Volvo har hatt stor suksess med sine SUV-modeller XC60 og XC90. I tillegg har XC70 gjort det svært bra, en stasjonsvogn for de som fortsatt vil ha skikkelig bakkeklaring men helst holder seg til stasjonsvognsformatet.

Hva så med den ferske Volvo V60 Cross Country? Litt enkelt forklart handler det om teknikken fra en XC70, krympet og tilpasset det mye mindre V60-karosseriet. For de firehjulsdrevne modellene er det Volvos gamle femsylindrete diesel som gjelder, mens de forhjulsdrevne utgavene bruker de nye toliters-motorene i bensin- og dieselutgaver.

De aller fleste nordmenn vil ha slike biler med firehjulsdrift, og vi kjørte AWD-utgaven av V60 Cross Country i D4-versjon. Da har du solide 190 hk og 420 Nm dreiemoment og godt skyv i akselerasjonen. Ofte holder det med et lett trykk på gassen, i full kickdown-akselerasjon er bilen et effektivt forbikjøringsverktøy.

Det er alltid en debatt om brumlebass-lyden i den femsylindrete motoren og kul og potent, eller om det bare bråker. Om en bil kler lyden, er det i tilfelle den småbarske Cross Country. Volvo er stort sett flinke til å dempe hjulstøy og oppe i motorveifart er lydbildet akseptabelt.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

GOD TRADISJON: At V60 Cross Country ikke er Volvos nyeste bil, vises på dashbordet. Her er betjeningen omstendelig. Som vanlig leverer Volvo seter og sittestilling i toppklasse.  © Terje Bjørnsen

Snodig hjulvalg

4WD-systemet i Volvo V60 Cross Country kobles inn ved behov ved hjelp av en Haldex 5-kobling. Det virker fint i praksis, når elektronikken signaliserer etter hjelp fra bakhjulene, slår driften kontant inn. Dermed blir bilen livlig på vinterføre, vifter gjerne en smule med hekken og får frem smilet hos en aktiv sjåfør.

Mens en del halvhøye stasjonsvogner nøyer seg med bakkeklaring 2-3 centimeter over en normalutgave, løfter Volvo V60 Cross Country seg helt til SUV-høyde. Det betyr drøyt 20 cm og god klaring til underlaget når forholdene blir smårøffe, fint for dårlig brøytet vintervei eller en humpete grusvei. Utseendet har Volvo gjort en god jobb med, bilen er godt pakket og store hjul sørger for å dempe inntrykket av at den går på stylter.

Normalt sett er vi ikke begeistret for store hjul, som har en tendens til å gå utover fjæringskomforten. Men siden Volvo V60 Cross Country er overraskende stiv i utgangspunktet, sjenerer ikke det så mye. Det blir en god del stump og dump, særlig på mindre ujevnheter. Og for en bil som tilsynelatende er laget for å takle dårlig vei i moderat fart, virker det som et snodig valg fra Volvos side.

Nå tror heller ikke vi at den typiske Volvo V60 Cross Country-kunden er en cowboy som bare kjører fjellveier i vårløsningen. For de aller fleste handler dette om image; bilen forteller omgivelsene hvilken fortreffelig frisk-sportslig type du er. Så får du humpe rundt i trygg forvissning om at meldingen spres med offroadpynt og masse luft under bilen.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

BEGRENSET PLASS: I forhold til for eksempel Skoda Octavia Scout er bakseteplassen snau og bagasjerommet ikke noe for småbarnsfamilien. © Terje Bjørnsen

Tekniske data:

Motor, cm: 2400
Effekt, hk ved o/min: 190/4000
Dreiemoment: 420/1500-3000
Egenvekt, kg: 1762
Tilhengervekt, kg: 1900/750
Lengde/bredde/høyde : 464/187/152
Bagasjerom, liter: 430-1241
Standard dekkdim.: 215/65-16 H
Forbruk, NEDC l/mil - kWh/mil: 0,57
CO2-utslipp, g/km: 149
0-100 km/t, fabrikk, sek.: 8,9
Toppfart, km/t: 205
Pris fra, kr: 541 000 (Kinetic)

Ujevne prestasjoner

Med tanke på plasstilbudet bør imagesignalet også sendes enten før du har satt barn til verden, eller etter at de har flyttet hjemmefra. I forhold til for eksempel Skoda Octavia Scout er bakseteplassen snau og bagasjerommet ikke noe for småbarnsfamilien.

At V60 Cross Country ikke er Volvos nyeste bil, vises på dashbordet. Her er betjeningen omstendelig. Som vanlig leverer Volvo seter og sittestilling i toppklasse.  

Kort oppsummert er dette en bil med ujevne prestasjoner. Noe er toppklasse, andre er middels. Prisen er det ikke noe i veien med, den hører absolutt med i toppskiktet. Summum-versjonen starter på 576 000 kroner og vår testbil nærmer seg 700 000 kroner. Om ikke alle andre egenskaper holder mål, klatrer Volvo V60 Cross Country inn i prestisjeklassen ved hjelp av prislappen alene.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!