Kort sagt:

+ Praktisk interiør, god kvalitetsfølelse, bra førermiljø


- En del biler med problemdiesel EA189, ikke den rommeligste

Volkswagen kunne ikke la en av sine erkerivaler stikke av med et nytt markedssegment. Vinteren 2003 dukket dermed Touran opp som et direkte svar på første utgave av Opel Zafira. Den kompakte syvseteren og flerbruksbilen ble umiddelbart populær på det norske markedet.

Den er også er en av de lengstlevende modellene til VW i moderne tid. Produksjonstiden strakk seg fra 2003 og frem til etterfølgeren ble lansert i 2015.

Selvfølgelig har det skjedd ting med bilen i løpet av årene. Bortsett fra PQ35-plattformen (fra VW Golf V) er det meste endret:

Det har vært to store oppgraderinger av VW Touran underveis, den ene kom i november 2006 for modellår 2007 og den andre og mest omfattende i august 2010 for modellår 2011 (sjekk modellhistorikken lenger ned i saken for detaljer).

Motorer og drivlinjer har fulgt utviklingen i VW-konsernet, slik at Touran hele tiden har fremstått som moderne på den fronten.

VW Touran 2007

GOD FØRERKOMFORT: Sittestillingen er personbilorientert og setene gir bra støtte.

Bedre førerplass enn de fleste

Som nevnt var Touran i sin tid et svar på Zafira, og etter hvert som Touran ble eldre og nye, større konkurrenter kom til, var ikke plassforholdene det beste argumentet for Touran. Den er fortsatt langt mer praktisk enn en vanlig kompaktklassebil, mens kompakte yttermål gjør den ganske lettkjørt og -parkert.

Også veiegenskapene bar etter hvert preg av at Touran er av de siste overlevende modellene på den gamle Golf V-plattformen. For de fleste som kjøper denne typen bil er det nok likevel viktigere med trygge, enn sportslige veiegenskaper. Og der leverer Touran varene.

VW er flinke til å gi bilene sine pene interiører, og Touran er ikke noe unntak. Dermed føles den mer påkostet og har bedre seter enn mange av sine konkurrenter opp gjennom årene.

VW Touran 2011=

LITE TILBAKEMELDINGER: I 2011-modellen merker man at Touran-plattformen har sin opprinnelse fra 2003.

Sjekkpunkter

  • Brudd i fjærer
  • Slark/skader på innfesting av tverrarmer
  • Lekkasje fra eller dårlige bremseslanger
  • Skader på drivakselmansjetter
  • Oppdatering av EA189 dieselmotor

Mange bruktbiler på markedet

I bruktbilundersøkelsen hos Dekra er VW Touran en middelhavsfarer, med feil og mangler omtrent som gjennomsnittet av flerbruksklassen hele veien opp til 150 000 km.

Dekra finner en del typefeil (se sjekkpunkter) og på eldre biler med lang kjørelengde er det bare en skikkelig prøvetur og bruktbilsjekk som duger.

Utvalget av biler er enormt etter norske forhold (over 400 personbiler på markedet i oktober 2015). Dermed er prisspennet stort. Fra biler i kjørbar stand til ca. 40 000 kroner og opp til drøyt 350 000 kroner for nesten nye modeller.

Noe for enhver smak og lommebok, med andre ord. Vær obs på at de nyere 1,6- og 2,0-liters dieselmotorene er EA189-motorer som nå må gjennom en oppgradering som følge av VWs avgassjuks.

VW Touran=

TRANGT: De bakerste setene passer best for barn, men til nøds får selv en lang mann plass. © Nordlien, Egil HM Foto

Modellhistorikk

2003: VW Touran lanseres tidlig på året. I Norge vanligst med 1,9 TDI/105 hk og 2,0 TDI/140 hk.

2007: Stor facelift i november 2006 med ny front og hekk. Nå også med 1,4-liters bensinturbomotor på 140 eller 170 hk.

2010: Ny stor facelift, der mesteparten av karosseriet er nytt. Endringer i innvendig design og mer moderne utstyr. Nye common rail dieselmotorer på 1,6- og 2,0-liter (EA189). Også nye bensinturbomotorer, bl.a. 1,2 TSI/105 hk og 1,4 TSI/140 hk.

2015: VW Touran II lanseres

Tester av VW Touran

VW Touran 2,0 TDI 2007-modell

VW Touran Blue Motion 1,9 TDI  2009-modell

VW Touran 2,0 TDI 2010-modell

VW Touran 1,6 TDI 2011-modell

Les hele saken

Spesifikasjoner

Produsent VW
Pris Fra ca. 40 000 til 350 000 kroner

Vår karakter

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!