Ioniq 5 – Den første i sin generasjon

Ingen er raskere enn dette i denne prisklassen

Kompakt utvendig, rommelig på innsiden – og rask lading takket være 800-voltsteknologi. Ioniq 5 er den første bilen på Hyundais nye elbilplattform.

Pluss ikon
<b><P CLASS=MSONORMAL>KJENNETEGN:</b> Rene overflater og 45 graders vinkler. Panseret strekker seg nedover skjermene. Nederst i fronten er det luftinntak som åpnes og lukkes automatisk.<p class=MsoNormal> 

KJENNETEGN: Rene overflater og 45 graders vinkler. Panseret strekker seg nedover skjermene. Nederst i fronten er det luftinntak som åpnes og lukkes automatisk.

  Foto: Produsenten

Sist oppdatert

En skal være forsiktig i omtalen av biler som skal være «milepæler» eller innlede «en ny æra». Ofte tar man feil, andre ganger er det klart først noen år etterpå hvilke biler som virkelig kunne forsvare slike titler. Kanskje var Audi A2 en slik bil, Toyota Prius, ideen bak Smart-bilene, den første fra Tesla.

Men hva vil vi i fremtiden si om Ioniq 5? Da de første tekniske dataene lekket ut i fjor, ble det i fagkretser snakket om en vidunderbil. Nå er bilder og data blitt offisielle, og de bekrefter at bilen er noe for seg selv.

<b>TYPISK ELBIL­PLATTFORM:</b> Korte overheng, lang aksel­avstand og kort panser.
TYPISK ELBIL­PLATTFORM: Korte overheng, lang aksel­avstand og kort panser. Foto: Produsenten

Elbilplattformen:

Det er ikke noe nytt at en bilprodusent utvikler elbilplattformer som de kan bygge flere modeller på. Hyundai kaller sin plattform for «Electric-Global Modular Platform» (E-GMP). Samtidig blir Ioniq, som hittil har vært en Hyundai-modell, til et eget bilmerke. Ioniq 5 kommer først med firehjulsdrift og to motorer (med 235 eller 306 hestekrefter). Senere følger bakhjulsdrevne versjoner med 170 eller 218 hestekrefter. Plattformen fås med to ulike batteristørrelser.

<b>HEKKEN:</b> Rene linjer også her. LED-lyktene skal bli et Ioniq-­kjennetegn.
HEKKEN: Rene linjer også her. LED-lyktene skal bli et Ioniq-­kjennetegn. Foto: Produsenten
FRONT: Heldekkende panser skal bidra til mest mulig optimal aerodynamikk. Bilen har Full LED-projeksjonslys foran, og nyskapende LED-lysteknologi bak.
FRONT: Heldekkende panser skal bidra til mest mulig optimal aerodynamikk. Bilen har Full LED-projeksjonslys foran, og nyskapende LED-lysteknologi bak.

Hurtigladingen:

Dette er nytt i bilklassen. Batterispenningen til Ioniq 5 er på 800 volt, som i Porsche Taycan.

Les også (+): Test: Porsche Taycan 4S - ingen lader raskere

Det gir superrask lading på ladestasjoner med inntil 220 kW. På fem minutter lades batteripakken med strøm nok til 100 kilometer kjøring. Det tar 18 minutter å lade batteriet fra 10 til 80 prosent fullt. Disse tallene er oppgitt av Hyundai, og vi skal selvsagt kontrollere dette med stoppeklokken vår når tiden er inne.

Det som er sikkert, er at ingen er raskere enn dette i denne prisklassen. Derfor er rekkevidden på inntil 400 kilometer med batteriet på 58 kilowattimer og 500 kilometer med 72,6 kilowattimer mer enn tilstrekkelig også på lange turer. I tillegg har Ioniq 5 toveislading – den kan gi fra seg strøm.

<b>FRA OVEN:</b> For taket kan kundene velge mellom stål, glass eller solceller.
FRA OVEN: For taket kan kundene velge mellom stål, glass eller solceller.

Formene:

Kompakt kombikupéform med glatte flater og 19-tommersfelger som standard. Den står på hjulene sine med visuell tyngde. I virkeligheten skal den se mindre kompakt ut enn på bilder, sier Hyundais kreative sjef Luc Donckerwolke.

Panseret i aluminium strekker seg over skjermene og ned til hjulbuene. Nederst i fronten finnes luftinntak som automatisk lukkes. Taket kan fås med solcellepanel, som kan gi vel fem kilometer ekstra rekkevidde på solrike dager. Europa­versjonen har inntil videre vanlige sidespeil, men et kamerasystem kan bli aktuelt senere.

Innvendig:

<b>ANNERLEDES ATMOSFÆRE:</b> To 12,25-tommers­skjermer, den til høyre er en berørings­skjerm. 
ANNERLEDES ATMOSFÆRE: To 12,25-tommers­skjermer, den til høyre er en berørings­skjerm.  Foto: Produsenten

Her skal du få stue-romfølelse. I designstudien kalt 45 kunne setene dreies 180 grader. I produksjonsutgaven er disse stolene blitt til lenestoler. De har 30 prosent mindre volum, og det bidrar til mer plass i bak­setet enn noen annen bil på sammenlignbar plattform.

Gulvet er flatt, midtkonsollen skyvbar og dashbordet er nesten uten taster. I stedet finnes en 12,5-tommersskjerm og en like stor pekeskjerm ved siden av.

<b>LADEVENTING:</b> Stolene kan bli til lenestoler mens du lader batteriet.
LADEVENTING: Stolene kan bli til lenestoler mens du lader batteriet.

Assistenter og connectivity:

Selv i billigste utgave har Ioniq 5 adaptiv cruisekontroll, motorveiassistent, filholderassistanse og nødbremsassistent. Dessuten har den gjenkjenning av fotgjengere og syklister med unnastyringsfunksjon samt skiltgjenkjenning, og naturligvis Apple CarPlay og Android Auto.

Priser og konkurrenter:

Tekniske data

Motor: Én (bakhjulsdrift) eller to (firehjulsdrift) elmotorer

Effekt: 170 til 306 hestekrefter

Dreiemoment: 350 til 605 Newtonmeter

Lengde/bredde/høyde: 463,5/189/160,5 cm

Akselavstand: 300 cm

Batterikapasitet: 58/72,6 kWt

Rekkevidde, maksimalt: 400/500 km

Ladetid (oppgitt): 10–80 % på 18 min. 100 km kjørelengde på 5 min.

0–100 km/t: 5,2-8,5 sekunder

Toppfart: 185 km/t

Bagasjeromsvolum: bak 531–1591 liter foran 24–57 liter

Pris, fra: 464 000 kroner

Reservasjonssystemet brøt sammen

Ioniq 5 hadde verdenspremiere 23. februar, og Hyundai åpnet for reservering av bilen rett etter lanseringen.

Interessen var så stor at reservasjonssystemet brøt sammen. Ifølge Hyundai Norge var interessen trolig størst blant norske kunder. Hele 14 000 nordmenn hadde meldt seg som interessenter på forhånd, hevder Hyundai.

Svært mange av disse interessentene ville også reservere lanseringsmodellen Ioniq 5 Project 45, som ble sluppet i forbindelse med verdenspremieren. Bilen var tilgjengelig i et begrenset volum på 3 000 enheter for fem europeiske markeder; Frankrike, Nederland, Storbritannia, Tyskland og Norge.

<b>FORSVARSEL:</b> Studien 45 – et forvarsel om utseendet <span style=font-size:16px;>til Ioniq 5.</span>
FORSVARSEL: Studien 45 – et forvarsel om utseendet til Ioniq 5.

Nå er fordelingen av de 3 000 bilene klar, og norske kunder stakk av med en andel på cirka 42 prosent av volumet. Dermed kan nærmere 1 300 nordmenn hente sin IONIQ 5 Project 45 allerede til sommeren.

- Responsen fra norske kunder har vært utrolig. Nå er det bare for disse kundene å glede seg til å motta en revolusjonerende elbil med flere unike og banebrytende teknologier og egenskaper, sier Christian Stenbo, markedsdirektør i Hyundai Motor Norway.

Priser Ioniq 5

Ioniq 5 Long Range RWD Premium: Fra 464 000 kroner

Ioniq 5 Long Range AWD Premium. Fra 494 000 kroner

20-tommers lettmetallfelger + 5 000 kroner

Vision Roof (krever 20-tommers lettmetallfelger) + 15 000 kroner

Etter å ha solgt ut lanseringsutgaven Project 45 på minutter, slapp Hyundai på tampen av april ordinære priser på Ioniq 5. Fra start tilbys bilen med stort batteri, full utstyrspakke som standard og valget mellom bak- og firehjulstrekk.

Salget av de vanlige modellene starter 3. mai 2021, med leveringsstart i sommer. Ioniq 5 lanseres fra start med full utstyrspakke som standard, stor batteripakke, og valget mellom bak- og firehjulstrekk.

DOMMEN

Vi har ikke sett Ioniq 5 på annet enn bilder ennå. Dermed har vi hverken kjørt eller testet den.Alt vi vet om den, er det Hyundai lover. Likevel er det klart at vi ikke har vært så spent på en ny bil siden Tesla Model 3 ble lansert. Formene minner om en Lancia Delta, ladeteknologien omPorsche og prisen om VW ID. 4– ingen dårlig kombinasjon.Ioniq 5 kan være starten på enny æra for elbilene.

Veien frem til Ioniq 5

<b>BILMESSE-STJERNER:</b> Pony Coupé fra 1974. 

I 1974 vakte Hyundais «Pony Coupé Concept» oppsikt da den ble stilt ut på bilmessen i Torino. Bak designstudien sto Giugiaros Italdesign. Kjennetegnene til den kantete bilen var lange overheng, flatt og langtrukket panser og vinkler på 45 grader. Nøyaktig 45 år senere var det designstudien «45» som fikk besøkende på IAA-utstillingen i 2019 til å ta ekstra runder rundt bilen. Forbildet var Pony Coupé, men 45 hadde selvsagt fått elmotorer. Den var kort og bred, hadde C-søyle i 45 graders vinkel og kamera i stedet for speil. Dørene ble skjøvet for- eller bakover av elektriske motorer, mens stolene kunne dreies.

Ioniq 5 ble skapt parallelt med studien 45. Donckerwolke ville ikke gi bilen retrodesign. Produksjonsbilen er dessuten blitt smalere og har fått vanlige speil (i hvert fall i første omgang), men LED-lysene med pikseloptikk er kommet med over fra 45 til 5. De skal være et designsymbol for Ioniq-modellene.

Denne saken ble første gang publisert 12/03 2021, og sist oppdatert 29/04 2021.

Les også