Litt grovt kan vi dele piggfrie vinterdekk i to grupper: de nordiske med myk gummiblanding og vekt på godt grep på is og snø, og de kontinentale utviklet for godt grep på snø og våt vei.

Myk gummiblanding har fordeler på is, men er en ulempe på bar vei. Dårlige bremseegenskaper, dårlig stabilitet og svak styrerespons kjennetegner dekkene hvor isegenskapene er vektlagt tungt. De kontinentale dekkenes hardere gummi og åpnere mønster bidrar til at disse har gode egenskaper på bar vei, men egenskapene på is lider til dels ganske kraftig.

For de fleste i Norge er de nordiske dekkene riktig valg. Forskjellene på glatte vinterveier oppleves som vesentlig mer dramatisk enn forskjellene på bar asfalt. Så selv om mye av kjøringen i og rundt de store byene foregår på bare vinterveier, er de nordiske dekkene det sikreste valget.

Se også:

Test: De beste nordiske vinterdekkene

Skal du velge piggdekk eller piggfritt?

Prisguide: Spar nesten 4000 kroner på vinterdekk

Video: Slik skifter du hjul

Men det finnes selvsagt unntak som bekrefter regelen. Forrige vinter forsynte både Mercedes og BMW oss med gode argumenter for å være kritiske når en velger dekktype. Både Mercedes og BMW hadde utstyrt sine pressebiler med Nokian Hakkapeliitta RSi, et dekk som fungerer utmerket på vinterføre, men som på disse bilene trives usedvanlig dårlig på bar vei.

Skal du bare cruise tilbakelent fra A til B, da kan de fungere greit nok. Men har du et ønske om å oppleve disse bilenes dynamiske egenskaper, har du definitivt feil dekk.

Problemet gjelder ikke bare Mercedes' og BMWs modeller, men bakhjulsdrift ser ut til å være en ekstra dårlig match for myke vinterdekk. Enda dårligere blir matchen hvis bilen i tillegg er motorsterk.

Bedre dynamikk

Er det viktig for deg å beholde bilens dynamiske kjøreegenskaper også på piggfrie vinterdekk, er kontinentale dekk et bedre alternativ enn de mykeste nordiske dekkene. Men det finnes også nordiske dekk som er bedre enn andre på dette området. Michelin X-Ice er et dekk som har bedre balanse mellom egenskapene på is og på bar vei enn mange av konkurrentene.

Våre kolleger i auto motor und sport kjører hvert år test på vinterdekk for det tyske markedet. Dekkene er testet på snø og bar vei, altså ikke på is. Men bor du i de rette områdene av landet og villig til å ta det litt roligere på isete vei for å få bedre egenskaper på bar vei, er dette alternativ du kan vurdere.

I år har auto motor und sport testet dekk i dimensjonen 225/55R16 H, og dette er de tre beste dekkene i testen:

  1. Dunlop Winter Sport 3 D
  2. Continental Winter Contact TS 810
  3. Pirelli Winter 210 Sottozero 2

Se alle testresultatene her.

Tyske ADAC har kjørt en test av vinterdekk i dimensjonen 195/65R15T. I denne testen er også egenskapene på is vurdert, men ikke opp mot nordiske dekk.

Velger du dekk fra denne liste er rådet fortsatt å ta det ekstra forsiktig på is. Her er de tre beste dekkene i ADACs test:

  1. Goodyear UltraGrip 7+
  2. Continental WinterContact TS 830
  3. Pirelli Winter 190 Snowcontrol

Se alle testresultatene her.

Les også:

Så mye koster vinterlagring av motorsykkel

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!