423e8cd7d1a04.jpg

A6 Avant er kanskje enda flottere enn sedansøsteren. Taklinjen sveiper elegant bakover mot den rette bakluka - mye rettere enn det vi har sett på tidligere Avant'er; det noe flaue og satte utseendet er erstattet av et mer muskuløst og sporty uttrykk.

Audi A6 Avant er svær. Virkelig svær! Men størrelsen er ikke spesielt merkbar her jeg cruiser nedover de spanske motorveiene, med den 3,2 liter store FSI-V6'ens 255 hk og 330 Nm stillferdig buldrende under panseret.

Kvalitetsfølelsen i interiøret er herlig. Det hele er særdeles elegant, men den noe kalde følelsen fra tidligere tiders modeller er borte; det spilles i langt større grad på følelser, og jeg trives.

I nye A6 Avant er det masser av plass til fem, og alt de vil ha med seg.

Med standardunderstellet takler Avant'en veiene på en flott måte. Kun ved et par anledninger, over skarpe smådumper, mister demperne og fjærene den fulle kontrollen. Krysser du av for luftfjæring i ekstrautstyrslista, får du skarpere kjøreegenskaper og en enda flottere fremfart.

I sportsmodus kjennes bilen mye mer plantet til veibanen enn med standardunderstellet - eller luftfjæringens komfortmodus. Men de aller fleste vil nok la systemet bestemme innstillingen selv; da får du jo både i pose og sekk.

Både styring og tilbakemeldinger er langt bedre enn i eldre Audi'er - som har vært ganske følelsesløse i så måte. De fysiske lovene fører fremdeles til understyring en gang i blant, men uten at det er noe stort problem.

A6 har motorer for enhver smak. De mest attraktive motorene er imidlertid den tre liter store V6-dieselen og 3,2 V6 med bensin på tanken. De er begge svært imponerende pakker; de er raffinerte, har flott kraftutvikling og er også relativt økonomiske i bruk.

Det samme kan sies om girskiftet; selv om det ennå ikke er perfekt, er det både raskere og gir en bedre følelse enn tidligere.

Styringen er skarp - nærmest knivskarp. All understyring fra forgjengeren er borte, og samtlige testsjåfører opplevde å måtte venne seg til å dreie mindre på rattet enn normalt. Virkelig nye takter.

Veigrepet på tørr asfalt er ypperlig, og lenge glemmer en hvor stor og tung denne bilen er. Under hardt press, og ikke minst under unnamanøvre på bane, kommer likevel hekken - i en kjempesleng. Men det er med ESP avslått. Med denne på, sørger elektronikken for å korrigere inn bilen med ørsmå justeringer som knapt merkes

Versjonene

Audi A6 er tilgjengelig som sedan og stasjonsvogn. Bensinmotorer fra 2,0 l/170 hk til 4,2 l/335 hk, dieselmotorer fra 2,0 l/140 hk til 3,0 l/225 hk. Pris fra 428 900 til 1 098 600 kroner. Enkelte modeller er tilgjengelig med quattro.

Vi Menn Bil mener

A6 leverer en herlig kombinasjon av luksus, komfort og kjøreglede. Stasjonsvogna er imponerende stor. Tolitersdiesel er hyggelig i bilen, trelitersdiesel og quattro er heftig kombinasjon, 3,2 bensin er herlig, og det er svært få som behøver den største bensinmotoren.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!