Mercedes er det bilmerket som stopper minst langs veien ifølge NAFs ferske stoppstatistikk. Basert på 100 000 assistanser til NAF-medlemmer i 2011 er Mercedes det mest driftssikre merket, og Mercedes E-klasse bilmodellen med færrest stopp.

- Overraskelsen i statistikken er Toyota som kommer svakt ut med flere modeller, sier Jan Ivar Engebretsen, kommunikasjonsrådgiver i NAF.

- NAF ønsker med dette å gi forbrukerne en pekepinn på om det er visse bilmerker og modeller som stanser mer enn andre under norske forhold. Stoppstatistikken sier noe om de feilene som medfører at bilen stopper og man får behov for veihjelp, kommenterer Engebretsen.

Bilene som er med i statistikken er blant de ni årgangene 2000-2008. Nyere biler er ikke tatt med fordi mange av disse har mobilitetsgarantier som gjør at de ofte faller utenfor assistansestatistikken. Det er også satt som krav at den enkelte modell må være representert med minst 3000 biler på veien innenfor de nevnte årgangene, og med minst 1000 kjøretøy av en enkelt årgang.

Seierspallen i stoppstatistikken ble inntatt av henholdsvis Mercedes E-klasse, Suzuki Vitara og Audi A4.

=

UNDRENDE: Informasjonssjef i Toyota Norge, Espen Olsen.

Svak statistikk for Toyota

Toyota Yaris er blant bilene med hyppigste nødstopp, ifølge NAF. Dette er bilen (modell 2006-2010) som tyske Dekra har vurdert som svært driftssikker. 81,3 prosent av bilene i Dekras siste bruktbilstatistikk var helt uten feil.

Også Toyota Rav4 og Corolla kommer langt ned på listen. Dette er biler som vanligvis figurerer høyt på utenlandske kvalitetstundersøkelser.

Hos Toyota Norge er man overrasket over resultatene i undersøkelsen.

- Vi stiller oss undrende til denne undersøkelsen, som gjøres for første gang, siden den gir så annerledes resultater enn andre undersøkelser. Det er f.eks. uklart hvordan de har vektet for å sikre et representativt utvalg, og hvordan de har konstruert en trendlinje som rangerer merkene, sier Espen Olsen, Informasjonssjef i Toyota Norge.

Han forteller at de vil ha et møte med NAF for å gå gjennom detaljene i undersøkelsen.

- Vår oppfatning er at Toyota har biler med ledende driftssikkerhet, basert på et ledende kvalitetsrykte over hele verden opparbeidet over mange år. De fleste andre undersøkelser med millioner av biler fra andre land, for eksempel fra tyske TÜV og Dekra og J.D. Power plasserer Toyota i toppen når det gjelder kvalitet og driftssikkerhet. I den mest omfattende tilfredshetsundersøkelsen i Norge, Autoindex, plasserer Toyota-eierne merket høyt oppe i samtlige segmenter, hvor mange av spørsmålene går på driftssikkerhet og holdbarhet, sier Olsen.

Ikke helmax for S-Max

De tre plassene i bunnen av de 48 bilmodellene som er med i statistikken er fra bunnen Renault Laguna, Saab 9-3/9-5 og Ford S-Max.

- Vi har vektet for kjøretøybestand, kjørelengde og alder i analysene våre. Det er på denne måten vi kan se om enkelte modeller er mer utsatt for stopp langs veiene enn andre, forteller Engebretsen.

Det statistikken ikke sier noe om er hvilke faktorer som gjør at bilene trenger hjelp. Det kan hende at eierne av enkelte bilmerker er flinkere til å vedlikeholde bilen sin enn eierne av andre merker. Det kan hende at det er forskjell på eierne av ulike bilmerker med tanke på å følge opp vedlikeholdsprogrammer. Statistikken kan heller ikke si noe om alvorlighetsgraden og hvilke kostnader bileierne har.

- NAF er klar over at en del biltyper brukes til mye småkjøring og dermed kan være mer utsatt for startproblemer pga strøm/batteri enn snittet, sier Engebretsen.

Baserer seg på 100 000 assistanser

Stoppstatistikken fra NAF baserer seg på rundt 20 000 av nær 100 000 assistanser gitt til NAF-medlemmer i 2011. Veihjelp til forsikringsselskaper og mobilitetsavtaler med fabrikker er ikke tatt med.

Bilens alder teller, men kanskje viktigere er dens kjørelengde. NAF har beregnet en gjennomsnittlig årlig kjørelengde per modell ut fra 440 000 kilometer-registreringer på finn.no.Det er også vektet for at enkelte bilmodeller har høyere km-stand enn andre, hvilket sannsynligvis vil gi flere nødstopp.

=

SVAKT: Renault Laguna kommer ikke godt ut av NAFs stoppstatistikk. Foto: Newspress

De 15 beste - bilmodell og avvik fra trendlinje

Merke

Modell

Forholdstall

Avvik fra trendlinje

Mercedes

E-klasse

1,14

-1,15

Suzuki

Vitara

0,67

-0,98

Audi

A4

1,01

-0,83

BMW

X3

0,76

-0,79

Mercedes

B-klasse

0,86

-0,64

Mitsubishi

Outlander

0,84

-0,63

VW

Passat

1,32

-0,61

Mazda

6

1,05

-0,55

Audi

A6

1,43

-0,55

Skoda

Octavia

1,29

-0,48

Volvo

S40/V40

1,37

-0,48

VW

Golf

1.18

-0,48

Toyota

Avensis

1,29

-0,47

Subaru

Forester

1,30

-0,46

Audi

A3

1,22

-0,43

Tallene viser avvik fra trendlinjen i analysen. Trendlinjen er et resultat av at faktorer som kjøretøybestand, kjørte kilometer og alder vektes inn. Jo høyere negativt avvik, desto bedre.

De 15 svakeste, avvik fra trendlinje

Merke

Modell

Forholdstall

Avvik fra trendlinje

Nissan

Primera

2,22

0,20

Opel

Astra

2,07

0,40

Volvo

V70

2,3

0,42

Renault

Megane

2,21

0,48

Opel

Zafira

2,53

0,51

Hyundai

Getz

2,0

0,57

Skoda

Fabia

2,04

0,57

Peugeot

206

2,19

0,58

Opel

Corsa

2,28

0.73

Citroën

C5

2,79

0,76

Toyota

Yaris

2,57

1,05

Ford

S-Max

2,63

1,13

SAAB

9-3/9-5

3,29

1,33

Renault

Laguna

3,65

1,63

Tallene viser avvik fra trendlinjen i analysen. Trendlinjen er et resultat av at faktorer som kjøretøybestand, kjørte kilometer og alder vektes inn. Jo høyere negativt avvik, desto bedre.

Vanligste årsakene til stopp

Type feil

Andel

Elektrisk feil/batteri

39,33 %

Motorfeil

27,43 %

Tenningsfeil

12,47 %

Drivstoff feil/mangel

6,44 %

Drivverk

6,31 %

Bremser

3,75%

Kjøling

1,50 %

Diverse

1,04 %

Lading

1,04 %

Karosseri/varme/ventilasjon

0,69 %

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!