Bruktbilguide: Audi A6 2005–2010

Rimelig prestisjebil

En brukt Audi A6 kan plukkes opp til prisen av en småbil.

STIL: Klare, tidløse linjer preger denne utgaven av Audi A6.

STIL: Klare, tidløse linjer preger denne utgaven av Audi A6. Foto: Terje Bjørnsen

Publisert Oppdatert

Kort sagt:

+ Svært god plass, høy totalkomfort, sportslige veiegenskaper, god sikkerhetsstandard, solid kvalitet

- Noe høyt forbruk (bensin), noe motorstøy/vibrasjon (2,0 TDI)

I 2012 hadde ikke Dekra så mye å utsette på denne utgaven av Audi A6. Det har endret seg til 2014-undersøkelsen, der Dekra sier at Audi den engang helt problemfri Audi A6 nå viser sine første svakhetstegn.

Av de kontrollerte Audi A6 med 100-150 000 kilometer, går 82,9 % av bilene gjennom uten anmerkning, mens 8,3 % har større feil eller mangler. Snittet for klassen er 77 og 13 %.

Med kjørelengde 50-100 000 km er tallene for Audi A6 88,9 og 4,9 %, mens klassesnittet ligger på 86,4 og 7,6 %. Så om bilen ikke lenger er den beste, er det fortsatt gode muligheter for å finne en bil uten store feil.

For det er stort sett små bruksrelaterte feil som gir anmerkninger; blant annet skader på frontruten og lyktespylere som ikke fungerer. Ting med noe mer alvorlig karakter er slakk i stabilisatorstag og staget som forbinder dette til hjulopphenget, samt slitte hjullager.

Det har også vært rapportert om feil på clutch og oljepumpe på 2,0 TDI, noe som er verdt å sjekke. Det er også viktig at en aktuell bruktbil har god eier- og servicehistorikk, samt vært gjennom nødvendige oppgraderinger.

ELEGANSE: Solid kvalitetsfølelse og stram design preger interiøret på denne Audi A6 fra 2005.

ELEGANSE: Solid kvalitetsfølelse og stram design preger interiøret på denne Audi A6 fra 2005. Foto: Terje Bjørnsen

Mer dynamikk

SJEKKPUNKTER

  • Bremser
  • Hjuloppheng
  • Hjullager
  • Kraftoverføring
  • Servicehistorikk

Da Audi A6 kom som 2005-modell på vårparten i 2004, var den langt mer dynamisk både i design og kjøreegenskaper enn forgjengeren. Stasjonsvognsversjonen Avant fulgte i november 2004.

Selv om bilen hadde endret karakter, finner du fortsatt mange A6-typiske egenskaper: Den solide kvalitetsfølelsen i detaljer og materialer innvendig, meget komfortable seter, stor innvendig plass og en bra totalkomfort.

Det er et godt utvalg av biler på det norske markedet, med i overkant av 300 biler per november 2014. Det er en klar overvekt av dieselbiler, bare snaut 20 % av bilene på markedet er utstyrt med bensinmotor.

Stasjonsvognen Audi A6 Avant er den mest populære karosseriversjonen, med ca. 70 % av bilene. I tillegg er automatgir populært, rundt 75 % av bilene har dette.

Er du på jakt etter en stor bil med firehjulsdrift har du gode muligheter; rundt 35 % av bilene har Audis quattro-system.

Endring først mot slutten

SPORTSSETER: Mange brukte Audi A6 er utstyrt med sportsseter, men også standardsetene gir god komfort.

SPORTSSETER: Mange brukte Audi A6 er utstyrt med sportsseter, men også standardsetene gir god komfort. Foto: Terje Bjørnsen

Høsten 2008 fikk 2009-modellen en lett facelift, med nye lykter foran og bak samt en endret front og noen endringer i motorprogrammet. Du kjenner nyere versjoner lettest igjen på LED-kjørelys i front.

Ikke uventet er det den minste dieselmotoren som er enklest å finne som brukt. Da snakker vi om VW-konsernets arbeidshest - toliters TDI-motor med 140 hk og 320 Nm. Det holder til å gi bilen respektable ytelser, og den ellers høylytte dieselknakkingen er godt avskjermet i det store A6-karosseriet. Også forbrukstallene er svært hyggelige.

Prismessig dekker naturlig nok denne varianten et stort spenn. For eldre biler med høy kilometerstand begynner prisene fra ca. 120 000 kroner, mens biler med quattro og stor dieselmotor ligger opp mot 450 000 kroner.

Populær som quattro

Med 2,4-liters V6 bensinmotor byr bilen på en helt annen kjøreopplevelse. Det er en av de mest kultiverte V6-motorene, med nydelig lydbilde og turtallsspenn fra 1000 til 7000 o/min. Ulempen er høyere drivstofforbruk enn diesel, mest ved by/nærkjøring.

AVANT: Stasjonsvognsutgaven av Audi A6 er populær. Her en 2006-modell 2,7 TDI quattro

AVANT: Stasjonsvognsutgaven av Audi A6 er populær. Her en 2006-modell 2,7 TDI quattro Foto: Terje Bjørnsen

Også den toliters firesylindrete bensinturbomotoren med 170 hk står bra til A6, men er relativt sjelden. Prisene starter rundt 120 000 opp til ca. 230 000 kroner for disse to variantene.

I motsetning til forgjengeren ble ikke denne generasjonen av A6 levert med kombinasjonen av quattro og liten motor. Du finner quattro-modeller både med 2,4-, 2,8- og 3,2-liter bensin og 3,0-liters diesel. Den vanligste og mest populære varianten er 2,7 TDI med 180 eller 190 hk og automatgir.

Her starter moroa rundt 160 000 kroner og varer hele veien til i overkant av 400 000 kroner for nyere modeller. Er ikke vanlig bakkeklaring nok, finnes søstermodellen Allroad med luftfjæring, høyere bakkeklaring og ikke minst høyere pris.

ANBEFALTE MOTORVERSJONER

  • 2,0 TDI/140 hk: Sparsom dieselmotor med god trekkraft og noe støyende gange. Forbruk: 0,5-0,9 l/mil.
  • 2,4/177 hk: Kultivert og fleksibel bensinmotor med gode ytelser. Forbruk: 0,8-1,3 l/mil
  • 2,7 TDI/180-190 hk: Kraftig og kultivert dieselmotor med gode ytelser. Forbruk: 0,6-1,0 l/mil.

MODELLHISTORIKK

  • 2005: Audi A6 debuterer som sedan på Genève-utstillingen i mars 2004 og stasjonsvogn (Avant) i november 2004.
  • 2007: 2,0 TFSI turbomotor med 170 hk, 2,8 FSI V6 med 210 hk
  • 2009: Lett facelift med bl.a. nye LED-kjørelys. 2,0 TDI med 136 eller 170 hk. 2,8 FSI med 190 eller 220 hk, 2,7 TDI med 190 hk og 3,0 TDI med 240 hk.
  • 2010: Ny Audi A6 debuterer i desember som 2011-modell.

Har du erfaring med Audi A6? Del dine erfaringer i kommentarfeltet helt nederst i artikkelen.

Spesifikasjoner

Produsent
Pris

Konklusjon

Vår karakter

Nyttige tjenester

Regn ut

FORUM

Underholdning

Tjenester fra Nettavisen

Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag