Med 5,5-liters biturbo V8-er med 585 hestekrefter er Mercedes' stor-SUV GLS AMG langt fra en sinke i originalutførelse. Den over to tonn tunge SUV-en sprinter fra stillestående til 100 km/t på 4,6 sekunder og er elektronisk begrenset til 250 km/t.

For de aller fleste er det mer enn raskt nok. Men det finnes alltid dem som vil ha mer. Det handler nødvendigvis ikke bare om å heve motoreffekten, men å sette sitt særpreg på bilen.

Er du en av disse, og du er godt bemidlet, kan den tyske tuneren Brabus hjelpe. Brabus la nylig mekanikervantene på GLS AMG, og resultatet er mildt sagt heftig.

(Artikkelen fortsetter under bildet.)

GOD SOM GULL: Her er alt som glimrer gull. Gullet reflekterer varme fra motoren bort fra innsugsrørene. Noe som gir kaldere innsugsluft og mer motoreffekt.

Gull i motorrommet

Det er under panseret de store tingene skjer. I motsetning til mange tunere nøyer Brabus seg ikke med chiptrimming, men kliner til med god gammeldags mekanisk motortrimming, akkurat som de gjorde med Brabus Mercedes-AMG S63 Cabriolet.

Ikke bare er sylinderne boret opp, men slaglengden er også økt. Det gir høyere slagvolum og bedre dreiemoment. Smidde stempler er på plass, og i samme slengen bytter Brabus både veivaksel og råder. Smidde de også, selvfølgelig.

Det stopper ikke der. Hele turbooppsettet er endret, og det er lagt ned en hel del jobb for å senke temperaturen på innsugsluften. Blant annet er innsugsrørene dekket i gull (gull har ekstremt gode varmereflekterende egenskaper), og nye turboer med større kompressorhus er montert.

Det som går inn, må komme ut. Vi snakker om eksos. Brabus har selvfølgelig tatt for seg eksosanlegget også, fra start til slutt. Rustfritt, og med bedre "flow" enn originalt, skal vi tro tuneren.

(Artikkelen fortsetter under bildet.)

SKREDDERSØM: Brabus tilbyr skreddersøm, så du får hva enn du måtte ønske. Her er det kun fantasien og lommeboken som setter grenser.

Heftige ytelser

Uten at vi vet hva oppgraderingene koster, kan vi med sikkerhet si at de er av det kostbare slaget. Men hva får du egentlig for pengene?

Jo, du får en hel masse motorkraft. 265 hestekrefter og 690 Newtonmeter, for å være presis. Opp fra 585 hestekrefter og 760 Newtonmeter til 850 hestekrefter og vanvittige 1450 Newtonmeter!

Med det kutter du av fire tideler på 0-100 km/t-tiden fra 4,6 til 4,2 sekunder, og hadde det ikke vært for dekkbegrensninger, ja så ville toppfarten vært godt over 300 km/t (elektronisk sperret).

Skulle kraften skremme vannet av deg, skal du vite at Brabus tilbyr forskjellig grad av trimming til GLS. Steg 1 gir 630 hestekrefter, mens steg 2 gir 700 hestekrefter.

(Artikkelen fortsetter under bildet.)

OSER KRAFT: De fire eksosutblåsene integrert i bakfangeren med diffusor vitner uten tvil om at det bor et beist foran i motorrommet. En 1450 Newtonmeter sterkt V8-beist! © Brabus

Tilbyr skreddersøm

Brabus har laget en egen kontrollmodul for luftfjæringen som senker bilen ytterligere 30 mm i forhold til AMG-versjonen. Det skal gi mer sportslige kjøreegenskaper og et mer sporty uttrykk.

Ved siden av en stylingpakken og de smidde, 23-toms monoblokk-aluminiumsfelgene, forsikrer tuneren oss om uendelige interiør-muligheter. Det tilbys skreddersøm, og det er kun fantasien og tykkelsen på lommeboken som setter grenser.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!