Test: Subaru Outback 2,5 og Volvo XC70 D5 AWD 2005

Ett hakk opp

Ikke helt SUV, men heller ikke langt unna. Subaru Outback og Volvo XC70 forsøker å kombinere det beste av stasjonsvogn og stor firehjulstrekker.

Subaru Outback og Volvo XC70 fra 2004 er to gode bruktbiler hvis du trenger noe som er litt røffere enn en normal stasjonsvogn.
Subaru Outback og Volvo XC70 fra 2004 er to gode bruktbiler hvis du trenger noe som er litt røffere enn en normal stasjonsvogn.
Sist oppdatert

Fremkommelighet og robuste biler er fint, men det er ikke nødvendig å sitte i 2. etasje for å få slike egenskaper. De såkalte crossover-modellene som låner litt fra stasjonsvogn og litt fra SUV er en gylden middelvei stadig flere bilkjøpere finner fram til.

Subaru Outback og Volvo XC70 er to typiske eksempler på denne biltypen. Begge har sitt utspring i stasjonsvognsmodeller, men firehjulsdrift, ekstra bakkeklaring og et litt røffere eksteriør, skiller dem fra sine stasjonsvognsbrødre. Riktignok er firehjulsdrift standard på alle Subaru Legacy stasjonsvogn, og du kan få Volvo V70 med firehjulstrekk, men det er likevel en markert forskjell.

Den viktigste er selve utstrålingen som bilene gir. Du skulle nesten ikke tro det, men det er utrolig hva noen centimeter ekstra bakkeklaring og litt dekor og plastpaneler gjør på de rette stedene.

Les mer

Bruktbilguide: Volvo XC70 2001-2007

Test 2002-modell Volvo XC70 2,5T

Test 2003-modell Volvo XC70 D5

Bruktbilguide: Store SUV-modeller

Gedigen Volvo

Men det er ikke bare utvendig at ulikhetene merkes godt. Også innvendig blir du fort klar over forskjellene fra stasjonsvognsutgavene. Særlig gjelder det i Volvo XC70, som formidler en helt annen kjørefølelse enn sin stasjonsjonsvogn-broder.

Bak rattet i Volvo XC70 får du en gedigen følelse av å kjøre noe som er virkelig stort og tungt. Slik sett er bilen nesten mer i slekt med XC90, enn en V70 AWD. Kombinasjonen med den 163 hk sterke, 2401 cm3 store dieselmotoren som satt i vår testbil, gjør at det inntrykket forsterker seg. Trekkraften fra lave turtall og det sterke suget i landeveisfart vitner om 340 Nm dieselmoment allerede ved 1750 o/m.

Volvo XC70 kommer også med en 210 hk 2,5-liters bensinturbo som gjør kjørefølelsen friskere. Oppover i turtallsområdet lar det seg ikke fornekte at dieselhestene oppleves som noe mer støyende og langsomme enn bensinhestene i XC70.

Så kan man diskutere i syv vide og syv brede om hvordan man faktisk kjører en så vidt svær bil som XC70, men det er et faktum at bilen kjennes mer agil med bensin enn diesel.

Småbilaktig Subaru

Volvo XC70 kommer både med bensin og diesel.
Volvo XC70 kommer både med bensin og diesel. Foto: Terje Bjørnsen

Subaru Outback virker helt annerledes enn Volvo XC70. Motsetningen fra den tunge følelsen i Volvo til det lettkjørte, nesten småbilaktige reaksjonsmønsteret til Subaru er slik at du nesten ikke tror det dreier seg om biler i samme klasse de første minuttene.

Med 4,73 meter er de like lange, men Subaru er ni cm smalere og kanskje aller viktigst: Nesten 300 kilo lettere enn Volvo. Den svenske tungvekteren går i ringen med 1725 kilo mot den japansk mellomvekteren på 1440 kilo.

Også her er motoren med på å understreke følelsen. I ekte Subaru-tradisjon en fire-sylindret boksermotor, som vanlig med den fine, smidige og lette gangen vi er vant med fra den kanten. Denne gangen med et sylindervolum på 2457 cm3 og en effekt på 165 hk. Omtrent som i Volvo, men med 226 Nm ved 4400 o/m er dreiemoment-mankoen merkbar i forhold til dieselbilen, de ekstra kiloene den må dra på til tross.

Dette understrekes av automatkassene i de to bilene (bare Volvo kan leveres med manuell kasse). Subarus fire-trinns automat sliter litt med å finne den rette kombinasjonen mellom girutveksling og akselerasjonsbehov når du trår på gassen. Med bare fire gir til disposisjon og et ganske overdrive-preget 4. gir, må kassen lete litt etter det optimale turtallsområdet. Det er ikke bestandig at den finner det heller, og da tyr den ofte til nedgiring.

Dermed blir kjørefølelsen litt nervøs og egentlig har motoren nok kraft til at den godt kunne ha ventet noen gasspedal-centimeter til før en nedgiring hadde funnet sted. Ideelt sett hadde Outback passet bedre med den noe mer dreiemomentsterke 2,0-liters turbo'en fra Forester, men det er nok en kombinasjon vi må se langt etter.

Volvo's 2,4-liters turbodiesel gjør vesentlig mer ut av sitt korte effektregister (1500-4000 o/m) gjennom den fem-trinns automatkassen. Det overlegne dreiemomentet brukes til å holde turtallet lavt og sjaltingene på et minimumsnivå. Den manuelle funksjonen føles også litt mer konsis enn tilsvarende i Subaru.

To motpoler

Under kjøring er forskjellene ytterst merkbare og Volvo og Subaru oppleves som to helt forskjellige biltyper. Vår XC70 var utstyrt med Volvos aktive hjuloppheng, noe som forbedret kjøreopplevelsen drastisk i forhold til tidligere møter med XC70.

Litt snø, litt gjørme og Subaru Outback er i sitt ess.
Litt snø, litt gjørme og Subaru Outback er i sitt ess.

Spesielt har fjæringskomforten fått en ny dimensjon, og bilen smyger seg over små ujevnheter i langsom fart. Samtidig er motor- og landeveiskomfort fremragende. Bilen flyter over små og store dumper og bidrar til en utpreget luksusfølelse.

Noe sportslig bil oppleves imidlertid ikke XC70 som. Det er ingen ting å si på veiegenskapene, men dynamikk er ikke det første ordet som dukker opp. Spesielt gjelder det på glatt føre, der bilen har en tendens til å skyve med nesa hvis du er litt for ivrig. Volvos elektroniske stabilitetsprogram er imidlertid alltid på pletten og samler opp eventuelle slipptendenser før det blir alvor av det.

Subaru kjører helt annerledes enn Volvo. Fjæringen er mye strammere og mer kontant. Særlig i lav fart, ved kjøring i ruglete bygater eller på dårlig asfalt i tettbygd strøk, blir Subaru Outback småbilaktig stumpete ved siden av Volvo. Den kjennes mer lettmanøvrert ut, men fjæringskomforten er ikke en bil i halvmillions-klassen verdig.

Det samme inntrykket brer seg når du skal ut på lengre turer. Her blir ikke stumpingen like påtakelig, og komforten i Outback er faktisk bedre med last, enn i tom tilstand. Selv om ikke veigrepet er stort annerledes enn i Volvo, virker Subaru'en litt mer ivrig og med på notene i svinger.

Isolert sett er den heller ingen sportsbil, men det er mer rallygener her, enn i XC70. Noen stabilitetskontroll kan ikke Subaru levere til 2,5-liters versjonen av Outback, da må du opp på tre-liters versjonen. Outback er en snill bil, men slikt bør uansett være standard i denne klassen.

Volvo best, Subaru billigst

På et par punkter klarer likevel Subaru å få inn et par treffere på Volvo. For ulikt det øvrige inntrykket, er hjulstøy og motorstøy mindre påtrengende i den japanske bilen enn i den svenske. Diesel har selvfølgelig sitt å si, men også hjulromlingen har en litt grovere karakter i Volvo.

Cockpiten er også en stor forskjell mellom Subaru og Volvo. Svenskene følger sitt faste mønster, et som har unison anerkjennelsen for å være et av de beste på markedet. Ved siden av det elegante inntrykket, er også ergonomi, oversikt og lesbarhet på topp. Seter og sittestilling er det i absolutte tetsjiktet og du skal være mer enn gjennomsnittlig grinete om ikke en ti minutters tur i Volvo-luksus kan få humøret på topp igjen.

Premiumfølelse innvendig i Volvo XC70.
Premiumfølelse innvendig i Volvo XC70. Foto: Terje Bjørnsen

Det er ikke noe i veien med cockpit eller seter/sittestilling hos Subaru, det er bare slik at det ikke når helt opp til den høye standarden som Volvo setter. Materialer, instrumenter og betjening er litt enklere utført og følelsesmessig er ikke kvaliteten like bra, selv om den teknisk sett nok er det.

Du sitter fremragende også i Outback, selv etter mange timer i strekk holder formen seg på topp. Skinnsetene virker litt glattere enn i Volvo, men sidestøtte og støtte til korsrygg og under lårene er likevel tilstrekkelig til å holde deg på plass.

Apropos plass, så tar Volvo også en knepen seier på dette punktet. Outback er en rommelig familiebil, men ikke noe kjempe på noe område. Baksete- og bagasjeplass kommer inn på karakteren godkjent, men er ikke så mye større enn en normal familiebil.

XC70 har litt ekstra bredde og snaut 10 cm mer å gå på når det gjelder akselavstand, og alt dette merkes, særlig for passasjerene. Det er nok enklere å komme fram med to voksne eller tre barn i baksetet uten å ha følt plassmangel i XC70 enn i Outback. Også bagasjerommet virker noe større og enklere å utnytte i Volvo.

Prismessig skiller det mye mellom de to bilene. Mens Outback starter på 485 000 kroner, begynner XC70 på 560 000 med manuelt gir og 581 000 kroner med automat. Riktignok gir 96 000 kroner deg en merkbart bedre bil, men om forskjellen er verdt så mye, må man nesten avgjøre på egen hånd.

Stabilitetskontroll, et mer moderne automatgir og en bedre fjæringskomfort hos Subaru ville sikkert gjort bilen dyrere, men da ville også matchen vært betydelig jevnere.

Tekniske data: Volvo XC70 D5 AWD 2005

KAROSSERI

5-seters stasjonsvogn. Lengde x bredde x høyde: 473 x 186 x 156 cm. Akselavstand: 276 cm. Egenvekt: 1726 kg. Tankvolum: 68 liter. Bagasjerom: 485-2022 liter.

MOTOR

Subaru Outback er velutstyrt, men med noe billig plastfølelse.
Subaru Outback er velutstyrt, men med noe billig plastfølelse.

Fem-sylindret rekkemotor, common rail-innsprøytning med turbolader. Sylindervolum: 2401 cm3. Effekt: 120 kW (163 hk). Dreiemoment: 340 Nm ved 1750 o/m.

FARTSRESSURSER

0-100 km/t: 10,5 s. Toppfart: 200 km/t

FORBRUK

Snitt EU l/mil: 0,84.

PRIS

Fra 559 000,-

Tekniske data: Subaru Outback 2,5 2005

KAROSSERI

5-seters stasjonsvogn. Lengde x bredde x høyde: 473 x 177 x 155 cm. Akselavstand: 267 cm. Egenvekt: 1440 kg. Tankvolum: 64 liter. Bagasjerom: 459-1628 liter.

MOTOR

Fire-sylindret boksermotor. Sylindervolum: 2457 cm3. Effekt: 121 kW (165 hk). Dreiemoment: 226 Nm ved 4400 o/m.

FARTSRESSURSER

0-100 km/t: 10,9 s. Toppfart: 197 km/t

FORBRUK

Snitt EU l/mil: 0,85.

PRIS

Fra 485 000,-

Denne saken ble første gang publisert 19/02 2011, og sist oppdatert 24/06 2017.

Les også