Våre 10 test-favoritter

Dette er de beste bilene som vi testet i 2022

I over 50 år har Vi Menn testet de viktigste bilene på markedet. Her er dommen over 2022-årgangen. 

Pluss ikon
BEST I TEST: Her er de 10 bilene som gledet oss på ulike måter i året som gikk.
BEST I TEST: Her er de 10 bilene som gledet oss på ulike måter i året som gikk. Foto: Terje Bjørnsen
Sist oppdatert

Bilåret 2022 har vært rart, preget av etterdønningene fra to år med Korona, og selvsagt Russlands invasjon av Ukraina. Det har gått utover forsyningslinjer, produksjon og distribusjon av nye bilmodeller.

Siden moms på elbiler og høyere avgifter på ladehybrider og vanlige fossilbiler har ligget i kortene her i Norge, ble det en heseblesende og lett forvirrende prosess å være nybilkjøper i 2022.

Alle skulle ha bil før nye avgifter, og spørsmålet var ikke så mye hvilken modell man skulle velge, men hvem som kunne levere.

I Vi Menn har biltester vært en fast del av bladet i over 50 år. De siste 11 årene har vi kjørt disse etter et fast mønster, og har etablert en unik testdatabase med de snart 700 bilene vi har testet siden 2012.

Mye har endret seg på denne tiden, og enten man liker det eller ikke – det største skiftet handler selvsagt om overgangen til elbiler her i Norge. Det har også betydd nye testrutiner, særlig rundt forbruk, rekkevidde og hurtiglading.

Ja, elbilegenskapene er det er viktige, men fortsatt er vi av den oppfatningen av at selve bilegenskapene teller mest. Og på det området har ikke alt vært like bra på en del nye elbilmodeller, selv om de kommer fra anerkjente og veletablerte bilmerker.

Trøsten får være at det er en viss forbedring å spore blant 2022-nyhetene, og her er de 10 bilene som gledet oss på ulike måter i året som gikk.

10: Tesla Model Y

<b>TESLA MODEL Y:</b> SUV-modellen ligger an til å bli Norges mest solgte bil i 2022. 
TESLA MODEL Y: SUV-modellen ligger an til å bli Norges mest solgte bil i 2022.  Foto: Terje Bjørnsen

Mange mener mye om Tesla og Elon Musk, men vi skal holde oss kjølig objektive og konsentrere oss om egenskapene til mellomklasse-SUV-en Model Y. Det var en stor overgang for Tesla ikke lenger å være først ute med en modell i et viktig segment.

TESLA MODEL Y: Enkelt, på grensen til spartansk interiør. Skjermen er bra, men overbelastet som nesten eneste kilde til informasjon og betjening.
TESLA MODEL Y: Enkelt, på grensen til spartansk interiør. Skjermen er bra, men overbelastet som nesten eneste kilde til informasjon og betjening. Foto: Terje Bjørnsen

Det er blant mellomstore crossover- og SUV-modeller lanseringstrykket har vært størst de siste par årene, og en sammenligningstest i vinter viste at en ny

Tesla ikke lenger automatisk var best i klassen. Stivt understell, mye hjulstøy og et nakent interiør gir middels totalkomfort. Vi er heller ikke glade over manglende infoskjerm foran føreren, og at nesten all betjening må via den midtplasserte skjermen.

Men Model Y har fortsatt mange hyggelige sider; den kjører som en gokart, er utrolig rask – særlig i Performance-versjon – har masse plass og er nøysom på strømforbruket.

Litt dyr akkurat nå, det blir spennende å se hva Tesla gjør når momsen slår inn.

Les også: Her finner du Vi Menn Bils fulle test av Tesla Model Y Performance

Les også: Her finner du testet av Tesla Model Y Long Range

Pris: Long Range AWD fra ca. 563 000 kroner. Avgiftsøkning 2023 ca. 33 500 kroner.

9: Mercedes EQE

Av og til er det slik at en basismodell gir bedre egenskaper enn en toppmodell, og da vi hadde kjørt den sportslige AMG EQE 43 4Matic, var vi på ingen måte overbevist om at den nye elbilen var en god erstatter for E-klasse.

MERCEDES-BENZ EQE: Den bakhjulsdrevne EQE 300 har alle kvalitetene du regner med i en stor Mercedes.
MERCEDES-BENZ EQE: Den bakhjulsdrevne EQE 300 har alle kvalitetene du regner med i en stor Mercedes. Foto: Terje Bjørnsen

Les også: Her finner du Vi Menn Bils hele test av Mercedes-AMG EQE 43 4Matic

Det tok imidlertid ikke mange kilometerne i EQE 300 for å finne den ekte Mercedes-følelsen, med fantastisk komfort og strålende kvalitetsfølelse. EQE 300 sluker alt av ujevnheter, uten å føles for myk, og støynivået er det laveste vi har målt noensinne. Selv ikke ru norsk asfalt i motorveitempo ødelegger roen her.

STRAM KOMFORT: Nydelig sittekomfort og interiør i Mercedes-AMG EQE 43 4Matic, men understellet er i overkant stramt.
STRAM KOMFORT: Nydelig sittekomfort og interiør i Mercedes-AMG EQE 43 4Matic, men understellet er i overkant stramt. Foto: Terje Bjørnsen

I tillegg til flotte bilegenskaper, fungerer den bra som elbil også, der særlig raske hurtigladingsegenskaper er et stort pluss på langtur. EQE 300 er bakhjulsdrevet, vil du ha 4WD er den sterkere og dyrere 350 4Matic neste stopp.

Største minus er sedankonseptets begrensede bagasjeplass og fleksibilitet. SUV-utgaven av EQE kommer i 2023, men da nærmer nok prislappen seg drømmebil for de fleste.

Pris: EQE 300 fra ca. 593 000 kroner. Avgiftsøkning 2023 ca. 45 300 kroner.

8: Audi RS3

Mange lever i håpet om en dag å eie en av über-modellene med RS, M, AMG eller QV i etternavnet. Og i løpet av noen hektiske uker på forsommeren 2022 var vi innom flere slike.

AUDI RS3: Først og fremst en kjøremaskin, men har også kvaliteter til daglig bilbruk.
AUDI RS3: Først og fremst en kjøremaskin, men har også kvaliteter til daglig bilbruk. Foto: Martin Jansen

Ok – elbil er nå blitt en uunngåelig forutsetning for fortsatt privatbilisme – men for en bensinoholiker som meg var lyden av BMW's rekkesekser, Alfas V6 og ikke minst urbrølet fra Audis rekkefemmer nok til hyppig å påkalle nostalgiske gledestårer.

Uansett hvor mange Star Trek-lyder elbilene spiller av gjennom stereoen, de kan aldri måle seg med ekte vare. Av de tre velger jeg meg Audi RS3, av den noe prosaiske grunn at den i tillegg til alt annet også er en ganske anvendelig bil i det daglige.

KJØREFOKUS: Her skal det kjøres. Minus for bryter i stedet for en skikkelig girspak.
KJØREFOKUS: Her skal det kjøres. Minus for bryter i stedet for en skikkelig girspak. Foto: Martin Jansen

Et praktisk kombiformat, samt kjørekomfort og opptreden som ikke roper etter Nürburgring hver eneste gang du setter deg bak rattet. Men du verden som den leverer med alle innstillinger på sport …

Les også: Her finner du Vi Menn Bils test av Audi RS3 og BMW M3 Competition

Pris fra ca. 890 000 kroner. Avgiftsøkning 2023 er ikke beregnet.

7: Mercedes C-klasse

MERCEDES C-KLASSE ALL-TERRAIN
MERCEDES C-KLASSE ALL-TERRAIN

En helt ny C-klasse dukket opp vinteren 2022 som sedan, stasjonsvogn og All-Terrain. Motorutvalget består av ren diesel- og bensinversjon med firehjulsdrift, samt en bakhjulsdreven ladehybrid med stort batteri (25,4 kWh) og elektrisk rekkevidde på inntil 104 km.

Vi kjørte All-Terrain med toliters diesel og 200 hk på test i februar, og kunne konstatere at C-klasse har tatt et steg mer i retning av sportslige og dynamiske egenskaper, mens støy og fjæringskomfort ikke er like høyt prioritert.

Les også: Vi Menn Bil har prøvekjørt Mercedes C 220 D 4Matic All-Terrain

<b>MERCEDES C 300 E:</b> Ladehybridutgaven må klare seg med bakhjulsdrift, men kommer til gjengjeld ofte 10 mil på strøm.
MERCEDES C 300 E: Ladehybridutgaven må klare seg med bakhjulsdrift, men kommer til gjengjeld ofte 10 mil på strøm. Foto: Terje Bjørnsen

Med snø og is under hjulene er bilen med 4Matic-systemet et riktig inspirerende bekjentskap. Det største minuset med ladehybriden C 300 e er at du ikke kan få den med 4WD.

I stedet kan den som lader jevnlig oppnå lave forbrukstall, siden bilen ofte kommer rundt 10 mil på ren eldrift. I vår forbrukstest over 20 mil betyr det et forbruk på 0,26 l/mil.

Les også: Her finner du Vi Menn Bils fulle test av ladbare Mercedes C 300 e T i duell med Volvo V60 T6 AWD

Pris All-Terrain 220d 4Matic fra ca. 701 000 kroner. Avgiftsøkning 2023 ca. 31 500 kroner.

6: Skoda Enyaq RS Coupe/VW ID. 5 GTX

VW-konsernet opplever en enorm suksess med sine trillingmodeller Audi Q4, VW ID.4/5 og Skoda Enyaq. I utgangen av oktober hadde importøren solgt ca. 18 500 slike, eller rundt 16 % av det totale bilsalget i Norge. Det viser at vanens makt tross alt er ganske stor, selv om elbiltrillingene stort sett bare leverer gjennomsnittlig – både når det gjelder bil- og elbilegenskaper.

Les også: Her finner du Vi Menn Bils test av Skoda Enyaq og VW ID.4

<b>SKODA ENYAQ RS COUPE:</b> Finere linjer og heftig farge på sportsutgaven av Enyaq.
SKODA ENYAQ RS COUPE: Finere linjer og heftig farge på sportsutgaven av Enyaq.

I år har likevel de små-sportslige coupé-versjonene VW ID. 5 GTX og Enyaq RS Coupe representert lysglimt i det grå. En ting er at de har et sprekere design, en annen at bilene nå føles kvalitetsmessig bedre, mens mange små justeringer gir en bedre totalopplevelse – også for de øvrige modellene.

Les også: Her finner du Vi Menn Bils fulle test av VW ID.5 GTX

Begge leveres med firehjulsdrift og den sprekeste motorpakken med 299 hk/220 kW, hvilket sørger for god underholdning bak rattet. Coupé-versjonene beholder den gode plassen, som sammen med trygge veiegenskaper og ryddig betjening er de beste egenskapene.

KOMBINASJON: Den nye ID. 5 har funnet en riktig balanse mellom fjæringskomfort og veiegenskaper.
KOMBINASJON: Den nye ID. 5 har funnet en riktig balanse mellom fjæringskomfort og veiegenskaper. Foto: Terje Bjørnsen

Like imponert er vi ikke over støydempingen, her er det mer hjulstøy enn hos de beste konkurrentene.

Pris Skoda/VW fra ca. 577 000,-/ 515 200 kroner. Avgiftsøkning 2023 ca. 39 500,-/24 000 kroner.

5: Mercedes GLB/EQB

Mercedes serverer en sjelden kombinasjon: En kompakt-SUV med mulighet for sju seter og diesel- eller elmotor i samme modell. Dieselutgaven har firehjulsdrift med toliter på 150 eller 190 hk, mens elversjonen kommer som forhjulsdrevet med 190 hk, og 4Matic-utgavene 300 og 350 med 228 eller 292 hk.

MERCEDES-BENZ EQB/GLB: To elektriske utgaver og alle dieselversjonene leveres med firehjulsdrift.
MERCEDES-BENZ EQB/GLB: To elektriske utgaver og alle dieselversjonene leveres med firehjulsdrift. Foto: Terje Bjørnsen

Les også: Her kan lese Vi Menn Bils hele test av Mercedes GLB 200D 4Matic

Ved siden av fleksibiliteten mellom sju seter (de to bakerste er full brukbare for barn) og fem seter med stort bagasjerom, kan også GLB/EQB by på Mercedes-egenskaper som svært høyt kvalitetsnivå, behagelig fjæringskomfort og lavt støynivå for klassen (sistnevnte gjelder mest elbilen).

Det du ikke får er elegant design, dessuten gjør mursteinsfasongen at forbruket og dermed rekkevidden for elbilen ikke akkurat imponerer. Til gjengjeld er den rask på hurtiglading.

ALLSIDIG: Fleksibiliteten med muligheten for syv sitteplasser eller fem barneseter er EQB/GLBs største styrke.
ALLSIDIG: Fleksibiliteten med muligheten for syv sitteplasser eller fem barneseter er EQB/GLBs største styrke. Foto: Produsent

Les også: Vi Menn Bils prøvekjøring av Mercedes EQB 300 4Matic

Pris EQB 300 4Matic fra ca. 477 000 kroner. Avgiftsøkning 2023 ca. 20 200 kroner.

4: Nissan Ariya

Nissan har levd lenge på Leaf, og det var på tide med et nytt bestselgeremne fra den kanten. Mellomklasse-SUV-en Ariya dukket opp høsten 2022 og gjorde det med attraktive priser, to gode modellvarianter (batteri på 63 eller 87 kW) og fine utstyrspakker.

BEHAGELIG: Gode seter og sittestilling,
også i de pene stoff­setene i basis­modellen Advance. Nissan har vært flinke med material­kvaliteten i
Aryia, og i midt­konsollen har du blant annet en snarvei til ulike kjøremodus.
BEHAGELIG: Gode seter og sittestilling, også i de pene stoff­setene i basis­modellen Advance. Nissan har vært flinke med material­kvaliteten i Aryia, og i midt­konsollen har du blant annet en snarvei til ulike kjøremodus. Foto: Terje Bjørnsen

Les også: Her finner du Vi Menn Bils fulle test av Nissan Ariya 63 kWh og 87 kWh

Dessuten overrasker Ariya med et moderne utvendig design og en interiørkvalitet vi heller hadde ventet oss fra en Lexus enn en Nissan.

Begge de to variantene vi testet er forhjulsdrevne, og det gir velkjent oppførsel på glatt føre. En versjon med firehjulsdrift og høyere effekt kommer i 2023.

GREI BASIS: Med det minste batteriet på 63 kWh har Ariya fortsatt akseptabel rekkevidde, og prisen fra rundt 450 000 kroner i Advance-versjon er rett og slett mye bil for pengene.
GREI BASIS: Med det minste batteriet på 63 kWh har Ariya fortsatt akseptabel rekkevidde, og prisen fra rundt 450 000 kroner i Advance-versjon er rett og slett mye bil for pengene. Foto: Terje Bjørnsen

Ta med logisk betjening og gode seter så har du en av de bedre elbilnyhetene i 2022. Bare middels bagasjeplass, noe stram fjæring i sakte fart og hurtiglading/rekkevidde midt på treet trekker ned.

Pris Ariya 87 kWh fra ca. 486 100 kroner. Avgiftsøkning 2023 ca. kroner.

3: BMW i4/i4 M50

Det var med et bredt smil jeg parkerte BMW i4 M50 etter en vinterlig roadtrip på nesten 900 km. Den første elbilen med ekte BMW-kjøreglede og der det eneste savnet var godlyden fra en rekkesekser, delvis kompensert ved et fantastisk 4WD-system og utenomjordiske ytelser.

Les også: Her finner du Vi Menn Bils test av BMW i4 50

PEN OG PRAKTISK: Løsningen med fire dører og stor bakluke gir i4 en praktisk dimensjon du ikke registrerer ved første øyekast.
PEN OG PRAKTISK: Løsningen med fire dører og stor bakluke gir i4 en praktisk dimensjon du ikke registrerer ved første øyekast. Foto: Terje Bjørnsen

Stemningen ble ikke dårligere etter å ha tilbakelagt nesten samme distanse på sommerføre med den bakhjulsdrevne og rimeligere i4-varianten. Akselerasjonen er ikke like sinnssvak, men ellers er hele BMW-stemningen intakt. 30–40 mil rekkevidde på vinterføre med M50, og 45–55 mil med i4 på sommerføre.

Les også: Her finner du testen av BMW i4 eDrive 40

BMW i4: Den bakhjulsdrevne utgaven bruker lite energi og kan fint gå
50 mil under sommer­lige kjøreforhold.
BMW i4: Den bakhjulsdrevne utgaven bruker lite energi og kan fint gå 50 mil under sommer­lige kjøreforhold. Foto: Terje Bjørnsen

Legg til rask hurtiglading og du har en ekte langtursbil. Karosseriet er en femdørs coupe med stor bakluke, både elegant og praktisk. Det eneste vi har på minussiden er at M50 blir ganske dyr med komplett utstyr, mens testoppsummeringen av i4 var kort og konsis. Pluss: Det aller meste Minus: Ikke noe særlig.

Pris i4 fra ca. 500 000 kroner. Avgiftsøkning 2023 ca. 19 400 kroner.

2: Volvo V60 T6 AWD

Volvos store nyhet – den elektriske stor-SUV-en EX90 dukker først opp i 2023, men i mellomtiden kan bilkjøperne glede seg over ladehybriden V60 T6. Den har fått større batteripakke på 15 kWh, og gikk 65 km under vinterlige testforhold.

VOLVO V60 T6 AWD: Elmotor på bakhjulene sørger for 4WD og til sammen
350 hk i T6-versjonen, 456 hk hvis du
velger T8.
VOLVO V60 T6 AWD: Elmotor på bakhjulene sørger for 4WD og til sammen 350 hk i T6-versjonen, 456 hk hvis du velger T8. Foto: Terje Bjørnsen

Kjører du en 200 km langtur og starter med fullt batteri, kan du regne med et forbruk i området 0,4-0,45 l/mil. Enda viktigere er det at V60 er en fantastisk god bil – både bruks- og kjøremessig. Med 350 hk samlet effekt går den som et børseskudd, og innbiller seg at den er en sportsbil ved svingkjøring.

Les også: Her finner du Vi Menn Bils test av Volvo V60 T6 AWD i duell med Mercedes C 300 e T

PERFEKT: Volvo kan dette med seter og sittestilling, og i V60 er de på sitt aller beste.
PERFEKT: Volvo kan dette med seter og sittestilling, og i V60 er de på sitt aller beste. Foto: Terje Bjørnsen

Samtidig er det trygge, gode Volvo-egenskaper når det kommer til plass og sittekomfort. På minussiden noterer vi for mye støy på motorvei, og at Volvo har flyttet betjening av 4WD-systemet fra hurtigknapp i midtkonsollen, til langt inne i skjermbetjening. Verken bra praktisk eller sikkerhetsmessig.

Pris V60 T6 fra ca. 645 000 kroner. Avgiftsøkning 2023 ca. 45 200 kroner.

1: Kia EV6

Tar vi utgangspunkt i hele bredden av egenskaper vi vurderer i en biltest, og strør en passe porsjon kjøreglede på toppen, kommer vi ut med Kia EV6 som den mest komplette bilen i våre tester for 2022.

Det har flere årsaker, en viktig del er et bredt utvalg av modeller, de mest attraktive priset rundt 500 000 kroner slik at momsutslaget blir til å leve med. Her kan du velge batteripakke på 58 eller 77 kWh, med bak- eller 4WD.

KIA EV6: 4WD-systemet er et av de beste i elbilene vi har testet på vinterføre. Det gir større spillerom før de elektroniske vakthundene slår til.
KIA EV6: 4WD-systemet er et av de beste i elbilene vi har testet på vinterføre. Det gir større spillerom før de elektroniske vakthundene slår til. Foto: Terje Bjørnsen

Vi har kjørt 77 kWh-versjonen med bak- og 4WD, sistnevnte både på sommer og vinterføre. Begge har tiltalende egenskaper, 4WD-versjonen noe mer effekt (325 mot 228 hk) og er selvsagt bedre på vinterføre.

Les også: Her finner du Vi Menn Bils test av Kia Ev6 AWD i møte med Tesla Model Y og Mercedes EQA

Her må vi skryte ekstra av oppsettet til de elektroniske støttesystemene, for der de fleste andre elbiler arresterer deg med en gang du skal ha det litt gøy på vinterføre, tillater Kia mer slipp med hekken. Ikke bare for moro skyld, det blir også enklere å holde drivet i bratte motbakker. Bilen har fin balanse mellom respons og komfort i hjulopphenget, og er blant de mest stillegående i denne klassen.

KIA EV6: Innbydende førermiljø og godt utstyrte versjoner, mange betjeningsmuligheter.
KIA EV6: Innbydende førermiljø og godt utstyrte versjoner, mange betjeningsmuligheter. Foto: Terje Bjørnsen

Kia byr på syv års garanti, gode utstyrspakker og et fint kvalitetsnivå blant crossover- og SUV-modeller til rundt 500 000 kroner. Vi liker også at utseendet er coupé-aktig, den store bakluken gjør bilen fleksibel med et familiedugelig bagasjerom og enorm benplass i baksetet.

Erfaringene våre med 1200 km i AWD-versjonen på vinter- og sommerføre, tilsier en maks rekkevidde på 350–450 km, selvsagt avhengig av temperatur og kjørestil. 800 volt elektrisk anlegg sørger for godt over 200 kW ladefart på det beste, og i noen tilfeller rekker du ikke en pølse med brød, før bilen er ferdig hurtigladet.

CROSSOVER: En gøyal kombinasjon av coupé og stasjonsvogn skiller Kia EV6 fra mengden.
CROSSOVER: En gøyal kombinasjon av coupé og stasjonsvogn skiller Kia EV6 fra mengden. Foto: Terje Bjørnsen

Skal vi pirke på noe, må det bli et noe overveldende antall knapper og betjeningsløsninger, men det er tross alt bedre enn til stadighet å måtte langt inn i en skjermmeny.

Les også: Her finner du Vi Menn Bils test av Kia EV6 med bakhjulstrekk

Pris EV6 77 kWh AWD fra ca. 522 000 kroner. Avgiftsøkning 2023 ca. 24 200 kroner

Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr 61 2022

Denne saken ble første gang publisert 21/12 2022, og sist oppdatert 19/01 2023.

Les også