Test: Nissan Leaf, 2011-modell

Elbilen som danker ut konkurrentene

Nissan Leaf er noe mer enn elbilene vi har sett til nå.

SPILLKONSOLL: Moderne eller übermoderne, det er spørsmålet. Instrumentene har noe spillkonsollaktig over seg. Til høyre ser de antatt rekkevidde, mes rekka med ringer forteller om energibruk og ¿regenerering i øyeblikket.
SPILLKONSOLL: Moderne eller übermoderne, det er spørsmålet. Instrumentene har noe spillkonsollaktig over seg. Til høyre ser de antatt rekkevidde, mes rekka med ringer forteller om energibruk og ¿regenerering i øyeblikket. Foto: Egil Nordlien HM Foto
Sist oppdatert

Elbilene folk har kunnet kjøpe fram til nå, har vært relativt enkle framkomstmidler først og fremst beregnet for bybruk. I noen år har Buddy, Think, og Reba regjert i bussfila.

På slutten av året i fjor kom Mitsubishi i-MiEV, som i år ble etterfulgt av sine søsken Citroën C-Zero og Peugeot iOn. Hver gang en ny modell har kommet, er elbilene blitt bedre.

Nå er det klart for et nytt steg framover. Nissan Leaf er her - og den er med noen viktige forbehold en ordentlig familiebil.

Kjøreegenskaper: 4

Først en viktig presisering: Når vi setter karakterer i våre tester, gjør vi det ut fra biler i samme klasse (i dette tilfellet elbiler), og ut fra hvilket bruksområde bilen er beregnet for.

I dette perspektivet er Leaf en bil som er god å kjøre. Elbiler er i ferd med å danne en egen klasse hva gjelder lettkjørthet: Et vipp med "girspaken", som egentlig er en elektrisk bryter, så er du i gang.

Akselerasjonen er så jevn som den kan få blitt. Du kan velge mellom to innstillinger: I Drive kjennes den rask fra første meter, i Eco blir gassfotkommandoene dine mildnet for å spare energi. Legger du deg til en avslappet kjørestil, passer Eco-moduset godt. Og du kommer lenger.

Målt mot trillingene i-MiEV, iOn og C-Zero er Leaf mer voksen på veien - roligere og stautere. Mer bil, rett og slett.

Samtidig er det helt åpenbart at Nissan Leaf kommer til kort i kjøreegenskaper når den sammenlignes med for eksempel VW Golf og Ford Focus.

Styringen er svært lett og krever store rattutslag. Med sine 1600 kg er Leaf tung, og du skal ikke kjøre veldig fort i svingene før den krenger mye og tegn til understyring blir tydelige.

Trolig vil Leaf være krevende å få med seg i en unnamanøver (på grunn av bilens rekkevidde har vi ikke fått testet dette på vår lukkede bane i denne omgang).

Motor: 6

På sitt beste får en elmotor en forbrenningsmotor til å virke kraftig utdatert.

280 Nm og 80 kW/109 hk sørger for at Nissan Leaf er rask fra første meter. Her er så godt som ingen motorstøy. Lytter du, hører du bare dempede buzzelyder som minner om en trikk som setter i gang.

Du har ingen problemer med å holde lovlig norsk fart, heller ikke på motorveien.

De klare minusene med dagens elbilteknologi, finner vi når vi kommer til neste kapittel: Ytelsene.

Ytelser: 3

Ytelser handler normalt om faktisk og opplevd akselerasjon og motorstyrke i våre biltester. Når det kommer til elbil, må det også handle om biltypens akilleshæl: Rekkevidden.

Dermed får Leaf et svært splittet resultat.

LADET: En full lading tar ca. åtte timer med vanlig spenning.
LADET: En full lading tar ca. åtte timer med vanlig spenning. Foto: Egil Nordlien HM Foto

TEKNISKE DATA

  • MOTOR: AC synkronmotor
  • BATTERIER: Li-ion, 360 V, 24 kWh
  • EFFEKT, KW/HK: 80/109
  • DREIEMOMENT: 280
  • EGENVEKT, KG: 1600
  • LENGDE/BREDDE/HØYDE, CM: 445/177/155
  • BAGASJEROM, LITER: 330
  • STANDARD DEKKDIMENSJON: 205/55 R16
  • REKKEVIDDE, OPPGITT, KM: 175
  • 0-100 KM/T, FABRIKK, SEK.: 11,9
  • TOPPFART, KM/T: 145
  • PRIS FRA, KR: 263 900
  • PRIS TESTBIL, KR: 263 900

For akselerasjonen er god. Til 100 km/t går testbilen på 11 sekunder blank. 0-60 km/t tar kjappe 4,5 sekunder, forbikjøringsakselerasjonen fra 60 til 100 km/t 6,5 sekunder. Alt dette er på nivå med familiebiler med dieselmotor av gjennomsnittlig størrelse.

Men rekkevidden er en annen skål.

I testrunden har vi simulert det vi tror kan være vanlige oppgaver for en elbil, med en tilbringeretappe til byen (tur/retur), kjøring i utkanten av byen og inn til sentrum samt en transportstrekning på tvers av byen på vei med fartsgrense på inntil 80 km/t.

Vi har holdt fartsgrensa og ellers fulgt trafikken, men med bevisst snill gassfot. Hovedsakelig har turen foregått i Eco-modus, og klimaanlegget er brukt når det er nødvendig. Bruk av varme-/klimaanlegget reduserer ifølge bilens display rekkevidden med nærmere 15 prosent ved en utetemperatur på 8-12 grader.

To drag med maks akselerasjon opp til 100 km/t er det tøffeste bilen blir utsatt for på runden. Bilen er kjørt uten last og passasjerer.

Ifølge bilens display er gjennomsnittsfarta for hele turen 37 km/t. Det gjenspeiler hvor sakte trafikken faktisk går i byen.

Da vi stopper etter 101 km, viser displayet at anslått gjenværende rekkevidde er 22 km, som totalt ville gitt en kapasitet på 123 km.

Enda snillere kjørestil kunne økt rekkevidden til litt over 15 mil. På den annen side: Vi skulle neppe gjort altfor mange sprell før rekkevidden hadde dalt ned mot 10 mil denne dagen.

Men holder ikke det da, når en gjennomsnittlig biltur ifølge Statistisk sentralbyrå er på under to mil? For mange vil det gjøre det.

Men vi vet fra før at last og kulde spiser av batteriet. Med Mitsubishi i-MiEV kom vi bare sju mil på en sur novemberdag, og den har omtrent samme oppgitt rekkevidde som Leaf. Da er hverdagsbrukeligheten brått kraftig redusert.

Hvordan Leaf greier seg i vintervær, kan vi ikke si noe sikkert om per nå.

En full lading tar ca. åtte timer med vanlig spenning.

Eksteriør: 3

Reaksjonene på Nissan Leafs utseende går fra "den ser jo ut som en ordentlig bil" til "hvorfor må slike biler være så stygge?", omtrent likelig fordelt.

I lengde og bredde er Leaf omtrent like stor som en Ford Focus, men med 155 cm er den betydelig høyere. Formen går mot det kuleaktige, men Nissan har brukt lyktene til å gi bilen særpreg.

Foran buler de opp fra panseret - hensikten er ifølge Nissan å splitte luftstrømmen for å redusere vindstøy. Bak ser lyktene ut som en etterligning av noe Lancia har drevet med i noen år. Uten spesielt hell, spør du oss.

TESTDATA

  • 0-100 KM/T, SEK.: 11,0
  • 60-100 KM/T, KICKDOWN: 6,5
  • STØY TOMGANG, dBA: 0,0
  • STØY 50 KM/T, dBA: 60,4
  • STØY 80 KM/T, dBA: 64,0
  • STØY 100 KM/T, dBA: 67,3

Interiør: 3

Nissan Leaf er den klart største og rommeligste elbilen på markedet i dag. Med en høy og litt rett-opp-og-ned sittestilling er plassen til fire på et godt nivå for kompaktklassen. Som vanlig blir det trangt om en femtemann skal inn.

Flosshatthøyde under taket bidrar til romfølelse, men ikke spør oss hvorfor takbuen er så høy.

I bagasjerommet stjeler batteriene litt plass, men 330 liter holder trolig for det meste du finner på når rekkevidden er på rundt 15 mil. Batteripakken skaper en høy kant i lasterommet om du legger ned bakseteryggen.

BULENDE LYKTER: Ved siden av og gi bilen særpreg, demper de bulende frontlysene vindstøyen ved å splitte fartsvinden.
BULENDE LYKTER: Ved siden av og gi bilen særpreg, demper de bulende frontlysene vindstøyen ved å splitte fartsvinden. Foto: Egil Nordlien HM Foto

Testbilens lyse plysjinteriør ser ut som noe som gikk av moten på 80-tallet. Det blir misfarget omtrent idet en skitten olabukse nærmer seg bilen.

Leaf følger opp med en hardplast vanlige kompaktbiler har kvittet seg med i 2011. Inntrykket er enkelt, helt til du begynner å gjøre deg kjent med all elektronikken som er standard. Mer om det finner du i kapittelet for pris/utstyr.

Komfort: 5

Ikke bare er motorstøyen fraværende, Nissan Leaf er også godt dempet mot hjulstøy. Det gir et lydnivå i kupeen som en må opp til kostbare biler for å finne maken til (sjekk hvilke biler som støyer mest og minst her).

Som nevnt er understellet mykt, og det er greit i sprukne bygater. Kommer grove ujevnheter tett, høres ramlelyder fra understellet litt for godt.

Drivlinjen og den jevne gassresponsen gjør by- og småkjøring til noe riktig behagelig, men vi hadde gjerne sett at rattet kunne trekkes nærmere sjåføren.

Sikkerhet: 5

330 LITER: Bagasjerommet er stort nok for det meste Nissan Leaf normalt vil bli brukt til. Batteriene skaper en kant om du legger ned seteryggen.
330 LITER: Bagasjerommet er stort nok for det meste Nissan Leaf normalt vil bli brukt til. Batteriene skaper en kant om du legger ned seteryggen. Foto: Egil Nordlien HM Foto

Nissan Leaf får fem av fem stjerner som totalkarakter i EuroNCAPs kollisjonstest. Fem stjerner er blitt normalen, ikke unntaket, i denne testen.

Også i de ulike underseksjonene i kollisjonstesten er resultatene jevnt over gode. Lårene får vel mye juling ved en frontkollisjon, og Leaf får kun middels resultat for nakkesleng.

Seks kollisjonsputer og elektronisk antiskrens er blant sikkerhetsutstyret som er på plass.

Pris/utstyr: 5

Sammenlignet med øvrige elbiler på markedet, framstår Nissan Leaf som et kupp. Med en pris på 263.900 kroner er den drøyt 20.000 kroner dyrere enn Mitsubishi i-MiEV, Citroën C-Zero og Peugeot iOn.

Til gjengjeld får du en betydelig større bil, med bedre komfort og mer utstyr.

Leaf har en omfattende elektronikkpakke. Her har du varme i setene på alle sitteplasser, oppvarmede speil og ratt, programmerbar kupévarmer som kan startes med en smartmobil, stor navi-/infoskjerm og en hel del mer.

I tillegg har bilen utstyr som er særegent for elbil. Via et sim-kort (forhåndsbetalt for fem år) kan du kalle opp en sentral i Japan, og du kan for eksempel få vite hvor mye CO2 du har spart atmosfæren for i løpet av dagen.

Via denne oppkoblingen kan sentralen også sjekke tilstanden til for eksempel litiumionbatteriene. Ved hjelp av et passord kan du også gjøre dette fra din egen datamaskin eller smarttelefon. Oppvarmet batteripakke er standard.

Siden Leaf er fritatt for avgifter til staten, er prisen også konkurransedyktig med vanlige kompaktklassebiler.

Leaf har fem års garanti.

Miljø: 6

Dersom Nissan Leaf blir ladet med strøm fra vann eller vind, må du sykle for å få mer miljøvennlig transport. Selv om strømmen kommer fra for eksempel et gasskraftverk, har eldrift en effektivitet som setter biler med forbrenningsmotor helt til side.

Ved hjelp av litt for anonyme punkter i et slags diagram viser bilen deg om du kjører energiøkonomisk og når bremsekraft regenereres. I tillegg vokser "økotrær" på pedagogisk vis opp og viser deg om du har vært flink miljøvenn.

Via Leaf-sentralen kan du se hvordan du ligger an i økotrærinnsamlingen i forhold til andre Leaf-sjåfører.

Batteriene er beregnet til å vare i hele bilens levetid. Etter fem år skal de ha en veiledende kapasitet på 80 prosent, forutsatt at bilen er brukt på normal måte. En full lading vil koste 10 til 20 kroner med typiske svingninger i strømprisen.

Nissan har dessuten et eget gjenvinningsprogram for Leaf der de ulike delene blir tatt vare på på tjenlig måte når den tid kommer.

Konklusjon: 4

À LA LANCIA: Baklyktene ser ut som noe Lancia har drevet med i noen år.
À LA LANCIA: Baklyktene ser ut som noe Lancia har drevet med i noen år. Foto: Egil Nordlien HM Foto

Hovedkarakteren er ikke et gjennomsnitt av delkarakterene, men et uttrykk for hvordan bilen totalt sett er i forhold til konkurrentene på det tidspunktet da testen ble gjennomført.

I størrelse og plass er Nissan Leaf en ordentlig bil, ikke bare en kasse med hjul utstyrt med batterier i stedet for forbrenningsmotor.

De beste egenskapene er miljøvennligheten eldriften fører med seg og komforten ved vanlig småkjøring.

De svakeste er veiegenskaper som minner mer om aldrende småbiler enn moderne kompaktbiler.

Og alltid vil rekkevidden være noe som legger begrensninger for bilen. Derfor kan ikke Leaf få mer enn en firer på terningen.

Selv om den utvilsomt er best i klassen for elbiler.

Les også:

Alle Nissan-modeller vi har testet

Vi har testet nesten 600 biler

Slik fungerer de nye fotoboksene

Denne saken ble første gang publisert 06/10 2011, og sist oppdatert 24/06 2017.

Les også