Bileksperter frykter at ny EU-merkeordning for dekk skal gi forbrukerne falsk trygghet. EU-kravene til dekkmerking innebærer at alle sommerdekk og piggfrie vinterdekk produsert etter 1. juli i år skal rangeres etter hvor høyt de scorer på følgende tre faktorer: Rullemotstand, egenskaper på våt vei og støy.

-Problemet er at dekkene klassifiseres ut fra kun tre av et utall viktige egenskaper. Selv om et dekk scorer høyt på EUs tre faktorer, kan de være livsfarlige på alt annet, forteller Torleiv Haukenes, produktsjef i Dekkmann.

- Nordiske piggfrie dekk vil få en lav EU-score. Disse dekkene har en myk gummiblanding som gir godt grep på is, men ruller tyngre og bremser dårligere på våt vei. Piggfrie dekk produsert for det mellomeuropeiske markedet vil oppnå en betydelig bedre score fordi de ruller lettere, selv om de er vesentlig dårligere på is og snø. Man kan nesten si at jo dårligere score et piggfritt dekk har på våtgrep og rullemotstand, jo bedre er det på snø og is, sier han.

Jan Ivar Engebretsen, kommunikasjonsrådgiver i NAF, mener at EU-merkingen gir informasjon om dekkets evner og kvaliteter, men ikke i sin helhet.

- En bileier i Vågå skal nødvendigvis ikke kjøpe samme type dekk som en fra Bergen, sier Engebretsen.

Han mener den nye EU-merkeordning er en fin måte å bedre trafikksikkerheten på, dersom den fører til at kjøper ikke velger dårlige dekk.

- Mange bilister kjøper dekk bare fordi de er billige og tenker ikke sikkerhet i det hele tatt, sier Engebretsen.

Les også:

2012 2013 - Her er de beste vinterdekkene

Nye og strengere varebilregler

For under 100 000 kroner får du bruktbil som oser kvalitet

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!