Test: Volvo XC70 2002

Tiltalende kombinasjonsbil

Allerede i 1993 spurte Volvo amerikanerne om de kunne tenke seg å kjøpe en bil som var en mellomting mellom SUV og herregårdsvogn, for eksempel Jeep Cherokee og Volvo 850. Svaret var nei, og prosjektet ble lagt på is. En stund.

Med bensinturbo er en brukt Volvo XC70 småtørst, men rask og behagelig.
Med bensinturbo er en brukt Volvo XC70 småtørst, men rask og behagelig. Foto: Terje Bjørnsen
Sist oppdatert

Tekniske data

Volvo XC70 2002

  • Motor:R5, 2435 ccm
  • Ytelse:200 hk
  • Dreiemoment:285 Nm - 1800 o/min
  • Dekkdimensjon:215/65 R16
  • Egenvekt:1670 kg
  • Bagasjerom:485-2022 liter
  • Forbruk EU-mix:1,15 l/mil
  • 0-100 km/t:9,0 sek.
  • Toppfart:200 km/t
  • Pris:598 000 kroner

TESTDATA Volvo V70 XC

  • 0-100 km/t:9,6
  • 70-100 km/t kickdown: 4,2
  • 50-100 km/t kickdown: 6,3
  • Støy 100 km/t 5. gir: 69,5

Takket være en girkasse med to kraftuttak utviklet av Renault, ble det satt fart i den svenske tenkeboksen igjen. Cross Country-modellen med viskosefordeling av kreftene mellom for- og bakhjulene kom på markedet i 1997.

V70 med nogo attåt

Bilen var bra, og gjorde en respektabel jobb også i terrenget. Men siden ingen kunne se hvor bra den var, ble den ingen truende utfordring for de grove SUV'ene.

Basisen for Cross Country-modellen er en V70 med en 2,5-liter bensinmotor. Den har lavtrykksturbo og yter 200 hk. Ved hjelp av elektronikk styres turboen slik at motoren gir en momentkurve som er flat og ligger på 285 Nm mellom 1800 og 5000 o/min.

Sammen med en myk femtrinns automatkasse, behagelige seter og et oversiktlig interiør gjør dette bilen til en perfekt kjøremaskin på landeveien.

Den virker litt tyngre enn en vanlig V70, men siden man sitter lavt, får bilen ikke den karakteristiske lett duvende sidebevegelsen som preger de høye SUV-alternativene. Som standard leveres bilen med helårsdekk. De er grovere og støyer nok mer enn vanlige sommerdekk.

Les mer

Bruktbilguide: Volvo XC70 2001-2007

2004-modell Subaru Outback mot Volvo XC70

Test 2003-modell Volvo XC70 D5

Bruktbilguide: Store SUV-modeller

Bakkeklaring på 20 cm

Viskosekoblingen gir normalt 95 prosent effekt til forhjulene og fem til bakhjulene. Spinner et hjulpar, endres fordelingen automatisk. I tillegg har bilen det Volvo kaller TRACS - vanlig antispinn på alle fire hjul. Du kommer helt sikkert fram med bilen om vinteren på helårsdekk - men firehjulstrekk og antispinn hjelper ikke på bremselengden.

Mest påfallende i designen er snuten som Volvo kaller soft nose, myk nese, og at denne og støtfangeren bak er i sort plast. Alle andre lakkerer disse detaljene, og bruker man bilen litt utenfor allfarvei, er det lett å få "riper i lakken". Den svarte plasten er gjennomfarget. Riper vil det bli, men de stikker seg ikke fram som hvite striper og sår i en ellers glinsende overflate.

Om man fjerner den svarte pynten, ser bilen ut som en normal stasjonsvogn. Bakkeklaringen på 20 cm er imidlertid helt på linje med de høye, kantete SUV-konkurrentene.

Vi erfarte at Volvo Cross Country krabbet seg fram over grove steiner, dyp søle, ekstreme hjulspor, grus og bratte bakker. Automatkassen er programmert med lav utveksling på første gir. Det holder i massevis. Med mindre du bedriver terrengkjøring som sport, tror jeg du vil snu lenge før bilen setter seg fast.

Denne saken ble første gang publisert 19/02 2011, og sist oppdatert 03/05 2017.

Les også