For noen år siden ble det innført vinterdekkpåbud ved vinterføre i Tyskland. Det har ført til at det bilglade folket har fått øynene mer opp for vinterdekk de siste årene. Også i år har tyskernes versjon av NAF, ADAC, testet en rekke vinterdekk for å se hvilke som duger.

Det hører med til historien at det her er snakk om såkalte kontinentale eller mellomeuropeiske vinterdekk. Disse skiller seg en del fra de nordiske piggfrie dekkene, men kan være et godt valg for mange her til lands også.

Disse dekkene er i større grad beregnet for bruk på våt vei og i høyere hastigheter enn de nordiske piggfrie dekkene. Egenskapene på snø er som regel også akseptable, mens isegenskapene gjerne er mye dårligere enn de nordiske dekkene. Våre tidligere tester viser at bremselengden på is blir opptil 20 prosent lengre med de kontinentale vinterdekkene.

Dette reflekteres også i hvordan ADAC vekter de forskjellige testresultatene. Egenskapene på våt vei teller 30 prosent av totalkarakteren, snøføre 20 prosent og isføre teller bare 10 prosent av karakteren. Til sammenligning vekter NAF de samme egenskapene henholdsvis 20, 25 og 35 prosent når de tester nordiske dekk.

KONTINENTALE VINTERDEKK: Runde skuldre og færre lameller kjennetegner et mellomeuropeisk vinterdekk. Dette er fordi de er beregnet for høyere fart og har bedre våtgrep enn de nordiske dekkene. © FOTO: Nokian

Best på våt vei

Med andre ord handler det om hva slags føre du tilbringer tiden på gjennom vinteren. Hvis mesteparten av kjøringen foregår på våt motorvei med noe innslag av snøføre kan disse kontinentale dekkene være et godt valg. Er det derimot ordentlig vinterføre med snø og is som utgjør hovedvekten av kjøringen, bør du velge et tradisjonelt, nordisk vinterdekk (eller piggdekk).

Av de 16 dekkene ADAC har testet, blir fem karakterisert som gode (merkes med +), ti får beskrivelsen godkjent (0), mens ett dekk blir betegnet som mangelfullt (-).

I tabellen under kan du se hvordan de fem beste og det dårligste dekket gjør det i de forskjellige kategoriene.

Det er verdt å merke seg at 1,0 er beste karakter i denne sammenhengen.

Modell

Vurdering

Tørt

Vått

Snø

Is

Støy

Rulle-

motstand

Hold-

barhet

Continental ContiWinterContact TS850

+

2,4

2,3

1,9

2,0

3,2

1,4

1,0

Michelin Alpin A4

+

2,2

2,4

2,0

2,1

3,7

1,9

1,0

Dunlop SP Winter Sport 4D

+

2,5

2,2

2,3

2,4

3,2

1,9

2,3

Goodyear UltraGrip 8

+

2,5

2,1

2,3

2,3

3,5

2,2

2,0

Nokian WR D3

+

2,5

2,5

2,3

2,4

3,6

2,3

2,5

Syron Everest 1

-

3,0

5,5

3,4

2,7

4,2

2,6

2,0

Dekkene er testet i dimensjonen 205/55 R16 H

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!