i 15 år, var merket ikke helt heldig med timingen. Til elbil-eldoradoet Norge kom Seat utelukkende med forbrenningsmotorer.

Les også: SEAT er tilbake i Norge og dropper hele bilselgerleddet

Da er det annerledes med Cupra som introduseres med en 245-hesters ladehybrid med et design som ikke går upåaktet hen.

Vi snakker om en muskuløs crossover med markante linjer. Bilen vi kjørte hadde i tillegg matt lakk (Magnetic Grey, 21 600 kroner) som ser til forveksling ut som foliering. 19-tommers felger i sort og kobber (11 250 kroner) er også med på å danne inntrykket en batmobile til folket.

<b>FØRSTE MODELL:</b> Formentor er er Cupras første modell som egen merkevare. 
FØRSTE MODELL: Formentor er er Cupras første modell som egen merkevare.  Foto: Martin Jansen

Bildet forsterkes av at Formentor også ser ut til å ha fire, kobberfarge enderør, men de er bare pynt. De faktiske eksosrørene synes ikke med mindre man anstrenger seg for å kikke under bilen.

Anstrøk av V8

<b>PYNT:</b> De kobberfargede enderørene er bare pynt. 
PYNT: De kobberfargede enderørene er bare pynt.  Foto: Martin Jansen

Og apropos pynt. Formentor har forskjellige kjøreinnstillinger. Den starter automatisk i elektrisk modus, dersom det er noe strøm igjen, men det morsomste moduset er Cupra. Da er bilen på sitt mest sportslige, noe som merkes på styring og gassrespons, og høres.

Men eksoslyden av bilen kommer utelukkende via høyttalerne. Lyden er riktignok ganske tøff og har et anstrøk av V8.

De elektriske justerbare bøttesetene (12 000 kroner) gir godt med sidestøtte uten at det går på bekostning av komforten. De er nemlig ganske myke. Selv om Formentor er litt høyreist, så kan du stille setet slik at du får en lav sittestilling.

<b>PLUKKET FRA HYLLENE:</b> Mye er kjent fra VW og Skoda, men Cupra har satt sitt preg på førermiljøet. 
PLUKKET FRA HYLLENE: Mye er kjent fra VW og Skoda, men Cupra har satt sitt preg på førermiljøet.  Foto: Martin Jansen

Mye av betjeningen er i likhet med Golf og Octavia flyttet over på en berøringsskjerm. Den er fargesterk, men oppleves innimellom noe treg i avtrekket.

EKSTRA: De elektrisk justerbare bøttesetene er gode og ekstrautstyr.
EKSTRA: De elektrisk justerbare bøttesetene er gode og ekstrautstyr. Foto: Martin Jansen

Samme som Golf GTE

Også innvendig går kobberfargede elementer igjen, og selv om Formentor er utviklet av Cupra, så vil alle som har kjørt en nyere Volkswagen eller Skoda kjenne igjen mange av løsningene. Som Seat er Cupra en del av VW-konsernet.

Fremdriften besørges av en 1,4-liters TSI bensinmotor. Den produserer 150 hestekrefter, men får hjelp av elektromotor på 85 kW som får kreftene fra et 13 kWh-batteri.

Total effekt er 245 hestekrefter og et dreiemoment på 400 Nm. Låter kjent? Det er samme drivlinje som VW GTE og Skoda Octavia RS iV.

Ikke firehjulstrekk

Den elektriske rekkevidden er oppgitt til 59 kilometer (WLTP), og rundt 50 kilometer bør være inne rekkevidde med behersket kjøring under ideelle forhold. Dermed kan mye av den daglige småkjøringen gjøres helt elektrisk, hvis du lader. Samtidig er 245 hestekrefter er mer enn nok til at Formentor er en drivende morsom bil å kjøre når anledningen byr seg.

Shift-by-wire teknologi innebærer at girvelgeren ikke er koblet mekanisk til dobbeltclutch-girkassa. Girspaken er bare en liten bryter, men med hendlene på rattet kan du overstyre girkassa og gjøre kjøringen morsommere.

<b>FORMINSKET:</b> Et bagasjerom på 345 liter er beskjedent. Til gjengjeld kan Formentor PHEV trekke hengere opptil 1700 kilo, dersom du legger 8500 kroner ekstra i et hengerfeste. 
FORMINSKET: Et bagasjerom på 345 liter er beskjedent. Til gjengjeld kan Formentor PHEV trekke hengere opptil 1700 kilo, dersom du legger 8500 kroner ekstra i et hengerfeste.  Foto: Martin Jansen

Null til hundre på syv sekunder er ikke voldsomme saker, men Formentor føles kvikk i responsen og presis i utførelsen.

Batteripakka ligger under bagasjerommet sammen med bensintanken, noe som blant annet medfører at det kun ble plass til trekk på forhjulene. Plasseringen gjør også at Formentor plug in-hybrid har mindre bagasjeplass enn de konvensjonelle variantene.

I andre land kan Formentor fås med både diesel og bensin, der toppmodellen er en 300-hesters variant med firehjulstrekk.

<b>HALVØY:</b> Navner Formentor er hentet fra en halvøy på Mallorca. 
HALVØY: Navner Formentor er hentet fra en halvøy på Mallorca.  Foto: Martin Jansen

Priser og utstyr

I Norge er Formentor kun tilgjengelig som ladbar hybrid med en startpris på 429 000 kroner, som er 40 000 kroner rimeligere enn Golf GTE.

Skoda Octavia RS med samme drivlinje koster fra 496 700 kroner, men da som stasjonsvogn med raus bagasjeplass. Formentor er også tilgjengelig i en rimeligere PHEV-versjon med 204 hestekrefter som koster fra 399 000 kroner.

<b>CROSSOVER:</b> Formentor har en bakkeklaring på 15,8 centimeter, samme som Lamborghini Urus, må vite. 
CROSSOVER: Formentor har en bakkeklaring på 15,8 centimeter, samme som Lamborghini Urus, må vite.  Foto: Martin Jansen

Bilen vi testet koster 508 650 kroner. I tillegg til bøttesetene, lakken og felgene, omfatter prisen også ekstrautstyr som panorama soltak (14 000 kroner), 360-graders kamera (5100 kroner), elektriske hengerfeste (8500 kroner) og elektriske bagasjeromsluke med sensor (5600 kroner).

TEKNISKE DATA

Cupra Formentor e-hybrid VZ

Motor, cm³: 1395

Elmotor, kW: 85

Samlet effekt, hk: 245

Totalt dreiemoment, Nm: 400

Batteri, kWh: 12,8

Rekkevidde, el (WLTP): 59

Forbruk, l/mil (WLTP): 0,14

CO₂-utslipp, g/km (WLTP): 31

Lengde/bredde/høyde, cm: 445/184/151

Akselavstand, cm: 268

Bakkeklaring, cm: 15,8

Egenvekt kg: 1704

Bagasjerom, liter: 345-1415

Tilhengervekt, kg: 1700

Standard dekkdimensjon: 245/40R19

0-100 km/t, fabrikk, sek.: 7,0

Toppfart, km/t: 210

Pris fra, kr: 429 000

Pris, testbil. kr: 508 650

Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn Bil

Denne saken ble første gang publisert 27/08 2021.

Les også