Sjekkpunkter

  • Bremseskiver
  • Turbo (1,2 TSI)
  • Drivstoffpumpe (2,0 TDI)
  • Lakkvalitet
  • Ulyder fra dashbord

Kort sagt:

+ Trygge veiegenskaper, harmonisk dieselmotor, variabelt baksete, mange motorvarianter


- Moderat plass, steil rattvinkel

Vi snakker om en SUV som egentlig ikke er SUV, i alle fall i ordets egentlige betydning. Mens det er lett å se at biler som Honda CR-V, Mitsubishi Outlander og VW Tiguan virkelig er høyreiste firehjulstrekkere, er Skoda Yeti mer en krysning mellom SUV og en mellomstor stasjonsvogn.

Skoda Yeti har vært levert i mange forskjellige versjoner, både med forhjuls- og firehjulsdrift. Da vi sjekket markedet for brukt Skoda Yeti i september 2015, hadde 55 % av bilene 4WD.

To av motorene som er omtalt i denne bruktbiltesten, er omfattet av saken der VW har jukset med avgassutslipp fra dieselmotorer. I vår artikkel dreier det seg om 2,0 TDI med 110 og 140 hk. VW har nå kommet med en løsning for disse, men sjekk gjerne hva som må gjøres med motoren på "din" bil. Nyere motorer som tilfredstiller Euro 6 avgassnorm, er i følge VW ikke omfattet av jukset.

I Norge har 2,0-liters diesel med for- eller firehjulsdrift vært storselgeren og står for drøyt 60 % av utvalget. I tillegg finnes det et brukbart antall med 1,2-liters bensinturbomotor og forhjulsdrift, samt 2,0 TDI med 140 hk og 4WD på bruktmarkedet.

Skoda Yeti etterlater et kompetent inntrykk når det gjelder veiegenskaper. Den kjører sikkert og er lettkjørt både i byen og på langtur. På fjæringskomfort leverer Yeti et godt kompromiss. Den har riktignok et fast understell, men det blir sjelden plagsomt selv på ruglete overflater i lav fart.

Bilen kan ikke konkurrere med større SUV-modeller og familiestasjonsvogner på plass, men den har de nødvendige centimeterne på de rette stedene. Plassen i baksete- og bagasjerom holder for en normalfamilie på fire, hjulpet av ekstra høyde og rette karosserisider. Seteløsningen bak er fleksibel med justering i lengderetning og av ryggvinkelen på setet.

Sittekomforten er ikke helt på høyden med en vanlig bil. Rattet er vinklet noe brattere enn i en normal bil. For enkelte sjåfører blir det vanskelig å finne en bra høyde på rattet, uten at det skjermer for speedometer og turteller.

Skoda Yeti 2,0 TDI 4x4 DSG 2014=

SNØMANNEN: Skoda Yeti har 4WD som kobler inn bakhjulene når forhjulene spinner (Haldex), men klarer seg fint selv på tøft vinterføre. © Terje Bjørnsen

Nesten nybil

Bilen kom i salg høsten 2009 som 2010 årsmodell, og det betyr at de fleste Yetiene på markedet har gått under 100 000 km. Det forsvarer til betegnelsen «nesten som ny» og det er ikke mye våre bruktbilkilder kan rapportere om feil eller mangler.

Tyske Dekra gir bilen karakter "o" (gjennomsnitt) opp til 50 000 km og som bedre enn snittet for SUV-klassen fra 50-100 000 km (se tabell under). Det er registrert en del feil på bremseskiver, og britiske What Car forteller om eiere som har rapportert feil på turbo på 1,2 TSI og drivstoffpumpe på 2,0 TDI.

Dekra bruktbilundersøkelse 2015

Kjørelengde

Uten feil

Større feil

Karakter

0-50 000 km

93% (93)

4,6% (5,1)

o

50-100 000 km

89% (84,4)

7,8% (10,3)

+

Tall for klassesnittet i parentes

Prismessig ligger spennvidden fra ca. 130 000 kroner for de eldste, forhjulsdrevne versjonene og opp til 330 000 kroner for nesten ubrukte 2014-modeller. I tabellen under finner du oversikt over ca-priser på de vanligste versjonene.

Vår favoritt er 2,0 TDI med 110 hk og 4WD. Da sparer du et merkbart antall 10 000-lapper i forhold til å kjøpe en SUV som kan være unødvendig mer SUV enn det Yeti er.

Prisområde

År/km - versjon/pris

2,0 TDI/110 FWD

2,0 TDI/110 4WD

2,0 TDI/140 4WD

1,2 TSI/105 FWD

2010-12: 50-100 000 km

150-220 000

170-230 000

230-280 000

160-210 000

2010-12: 100-150 000 km

120-145 000

170-210 000

180-220 000

 
2012-14: 0-50 000 km 

280-320 000

 

200-280 000

 

=Skoda Yeti 2,0 TDI 4x4 DSG

FOR FIRE: Skoda Yeti er en typisk firepersoners-bil, men regulerbart baksete hjelper på fleksibiliteten. © FOTO: Terje Bjørnsen

Modellhistorikk:

2009: Skoda Yeti ble lansert på bilutstillingen i Genève i mars 2009 og kom i salg som 2010-modell fra august samme år. De viktigste variantene for Norge var 1,2 TSI/105 hk, 2,0 TDI/110 hk og 2,0 TDI/140 hk. 1,2 TSI bare med forhjulsdrift, 2,0 TDI 110 hk både med for- og 4WD, mens 140 hk bare hadde 4WD.

2010: Yeti får 1,4 TSI-motor med 122 hk.

2013: På høsten får Yeti facelift til modellår 2014. Det dreier seg først og fremst om designmessige endringer, der fronten har strammere linjer på grill og frontlys. Også bak er det små designendringer.

2015: I april kommer nye motorer som tilfredsstiller Euro6-normen. De viktigste for Norge er 1,2 TSI/110 hk, 1,4 TSI/150 hk og 2,0 TDI med 110 eller 150 hk. De tre sistnevnte kan leveres med 4WD.

Anbefalte motorer

1,2 TSI/105 hk: Kjapp, drivstoffgjerrig bensinturbo. Passer fint med syvtrinns DSG automatgir. Forbruk: 0,5-0,7 l/mil.

2,0 TDI/110 hk: Dieselmotor med pen gange og tilstrekkelige ytelser. Forbruk: 0,5-0,7 l/mil.

2,0 TDI/140 hk: Dieselmotor med pen gange og gode ytelser. Leveres også med sekstrinns DSG automatgir i kombinasjon med 4WD. Forbruk: 0,5-0,7 l/mil.

Tester

2009: Prøvekjøring fra lanseringen av Skoda Yeti

2009: Skoda Yeti 2,0 TDI 140 hk 4x4

2010: Skoda Yeti 2,0 TDI 110 hk forhjulsdrift

2014: Skoda Yeti 2,0 TDI 4x4 DSG 2014

=Skoda Yeti 2,0 TDI 4x4 DSG

HØY NOK: Bakkeklaring på 18 cm er 4-5 cm mer enn på en normal bil. © FOTO: Terje Bjørnsen

Les hele saken

Spesifikasjoner

Produsent Skoda
Pris 130 000-330 000

Vår karakter

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!