- Det er problematisk at automatikken på nyere biler ikke alltid slår inn når det for eksempel er dårlig sikt, eksempelvis ved tett tåke eller snødrev, sier Andreas Handeland, rådgiver i NAF.

Tidligere var det slik at biler solgt nye i Norge hadde automatisk tenning av lys foran og bak når motoren ble startet. Men kravet om automatisk tenning av kjørelys forsvant med EØS-avtalen. Det var fortsatt påbud å kjøre med lysene tent, men ikke automatisk.

Et EU-direktiv som trådte i kraft i 2012, fastslo at det ikke lengre var krav til dette. Direktivet overstyrer den norske kjøretøyforskriften. Dette innebærer at alle typegodkjente biler som kommer til Norge har dagens EU- standard, som ikke krever at baklysene skal virke samtidig med kjørelys. Dette medfører at de fleste biler bare har kjørelys foran, mens baklysene kommer på automatisk når man eksempelvis kjører inn i en tunnel.

Baklys på bil

Bakgrunnen for EU-standarden er at det for rundt 4-5 år siden ble diskutert om baklysene skulle virke samtidig med kjørelysene. Argumentet for at baklysene ikke skulle virke sammen med kjørelysene var den store energibesparelsen som ville oppnås om alle kjøretøy i så mange land unnlot å kjøre med baklysene tent på dagtid.

- Dette regnestykket ble så enormt stort at de miljømessige hensyn vant frem, og det ble vedtatt at kjørelysene foran kunne virke alene, sier Gunnar Flatin ved Kontor for kjøretøyteknikk i Vegdirektoratet.

Norge mot røkla

Vegdirektoratet var representert i Genève under disse diskusjonene, og tre land sa seg ikke enige i regelendring for baklys, Norge, Sverige og Italia. Norge hadde på dette tidspunktet nasjonale regler for bruk av baklys i kjøretøyforskriften. Italia ga etter og opphevet sine bestemmelser. Det samme skjedde med Sverige. Norge var da alene om å ha nasjonale regler.

- Det er årsaken til at dette fortsatt står i kjøretøyforskriften, men i dag gjelder ikke kjøretøyforskriften for nye biler. I stedet benyttes Forskrift om godkjenning av bil og tilhenger til bil, sier Flatin.

Det innebærer at EUs ECE-regulativ er styrende, men de norske reglene er tillatt i tillegg.

- Det vil si at i Norge kan man bygge om til denne funksjonen at baklys virker sammen med kjørelys, men det kan ikke pålegges, opplyser Flatin

- Du bør skru på lysene manuelt

NAF har vært i kontakt med de fleste norske bilimportørene for å høre hvordan de forholder seg til tenning av kjørelys bak. De fleste forholder seg til EU-direktivet, men det varierer veldig fra modell til modell. Noen modeller har automatikk som tenner baklysene enten i dårlig lys eller dårlig sikt. Andre sverger til den mer tradisjonelle metoden der du som fører må skru lysene av eller på manuelt.

- Kjører du bil med automatikk som styrer baklysene, anbefaler vi at du lar den jobbe som den skal under normale forhold. Under ekstreme vær- og føreforhold bør du overstyre automatikken og skru lysene på manuelt, sier Handeland.

Les også:

Sjekk om bilen din er omfattet av de nye dekkreglene

De beste bruktbilene i kompaktklassen

Krever at elbilene støyer mer

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!