Tekniske data:

Motor:R4 - 2204 ccm

Ytelse:140 hk v/4000 o/min

Dreiemoment:340 Nm v/2000 o/min

Forbruk (EU-mix):0,67 l/mil

0-100 km/t:10,6 sek

Toppfart:180 km/t

Dekkdimensjon:215/65 R16

Egenvekt:1627 kg

Maks hengervekt:1500 kg

Bagasjerom:527/1568 l

Pris:409 500 kr

Testen er hentet fra Vi Menn Bil i 2005

Den nye motoren er en 2,2-liter som skiller seg kraftig fra konkurrentene i bruk. Den støyer mindre, er sterkere og har et dreiemoment som er jevnet mye penere ut.

Resultatet er en bil som nær sagt kan kjøres helt ned til 1000 omdreininger pr. minutt. På vei opp igjen finnes det svært lite å utsette på maskinen. Den drar villig og svært jevnt over det hele, og leverer mer enn de fleste i denne klassen. Antakelig mer enn alle.

For å unngå lastebilstarter har de satt inn en sekstrinns girkasse hvor førstegiret er kort. Til gjengjeld er sjettegiret langt. Resultatet er en bil som er særdeles lettkjørt, selv om den har godt med krefter. Dessuten blir den billig i drift, selv på motorvei, når turtallet holder seg langt nede på skalaen. Foreløpig fås ikke automatgir i kombinasjon med denne motoren.

CR-V har dessuten fått en pakke med flere sikkerhetsdetaljer, som blant annet sidekollisjonsgardiner og større bremseskiver rundt om, med påfølgende større felger. Av designendringer ellers kan nevnes dørhåndtakene, dørtersklene, skjermbreddere, skvettlapper og dekorlist på B-stolpen. Dieselmodellene har dessuten fått en takspoiler over bakluka.

CR-V konkurrerer absolutt om hedersplassen i klassen. Den byr nå på den beste motoren, god plass og høyst tilfredsstillende kjøreegenskaper. Det eneste som taler i dens disfavør er - ja, du gjettet riktig - prisen. Bilen er på markedet i disse dager. Dersom du har råd, og ikke vil vente for å se hva Toyota kommer til å gjøre med RAV4 rundt nyåret, så er Honda CR-V med den nye 2,2 i-CTDi et klart førstevalg.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!