Kia EV6

Her er Kias helt nye elbil

Kia har laget en elbil som virkelig stikker seg frem, og som etter alt å dømme får svært god batterikapasitet og rekkevidde.


Pluss ikon
<b>TIGERNESE:</b> Fronten har karakteristiske kjørelys som er en del av bilens «digitale tigernese»; et designgrep som er en videreutvikling av Kias signaturgrill «tigernesen». Lyktene har også et sekvensielt lysmønster. Under lyktene er det er stort luftinntak. For å optimalisere aerodynamikken føres luften gjennom og under bilens flate underside.
TIGERNESE: Fronten har karakteristiske kjørelys som er en del av bilens «digitale tigernese»; et designgrep som er en videreutvikling av Kias signaturgrill «tigernesen». Lyktene har også et sekvensielt lysmønster. Under lyktene er det er stort luftinntak. For å optimalisere aerodynamikken føres luften gjennom og under bilens flate underside.
Sist oppdatert

Kia har laget biler som skiller seg ut i mengden, særlig modeller som Stinger og Proceed GT. Når de nå kommer med en splitter ny elbil, så er det en bil som virkelig stikker seg frem.

EV6 heter den 4,66 meter lange modellen, som blir Kias første elbil på å E-GMP-plattformen (Electric-Global Modular Platform). EV6 ble imidlertid ikke den aller første modellen på denne plattformen, den æren fikk konsernslektning Ioniq 5.

Kia har ikke avslørt mange detaljer rundt EV6, som får verdenspremiere i løpet av første kvartal 2021. Men relasjonen til Ioniq 5 lover godt.

Rekkevidde og lading

I likhet med Hyundai vil også Kia etter alt å dømme tilby EV6 med to batteristørrelser, 58 kWt og 72,6 kWt, og en rekkevidde på henholdsvis 400 og 500 kilometer. EV6 lanseres ifølge Auto Bild først med firehjulsdrift, 235 eller 306 hestekrefter. Senere vil det komme bakhjulsdrevne varianter med 170 eller 218 hesterkrefter

<b>LINJER:</b> Takspoileren over ruten fører luft ned mot en nedre spoiler over bilens spesielle baklys.
LINJER: Takspoileren over ruten fører luft ned mot en nedre spoiler over bilens spesielle baklys.

Batterispenningen vil være på maks 800 volt, som i Porsche Taycan. Det gir superrask lading på ladestasjoner med inntil 220 kW. Det skal ta fem minutter å lade batteripakken med strøm nok til 100 kilometer kjøring, og 18 minutter å lade batteriet fra 10 til 80 prosent fullt. Dersom tallene stemmer innebærer det raskeste lading i denne prisklassen, rundt 450 000 kroner.

Moderne interiør

Et av de mest iøynefallende elementene i det nye interiøret er en sømløs og buet HD-skjerm til infotainment og navigasjon.

<b>MINIMALISTISK:</b>  Buet HD-skjerm til infotainment og navigasjon.
MINIMALISTISK:  Buet HD-skjerm til infotainment og navigasjon.

Skjermens og dashbordets enkle formspråk skaper en åpen følelse i kupeen. Skjermen strekker seg fra rattet til midten av dashbordet, og viser instrumentpanel foran sjåføren og infotainment og navigasjon over midtkonsollen.

Minimalt med fysiske knapper gir et ryddig inntrykk. Under skjermen sitter det et panel med brytere for styring av klimaanlegget, og under panelet skråner dashbordet fremover.

En del av Hyundai-konsernet

Kia Motors Corporation ble stiftet i mai 1944 og er Sør-Koreas eldste produsent av motorkjøretøyer. Det startet enkelt med produksjon av sykler og motorsykler.

Kia var nær konkurs under den økonomiske krisen i Asia i 1997, men ble reddet av Hyundai Motor Company som i 1998 kjøpte 51 prosent av selskapet.

Pr 2016 eide Hyundai Motor Company 33,88% av Kia Motors, mens Kia Motors er inne på eiersiden i 22 av Hyundai sine underselskaper med varierende eierandeler fra 4,9 til 45,37%. Kia er således en del av Hyundai Motor Group som i dag er verdens femte største bilprodusent.

Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn Bil nr

Denne saken ble første gang publisert 16/03 2021, og sist oppdatert 16/03 2021.

Les også