Henrik Fisker

Henrik Fisker: -  Elbiler med våre faststoff-batterier er på gata før 2023

Den danske bilentreprenøren Henrik Fisker understreker i et intervju med Vi Menn at selskapet hans sitter på banebrytende teknologi som vil gi elbiler med enorm rekkevidde og ladetid på minutter.

Pluss ikon
FISKER EMOTION: Elbiler med såkalte «solid state»-batterier er på veiene før 2023, ifølge bildesigneren og gründeren Henrik Fisker. Batteriene skal ha 2,5 ganger høyere energitetthet enn litiumion-batterier.
FISKER EMOTION: Elbiler med såkalte «solid state»-batterier er på veiene før 2023, ifølge bildesigneren og gründeren Henrik Fisker. Batteriene skal ha 2,5 ganger høyere energitetthet enn litiumion-batterier. Foto: David McNew (AFP / NTB Scanpix)
Sist oppdatert

Det kjører om lag 140.000 rene elbiler på norske veier. Det er et høyt tall, men utgjør likevel bare fire prosent av totalt 2,5 millioner personbiler i Norge.

Til tross for sterke insentiver fra den norske stat som bidrar til et høyt salg av elbiler her til lands, er det mange som ikke vurderer elbil. Blant hovedårsakene er for kort rekkevidde og for lang ladetid.

Gå i dybden: Er elbilen en miljøbløff?

Dagens litiumionebatterier tar tid å lade. Selv med hurtigladere ser mange på en ladetid fra nesten tomt batteri til nesten fullt på opp mot en time.

En del tror såkalte faststoffbatterier (solid state) kan være løsningen på problemet.

Hellig gral

Faststoffbatterier er nærmest en hellig gral i batteriindustrien. Utviklingen av litiumionebatterier står nærmest stille, mens den nye batteritypen kan være et sjumilssteg framover med mange ganger energitettheten, lading på minutter og nærmest ingen brannfare.

Problemet er at ingen foreløpig har klart å skape en metode for billig masseproduksjon av faststoffbatterier slik at de kan konkurrere med litiumionebatterier.

Tro meg, elbiler med våre faststoff-batterier er på gata før 2023.
Henrik Fisker til Vi Menn

Det hevder den danske bildesigneren og entreprenøren Henrik Fisker snart vil endre seg. I november 2017 annonserte Fisker Inc. at selskapet hadde utviklet en ny type elektrodestruktur i faststoff som skal gi batterier med 2,5 ganger energitettheten til litiumionebatterier, rekkevidde på over 800 km og ladetid på ett minutt.

Fisker sa at batteriteknologien kan være klar i 2023.

Det er all grunn til å møte slik påstander med en sunn dose skepsis. Det som gjør Fiskers påstand interessant er mannen bak teknologien, Fabio Albano. Han leder i dag batteriutvikling for Fisker, men er også en av personene bak den anerkjente batteriinnovatøren Sakti3.

LUKSUSELBIL: Fisker Emotion er en lekker elbil. Prislappen starter på 129.000 dollar.
LUKSUSELBIL: Fisker Emotion er en lekker elbil. Prislappen starter på 129.000 dollar. Foto: Fisker Inc.
FASTSTOFF-BATTERIER: Solid State-, eller faststoff-batterier, er nærmest en hellig gral i batteriindustrien med mange ganger energitettheten, lading på minutter og nærmest ingen brannfare i forhold til litiumionebatterier. Ingen har så langt klare å masseprodusere slike batterier.
FASTSTOFF-BATTERIER: Solid State-, eller faststoff-batterier, er nærmest en hellig gral i batteriindustrien med mange ganger energitettheten, lading på minutter og nærmest ingen brannfare i forhold til litiumionebatterier. Ingen har så langt klare å masseprodusere slike batterier. Foto: Fisker Inc.

- Tro meg!

De fleste kunngjøringer som dette ender likevel i null og niks. I et intervju i siste nummer av Vi Menn bekrefter Henrik Fisker gjennombruddet på ny og hevder at teknologien er på veien lenge før skeptikerne tror.

– Batteriteknologien har utviklet seg voldsomt siden 2012, og vi har hatt et gjennombrudd i utviklingen av faststoff-batterier. Dette vil etter hvert gi våre modeller lenger rekkevidde enn bensinbiler, og ladetider på rundt ett minutt, forklarer Fisker til Vi Menn.

INTERVJU: Den danske motorgründeren Henrik Fisker og Tesla-sjef Elon Musk var uenige når det gjaldt elbil. Nå har pipa fått en annen låt. Les hele intervjuet i siste nummer av Vi Menn.
INTERVJU: Den danske motorgründeren Henrik Fisker og Tesla-sjef Elon Musk var uenige når det gjaldt elbil. Nå har pipa fått en annen låt. Les hele intervjuet i siste nummer av Vi Menn.

Blant andre har norske forskere hevdet at det vil ta minst ti år fra nå, før elbiler kan ha denne teknologien.

Henrik Fisker er rykende uenig!

– Teknologien er der allerede. I år starter vi med produksjon av våre egne faststoff-batterier til mobiltelefoner. Årsaken til at det vil ta lengre tid før denne batteriteknologien finnes i elbiler, er at batteriene må skaleres opp, og store produksjonslinjer må på plass, sier Fisker.

– Men tro meg, elbiler med våre faststoff-batterier er på gata før 2023.

I januar 2018 avduket Fisker Inc. luksuselbilen Fisker Emotion. Et beist av en elbil med batterikapasitet på 143 kWh, rekkevidde på 650 kilometer, firehjulstrekk og en rekke sensorer for selvkjøring, som lidar, radar, ultralyd og kameraer. Bilen er konstruert i aluminium og karbonfiber for å holde vekten nede.

HENRIK FISKER hevder selskapet hans har gjort et gjennombrudd og vil ha elbiler med faststoffbatterier på veien lenge før skeptikerne tror.
HENRIK FISKER hevder selskapet hans har gjort et gjennombrudd og vil ha elbiler med faststoffbatterier på veien lenge før skeptikerne tror. Foto: Eric Graciano (Wikimedia Commons)

Fisker Emotion er en elbil for personer med litt mer på konto enn folk flest. Men i likhet med Tesla, som først utviklet premiumbilene Tesla Model S og Model X før de annonserte «billigelbilen» Model 3, bekrefter Henrik Fisker overfor Vi Menn at Fisker Inc. vil satse på fleksible og rimelige elbiler for mannen i gata.

– Men vi vil ikke satse på dette alene. Det er vanskelig for en liten produsent å konkurrere med de store når det gjelder å bygge et massemarked for elbiler, så vi kommer til å skaffe oss partnere.

Denne saken ble første gang publisert 05/03 2018, og sist oppdatert 21/11 2018.

Les også