Fete bilnyheter på Oslo Motor Show

Merket var kjent for små sportsbiler. Nå er det diger el-SUV som gjelder

Flere hyperaktuelle bilmodeller vises frem på Oslo Motor Show. 

LUKSUS-SUV: Ut med Esprit og Elise. Inn med Eletre. Prisene spenner foreløpig fra 897 990 kroner til 1 400 999 kroner.
LUKSUS-SUV: Ut med Esprit og Elise. Inn med Eletre. Prisene spenner foreløpig fra 897 990 kroner til 1 400 999 kroner. Foto: Martin Jansen
Sist oppdatert

De store bilutstillingene i Europa er på hell. Frankfurt var lenge arena for en av verdens største bilutstillinger, Internationale Automobil-Ausstellung, men i 2020 besluttet arrangøren Verband der Automobilindustrie å droppe utstillingen etter fallende interesse fra både publikum og bilprodusenter.

Den tradisjonsrike bilmessen i Genève er for neste år flyttet til Qatar.

Et hederlig unntak i år var Paris Motor Show der det ble vist noen interessante modeller sett med norske øyne.

Dessuten klinket årets utgave av Oslo Motor Show med noen virkelig interessante nyheter sett med norske øyne.

Lotus Eletre

Lotus er primært kjent for nette, britiske sportsbiler som Elite, Esprit, Elise og Evora. Nå er Lotus blitt kinesisk under Geely-paraplyen, og fokuset er rettet mot elektriske biler, som den 510 centimeter lange luksus-SUV-en Eletre. Den kan nå reserveres og selskapet oppgir at de vil starte utleveringen av Eletre neste sommer.

Eletre kommer i tre utgaver der standardversjonen med 600 kilometers oppgitt rekkevidde koster fra 897 990 kroner. Da er ikke neste års avgifter medregnet.

ELETRE: Lotus er nå en del av kinesiske Geely - i likhet med Volvo.
ELETRE: Lotus er nå en del av kinesiske Geely - i likhet med Volvo. Foto: Martin Jansen

Les også: Slik var Lotus før

R-versjonen koster fra 1 400 999 kroner, leverer 675 kW/900 hk og skal greie 0-100 km/t på 2,95 sekunder. Toppfarten er oppgitt til 265 km/t Rekkevidden er oppgitt til 490 kilometer.

UTSTYR: Eletre kommer blant annet med en 15,1-tommers OLED-skjerm og et 1380 watts KEF Premium Audio med 15 høyttalere.
UTSTYR: Eletre kommer blant annet med en 15,1-tommers OLED-skjerm og et 1380 watts KEF Premium Audio med 15 høyttalere. Foto: Martin Jansen

Eletre har som Porsche Taycan og Audi e-tron GT 800-volts batterisystem, som i teorien betyr at batteriet på 112 kW skal kunne lades til 400 kilometers rekkevidde på 20 minutter. Bagasjeromsvolumet er oppgitt til 688 liter - 1532 liter dersom bakseteryggen felles ned.

Les også: Vi Menn Bils test av Porsche Taycan 4S

Les også: Vi Menn Bils test av Audi RS e-tron GT

I tillegg skal det være plass til 48 liter i frunken. Alle versjonene kommer med firehjulstrekk og 22-tommers felger som standard. Den kan også leveres med felger på hele 23 tommer. Bakkeklaringen er 19,4 cm.

Fisker Ocean

Danske Henrik Fisker designet BMW Z8 og senere Aston Martin V8 Vantage og DB9 før han etablerte Fisker Automotive og lanserte den kjendisprofilerte og ekstravagante plug in-hybriden Fisker Karma i 2009. Det endte med konkurs.

Les også: Dette mente vi etter å ha prøvekjørt Fisker Karma

Les også: Jakten på Leonardo DiCaprio og hans Fisker Karma

MR. FISKER: Bak Fisker Automotive står dansken Henrik Fisker som hadde tatt turen til Oslo Motor Show.
MR. FISKER: Bak Fisker Automotive står dansken Henrik Fisker som hadde tatt turen til Oslo Motor Show. Foto: Martin Jansen

Fisker stablet seg på beina igjen og i 2018 var han på banen igjen med elbilkonseptet EMotion og planer om faststoff-batterier.

Les også: Henrik Fisker om faststoff-batterier

Fisker har muligens satt fokuset på faststoff-batterier på vent, men ikke planene om en elbil som bærer hans navn. Under Mobile World Congress i Barcelona i slutten av februar presenterte han den elektriske SUV-en Fisker Ocean.

PRODUKSJON: De første 5000 produserte versjonene vil være Fisker Ocean One-lanseringsutgaver. Etter leveringen av disse skal Fisker begynne å oppfylle ordrer på Fisker Ocean Extreme, Ultra og Sport i 2023.
PRODUKSJON: De første 5000 produserte versjonene vil være Fisker Ocean One-lanseringsutgaver. Etter leveringen av disse skal Fisker begynne å oppfylle ordrer på Fisker Ocean Extreme, Ultra og Sport i 2023. Foto: Martin Jansen

Den vises også frem på Oslo Motor Show. Fisker skal etter planen begynne å levere Ocean i USA og utvalgte europeiske land, blant annet Norge, kort tid etter produksjonsstart i november 2022. Ocean kommer i tre versjoner: Sport, Ultra og Extreme, pluss lanseringsversjonen One (625 000 kroner - før neste års moms på elbiler over 500 000 kroner og en mulig vektavgift).

One har samme oppsett som toppmodellen Extreme, noe som blant annet innebærer to el-motorer, 550 hester, firehjulstrekk og en rekkevidde på 630 km (WLTP-beregning). Også Extreme-utgaven har en startpris på 625 000 kroner. Den rimeligste versjonen med forhjulstrekk og en rekkevidde på 440 km skal koste rundt 372 000 kroner i Norge.

ROTASJON: Diger berøringsskjerm som kan roteres, interiør av kunstskinn og tepper av resirkulert nylon og polyester.
ROTASJON: Diger berøringsskjerm som kan roteres, interiør av kunstskinn og tepper av resirkulert nylon og polyester. Foto: Martin Jansen

Ocean er 478 centimeter lang og kommer blant annet med 17,1-tommers berøringsskjerm som kan roteres og mulighet for 22-tommers felger og en hengervekt på 1815 kilo. Den kan fås med flere kule funksjoner. Vi er særlig svake for California Mode. Ved å trykke på en knapp tas alle sidevinduene ned, inkludert de små Doggie-vinduene i C-stolpen, men også bakruten og soltaket.

Xpeng G9

Kinesiske Xpeng er representert på det norske markedet med modellene P7 og G3i. Til våren åpner den norske importøren opp for at du kan bestille en modell med et betydelig større salgspotensial: den digre SUV-en G9. Prisen er ikke klar, men informasjonssjef Knut Arne Marcussen opplyser at de vil starte levering av G9 til høsten neste år. Med en lengde på 490 centimeter blir den en konkurrent til blant andre Nio ES8.

Les også: Vi Menn Bils test av Nio ES8

LAST: G9 kan ta 75 kilo på taket.
LAST: G9 kan ta 75 kilo på taket. Foto: Martin Jansen

G9 kommer med 98 kW batteri og 800-volts system, noe som åpner for rask ladehastighet. Maks rekkevidde vil trolig ligge et sted mellom 520 og 570 kilometer. G9 kommer i tre utstyrsvarianter der den ene kun har bakhjulstrekk. 4WD-variantene kommer standard med luftfjæring og skal kunne dra hengere på minst 1500 kilo.

G9: Nappa-skinn og store skjermer.
G9: Nappa-skinn og store skjermer. Foto: Martin Jansen

Toppversjonen vil ha 550 hestekrefter og skal greie 0-100 km/t på 3,9 sekunder. Den store kineseren kan ikke fås som syvseter, men et bagasjeromsvolum på 660 liter er raust, i tillegg til en frunk på 71 liter. Innvendig er skinnseter standard, samt massasje og varme i både forsetene og baksetene. Forsetene er i tillegg ventilerte. Innvendig preges dashbordet av to berøringsskjermer på nesten 30 tommer til sammen.

Polestar 6

Polestar avslørte nylig 3-modellen som kan bli en storselger på det norske markedet. Polestar skal lansere én ny elbil hvert år fremover. Først ut er nevnte Polestar 3, som bygges på samme plattform som den elektriske versjonen av Volvo XC90 - EX90.

ROADSTER: Polestar 6-konsept på Oslo Motor Show.
ROADSTER: Polestar 6-konsept på Oslo Motor Show. Foto: Martin Jansen

Les også: Polestar 3 - kommer med avansert lasersystem

Den mindre SUV-kupéen Polestar 4 har forventet lansering i 2023 og etterfølges av den sportslige GT-modellen Polestar 5 i 2024. I 2026 kommer en elektrisk roadster som blir Polestar 6.

GJENBRUK: Mye av interiøret i Polestar 6-konseptet består av resirkulert polyester som hovedmateriale.
GJENBRUK: Mye av interiøret i Polestar 6-konseptet består av resirkulert polyester som hovedmateriale. Foto: Martin Jansen

Et konsept på modellen vises frem på Oslo Motor Show denne helgen. Den deler plattform med Polestar 5, noe som betyr to elmotorer, 800-volts arkitektur, 650 kW/884 hk, et dreiemoment på 900 Nm, 0-100 km/t på 3,2 sekunder og en toppfart rundt 250 km/t.

EN STUND: Den produksjonsklare versjonen av Polestar 6 er ikke ventet før i 2026. Innen den tid kommer et par andre, interessante modeller.
EN STUND: Den produksjonsklare versjonen av Polestar 6 er ikke ventet før i 2026. Innen den tid kommer et par andre, interessante modeller. Foto: Martin Jansen

I august kunngjorde Polestar at de ville produsere et eksklusivt utvalg med såkalte LA konsept-versjoner av Polestar 6 med eksklusive utstyrsdetaljer. De ble solgt i løpet av en uke.

Alfa Romeo Tonale

Alfa Romeo er representert i Norge med modellene Giulia og Stelvio. De leveres kun med bensin og diesel. Alfa Romeo er en del av det gigantiske Stellantis-konglomeratet og en helt elektrisk Alfa vil trolig bli lansert neste år.

LADBAR: Alfa Romeo kommer med Tonale som plug in-hybrid neste år.
LADBAR: Alfa Romeo kommer med Tonale som plug in-hybrid neste år. Foto: Martin Jansen

Les også: Alfa Romeo 156 - kjærlighet i første sving

Les også: Alfa Romeo 4C - absolutt skjønnhet med noen skjønnhetsfeil

Men det skjer noe i mellomtiden. På Oslo Motor Show vises den 450 centimeter lange SUV-en Tonale frem. Det dreier seg om en mildhybrid med 1,5-liters bensinmotor på 160 hestekrefter. Den har forhjulstrekk og en startpris på 620 000 kroner. I elbil-landet Norge sier det seg selv at dette ikke akkurat er en hyperrelevant bil.

Noe mer aktuell blir plug in-hybriden som kommer til Norge neste år. Den vil ha 280 hestekrefter, firehjulstrekk og skal kunne kjøres elektrisk i over 60 kilometer ved ideelle forhold.

Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr 57 2022

Denne saken ble første gang publisert 28/10 2022, og sist oppdatert 28/10 2022.

Les også