Det gjør at ladbare luksusbiler med råsterk motor blir billigere enn de ville vært med en vanlig motor med sammenlignbar effekt.

Et eksempel på dette er den nye BMW 740e iPerformance. 7-serie er BMWs toppmodell, en diger luksusbil lagd for de rike. Selv den korte utgaven – den eieren skal kjøre selv – er hele 510 cm lang.

Den lange versjonen, den du kjøper når du har egen sjåfør og skal breie deg med sjampis og saksdokumenter i baksetet, er 524 cm lang. Beinplassen i baksetet har fått det meste av ekstralengden.

«Langt under» én million

Christian Gottschalk, markeds- og kommunikasjonsdirektør i BMW Group Norge, sier at BMW forventer mye av de nye ladbare variantene når de kommer hit i august. Årsaken er at prisen for 740e iPerformance er det Gottschalk kaller «langt under» én million kroner. Det er første gang på flere år at en 7-serie kan fås til under en million kroner.

Helt presis er fraprisen 969.700 kroner. Men her er det viktig å merke seg ordet «frapris». En luksuriøs BMW trenger ekstrautstyr, og ekstrautstyr er dyrt hos BMW (og merkets naturlige konkurrenter). Med andre ord: Du har helt sikkert fylt ut millionen, og langt mer enn det, når bilen er ferdig utstyrt.

(Artikkelen fortsetter under bildet.)

FOR SJÅFØREN: Den lange versjonen, den du kjøper når du har egen sjåfør og skal breie deg med sjampis og saksdokumenter i baksetet, er 524 cm lang. © BMW

Krafthybrider

BMW har allerede flere andre ladehybrider på markedet. Felles for dem alle er sterk motor. Selv den ladbare flerbruksbilen 225xe er GTI-rask når en trykker gasspedalen helt inn.

Masse kraft gjelder selvsagt også for 740e iPerformance. I den er det en riktig kraftig utgave av BMWs firesylindrede bensinmotor på 2,0 liter som jobber sammen med en elmotor. 0-100 km/t skal ta kun 5,4 sekunder. Til sammen byr systemet på 326 hk.

Det er nøyaktig like mange hestekrefter som en «vanlig» 740i med treliters bensinmotor. Men mens 740i har et oppgitt forbruk på rundt 0,7 l/mil, skal 740e iPerformance bruke kun 0,21 l/mil ifølge de offisielle tallene. Rekkevidden ved eldrift er oppgitt til 48 km.

Som for ladehybrider flest skal du sannsynligvis også her ta oppgitte forbrukstall med en klype salt – for ikke å si en hel neve. I våre tester er normalen at ladbare hybrider greier pluss/minus 30 km på strøm. Når bensinmotoren deretter starter opp, pleier forbruket å være relativt høyt. Årsaken er at bensinmotoren må slepe på et hybridsystem som gjerne veier rundt 300 kg ekstra.

Den lange utgaven kan også fås med firehjulsdrift, og prisen for den er fra 1.078.200 kroner.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!