Kort sagt:

+ Godt kvalitetsinntrykk

+ Trygge veiegenskaper

+ Fin dieselmotor (2,0 D-4D)


- Ikke det største bagasjerommet i klassen

- Sittestilling passer ikke alle

Da tredje generasjon Toyota Avensis kom i salg i januar 2009, var våre biltestere godt fornøyd med den nye mellomklassebilen. I forhold til den vel trauste forgjengeren, var Avensis bedre å se på og ikke minst kjøre. Ikke direkte sportslig, men en typisk trygg og lettkjørt forhjulsdreven bil.

Plassmessig en Avensis stasjonsvogn mål som familiebil. Den er omtrent på klassesnittet når det gjelder bagasje- og bakseteplass, det holder for de fleste.

Med denne Avensis-generasjonen fikk Toyota skryt for et bedre kvalitetsinntrykk, med litt mer «Lexus-følelse» over interiøret, spesielt i de best utstyrte versjonene.

Motorutvalget er velkjent for Toyota-fansen. Den vanligste motoren er toliters diesel med 124 hk og dreiemoment på 310 Nm. Vi kjørte test på Avensis med denne motoren både i 2009 og etter faceliften i 2012. Den har noe mer harmonisk kraftutvikling enn konkurrerende 1,6-liters dieseler, men kjennes ikke særlig livlig ut. Akselerasjonen er omtrent slik du forventer i en småsedat familiebil.

Mer krefter får du hvis du velger den mer sjeldne 2,2-liters dieselen, enten med 150 eller 177 hk. Hvis du er på jakt etter bensinmotor, har du i hovedsak to muligheter: 1,6- eller 1,8-liter. Sistnevnte er ofte solgt i kombinasjon med trinnløst automatgir, en stillegående og lettkjørt bil vi kjørte på test i 2012. Vi kjørte også tolitersversjonen i 2009, men denne finnes det svært få av på markedet.

=

FØRERMILJØ: Litt mer «Lexus-følelse» over interiøret, spesielt i de best utstyrte versjonene. FOTO: Terje Bjørnsen

Få problemer

I 2012 var det tid for en liten oppgradering av Toyota Avensis, med lett frisert utseende. Dessuten gjorde Toyota mindre tekniske justeringer, blant annet på understellsoppsett og motorer. Ifølge våre tester gjorde dette bilen merkbart bedre.

Våre bruktbilkilder har ikke så mye å skremme deg med når det gjelder Toyota Avensis. Hos Dekra har man foreløpig ikke nok biler i kilometerintervallet 100–150 000 km til å presentere data, men Toyota Avensis med 50–100 000 km på telleren er det får problemer med.

Her går 90,8 % av bilene gjennom kontrollen uten anmerkninger, mot snittet for mellomklassen på 82 %. Bare 4,7 % av bilene har større feil, mot 9,8 % for klassen. Det er først og fremst enkle ting som feil på lys eller bremseslitasje som gir utslag. Det britiske nettstedet Honest John rapporterer om tilfelle av slark i bremsekaliperene foran, med skranglelyd som resultat.

Solemskogen 19012012 Toyota Avensis=

GODT RENOMMÉ: 90,8 % av bilene gjennom kontrollen uten anmerkninger, mot snittet for mellomklassen på 82 %. FOTO: Egil Nordlien

Sjekkpunkter

  • Service- og eierhistorikk
  • Lys
  • Bremser
  • Innkallingsaksjoner

Mange biler, normalt prisbilde

Det er et svært godt utvalg av brukte Avensis mellom 20009 og 2013 på markedet. Diesel og stasjonsvogn er den vanligste kombinasjonen, men det finnes også et greit utvalg av bensin- eller sedanmodeller.

Prisene begynner rundt 150 000 kroner og går til rundt 350 000 for nesten nye biler.

En 2,0D-4D stasjonsvogn med mellom 50–100 000 km kjørelengde koster fra rundt 170–270 000 kroner, mens en tilsvarende 1,8-liters bensinmodell med automat kommer på mellom 180–240 000 kroner.

Har du erfaringer med Toyota Avensis, setter vi pris på at du deler disse i kommentarfeltet under artikkelen.

Toyota Avensis 2,0 D4-D test august 2013=

PLASS: Den er omtrent på klassesnittet når det gjelder bagasje- og bakseteplass. Litt over 500 liter holder for de fleste. FOTO: Egil Nordlien © Handeland, Petter

Anbefalte motorversjoner

1,8/147 hk: Bensinmotor med grei ytelse og lettkjørt med trinnløs automat. Forbruk: 0,65-0,9 l/mil

2,0 D-4D/124 hk: Harmonisk dieselmotor med god trekkraft. Forbruk: 0,5-0,75 l/mil.

2,2 D-4D/150-177 hk: Sterk og rask dieselmotor. Forbruk 0,6-0,85 l/mil.

Modellhistorikk

2008: Tredje utgave av Toyota Avensis debuterer på Parisutstillingen i oktober.

2009: Toyota Avensis lanseres på det norske markedet i januar. Bensin: 1,6/132 hk, 1,8/147 hk og 2,0/152 hk. Diesel: 2,0/124 hk, 2,2/150 og 177 hk.

2012: I januar får bilen en facelift med mindre tekniske og designmessige endringer.  

Solemskogen 19012012 Toyota Avensis=

BAKSETET: God komfort og plass, men forholdsvis kraftig stigende vinduslinje bakover på bilen har to ulemper. Små barn har dårlig sikt ut av sidevinduene, og sikten bakover for sjåføren lider © FOTO: Egil Nordlien HM Foto © Egil Nordlien HM Foto

Les hele saken

Spesifikasjoner

Produsent Toyota
Pris Fra 150 000 kroner (i november 2014)

Vår karakter

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!