Test: Mercedes S 500 4Matic

Komforten er helt fantastisk

S-klasse er verdens beste bil, hevder Mercedes. Da må den jo bare testes.

Mercedes-Benz S500 4Matic

Mercedes-Benz S500 4Matic

Publisert Oppdatert

Kort sagt:

+ Fantastisk totalkomfort

+ Svært kraftig motor

+ Kvalitetsfølelse

- Svært høy pris

- Menybetjening

Mercedes har pleid å se luksusbilklassen som sin egen. En S-klasse er bilen statsledere og konserntopper tradisjonelt er blitt fraktet i.

Men i de seinere år er det andre som har yppet. I Tyskland ble det stor ståhei da daværende forbundskansler Gerhard Schröder valgte Audi A8 og VW Phaeton i stedet (det kan ha hatt noe å gjøre med at Schröder kommer fra delstaten Niedersachsen, som er deleier i Volkswagen-konsernet).

Uansett har S-klasses andel av luksusbilsalget sunket. Audi A8 og BMW 7-serie har rappet kunder særlig i Europa, og på andre markeder har også Lexus gjort seg gjeldende. Mercedes' svar: Å bygge det som ifølge dem selv er verdens beste bil.

Testbilen er av det særdeles påkostede slaget: En S 500 4Matic (rett nok i kort utgave) med V8, 435 hk, firehjulsdrift og ekstrautstyr for nesten 600.000 kroner som stikkord.

Kjøreegenskaper: 5

I testperioden var det oftest kjøreforhold som kan kalles temmelig vemmelige, med snø, sludd og dårlige brøytede veier. Det har nødvendigvis sitt å si for opplevelsen.

Under slike forhold er høy vekt sjelden et gode. S-klasse veier over 2 tonn og er i grenseland. Men ikke over grensa.

FIREHJULSDRIFT: S 500-versjonen har V8-motor og 435 hk. Testbilen har 4Matic, Mercedes' betegnelse på firehjulsdrift. Den sørger for godt grep også der det er glatt og er definitivt noe vi ville valgt til på en S-klasse som skal brukes i Norge. FOTO: Petter Handeland

FIREHJULSDRIFT: S 500-versjonen har V8-motor og 435 hk. Testbilen har 4Matic, Mercedes' betegnelse på firehjulsdrift. Den sørger for godt grep også der det er glatt og er definitivt noe vi ville valgt til på en S-klasse som skal brukes i Norge. FOTO: Petter Handeland

Vi kjører S-klasse sammen med Audi A8 4,2 TDI quattro, og av de to er det Mercedesen som gir den aller fineste kjøreopplevelsen.

På et snøføre der Audien blir en tanke stor-SUV-aktig, med famlende forhjulsgrep og svake tilbakemeldinger gjennom styringen, beholder S-klasse grepet. Til å være et slagskip av en bil kjennes den forbausende lett og myk.

Firehjulsdriften bidrar kraftig til at motorens enorme krefter ikke får hjulene til å løpe løpsk. Vi ville definitivt hatt det i en så sterk luksusbil som skal kjøres i Norge.

Ut over normalinnstillingen kan man velge "sport". Da strammer understellet seg opp, men også nå er det så smidig at det aldri vil klapre i tennene til gammel adel.

S-klasse i kort utgave er 511 cm lang og 189 cm bred. Den fysiske størrelsen merkes for eksempel i et hvert parkeringshus. For norske forhold er dette en virkelig stor bil. Kameraer i nær sagt alle retninger, som viser sine bilder på den store skjermen i dashbordet, er gode å ha i noen situasjoner.

Motor: 6

NATTSYN: For hver generasjon blir nattsynassistenten bedre. FOTO: Petter Handeland

NATTSYN: For hver generasjon blir nattsynassistenten bedre. FOTO: Petter Handeland

Bensin-V8-en med 435 hk og 700 Nm dreiemoment driver hjulene via en sjutrinns automatkasse. Det gjør den på en måte som alltid er harmonisk.

TEKNISKE DATA Mercedes S 500 4Matic

  • Motor, cm³: 4663
  • Effekt, hk ved o/min: 435/5250
  • Dreiemoment, Nm ved o/min: 700/1800-3500
  • Egenvekt, kg: 2025
  • Tilhengervekt, kg: 2100
  • Lengde/bredde/høyde, cm: 511/189/149
  • Bagasjerom, liter: 530
  • Standard dekkdimensjon: 255/40 R18
  • Forbruk, EU-mix l/mil: 0,91
  • CO2-utslipp, g/km: 211
  • 0-100 km/t, fabrikk, sek.: 4,8
  • Toppfart, km/t: 250
  • Pris fra, kr: 1 594 900
  • Pris testbil, kr: 2 168 500

Det er ingen rykk og napp. Alt er så jevnt som det per i dag kan få blitt i en bil som tross alt har girkasse med trinn.

Lyden er svært godt dempet - du må se på turtelleren for å finne ut om motoren går på tomgang.

Og så har du alle kreftene, da.

Ytelser: 6

En så stor bil skal nesten ikke kunne gå så fort som det denne doningen gjør.

På testdagen er underlaget for sleipt til at vi får målt den i en klassisk 0-100-spurt på skikkelig vis, men denne utgaven av S-klasse er oppgitt til å bruke 4,8 sekunder. Til sammenligning bruker en Porsche 911 med PDK-gir 4,6 sekunder.

Vel så imponerende er det som skjer under en forbikjøringsakselerasjon. På 2,6 sekunder har du økt farta fra 60 til 100 km/t. 3,2 sekunder tar akselerasjonen fra 80 til 120 km/t, ifølge vårt svært nøyaktige måleutstyr.

S500 4Matic kan altså måle seg med Tesla Model S' hysteriske evne til fartsøkning.

Og igjen: Alt skjer forbløffende mykt og jevnt.

Eksteriør: 5

S-klassemodeller opp gjennom årene har tidvis vært bilmessige mastodonter, store og tunge av utseende. I Tyskland ble de kalt Bundestanks.

XL: På størrelsen skal storfolk kjennes. Det gjelder også skjermene i dashbordet, der bildene er av høy kvalitet. Svært mye av betjeningen er samlet på skjermen. FOTO: Petter Handeland

XL: På størrelsen skal storfolk kjennes. Det gjelder også skjermene i dashbordet, der bildene er av høy kvalitet. Svært mye av betjeningen er samlet på skjermen. FOTO: Petter Handeland

Med den nye generasjonen følger Mercedes opp sin nye designretning. Det er mye mer liv i linjene, mer dynamikk og mer sportslighet også i S-klasse. Det liker vi.

TESTDATA Mercedes S 500 4Matic

  • 60-100 km/t, 3. gir: 3,2
  • 60-100 km/t, 4. gir: 4,5
  • 60-100 km/t, kickdown: 2,6
  • 80-120 km/t, 3. gir: 3,2
  • 80-120 km/t, 4. gir: 4,4
  • 80-120 km/t, kickdown: 3,2
  • Støy tomgang, dBA: 42,4
  • Støy 50 km/t, dBA: 57,3
  • Støy 80 km/t, dBA: 61,3
  • Støy 100 km/t, dBA: 63,1
  • Testforbruk, l/mil: 1,06

Samtidig er ikke Mercedes redd for å bruke feite kromlister som pynt. Det bidrar til at den tipper over for noen - den er nesten overraskende bling til å være konsernsjefbil.

Men vi synes den er innenfor, med god margin. Godt mulig vi er enkle sjeler, men skal en ut med et par millioner for bil, kan det godt vises litt.

Interiør: 4

Testbilen er som nevnt kraftig påkostet. Luksusfølelsen er, i mangel av et bedre ord, seriøs. Alt kjennes tungt og solid. Skinnet i ekslusivpakken til 76.870 kroner er mykt.

De store skjermene viser bilder og grafikk av en kvalitet vi ikke har sett i en bil før. Stereoanlegget fra Burmester til 71.750 kroner ekstra lager ren ørefryd. Det finnes en rekke massasjeprogrammer som lindrer toppsjefslivets smerter.

I baksetet kommer låsen for sikkerhetsbeltet motordrevet opp av setet når man åpner døra, og den lyser oransje. Her skal man ikke trenge å famle med beltet.

Likevel tar vi ikke helt av. I testbilen - og det er den vi må forholde oss til, for det triller ikke inn en ny S-klasse i garasjen vår ukentlig - blir kontrastene mellom kombinasjonen av lyst skinn og treverk så mørkt, lakkert og polert at det kunne vært av plast uten at vi hadde sett forskjell, i overkant harde.

Men selvsagt, du får interiøret i omtrent de fargekombinasjonene du selv vil. Vi ville valgt noe dusere.

Det er heller ingen pur overflod av plass i baksetet. Det er omtrent som i en E-klasse, og det er riktig bra, men ikke luksusklassestort. Svaret på et ønske om mer plass er imidlertid innlysende: Den lange utgaven til 38.000 kroner ekstra.

Vår viktigste anmerkning er imidlertid at så mye av betjeningen er samlet til dreie- og trykkehendelen mellom forsetene at vi innimellom tar oss selv i å stirre mer på skjermen enn godt er når man ferdes ute på veien.

Ja, vi ville sikkert lært oss mer av menylogikken om vi hadde hatt bilen lengre. Men vi føler at vi er ved en grense her. Det kan bli for mye av det gode.

Komfort: 6

Komfort er viktig for Mercedes. Her har de gjort jobben.

Listverk og skjøter er sjekket igjen og igjen for at S-klasse skal bli en av de mest stillegående bilene på markedet. Støymåleren vår viser at de har klart det, uansett hastighet vi måler i.

BRA BAK: Sittekomforten bak er meget god, og setene kan selvsagt reguleres. Skikkelige luksusbildimensjoner over bakseteplassen blir det imidlertid først om en velger S-klasse i lang utgave. FOTO: Petter Handeland

BRA BAK: Sittekomforten bak er meget god, og setene kan selvsagt reguleres. Skikkelige luksusbildimensjoner over bakseteplassen blir det imidlertid først om en velger S-klasse i lang utgave. FOTO: Petter Handeland

Fjæringen er så smidig at selv ikke grove "vaskebrett" på islagte veier blir til noe mer enn du så vidt merker og hører inne i kupeen. Audi A8, som vi kjører samtidig med S-klasse, er minst ett knepp fastere.

Over store ujevnheter duver Mercedesen mykt, men uten å miste følelsen med underlaget.

Selvfølgelig har den også alle tenkelige muligheter til å stille inn så vel for- som baksete akkurat slik du vil ha det.

Sikkerhet: 5

Mercedes S-klasse er ikke kollisjonstestet av sikkerhetsorganisasjonen EuroNCAP. I slike tilfeller pleier vi å sette vår standardkarakter 4, men her gjør vi et unntak.

All erfaring fra store Mercedeser er at dette er noe av det tryggeste du kan ferdes i. Testbilen har utstyr som varsler deg om farer foran og på siden av bilen, som sier ifra om du skjener mot midtlinjen, bremser for deg om du ikke følger med og vekker deg om du er i ferd med å døse av bak rattet.

I tillegg har den kjørehjelpselektronikk som i de fleste tilfeller nesten umerkelig retter opp kursen din om du er i ferd med å få hjulslipp, og firehjulsdriften gir et betydelig pluss i grep ved litt mer aktiv kjøring.

Pris/utstyr: 2

Det finnes knapt nok en bedre måte å bli kvitt uhorvelig mye penger på enn å kjøpe seg en stor luksussedan.

Hiv på en avgiftshungrig bensin-V8 og masse dyrt ekstrautstyr, og du er i mål. Vår testbil har en startpris på 1,6 millioner kroner, men totalen med utstyr nærmer seg 2,2 millioner kroner.

Som seg hør og bør er mulighetene til å kjøpe ekstrautstyr nærmest hinsidige. Har du ønsker som går ut over det som finnes på ekstrautstyrslisten, ordner en egen spesialavdeling hos Mercedes det for deg. Bare du betaler.

UNDER TRYKK: Vårt inntrykk etter noen dager med S-klasse er at det kan bli i overkant mye trykking og skrolling med dreie- og trykkebryteren for å komme dit man vil i menysystemet. FOTO: Petter Handeland

UNDER TRYKK: Vårt inntrykk etter noen dager med S-klasse er at det kan bli i overkant mye trykking og skrolling med dreie- og trykkebryteren for å komme dit man vil i menysystemet. FOTO: Petter Handeland Foto: Petter Handelan

På bruktmarkedet kan du finne S-klasser som har tapt seg med mange hundre tusen kroner på få år - og det til tross for at slike biler ofte har lav kilometerstand. Reparasjoner er i mange tilfeller svært dyrt.

Testbilens firehjulsdrift vil gjøre den mer interessant som brukt, men pristapet vil uansett bli stort.

Forbruk: 2

I vår faste testløype bruker Mercedes S 500 4Matic i praksis dobbelt så mye drivstoff som en gjennomsnittsbil anno 2014. 1,06 l/mil må til for å bringe totonneren fram (oppgitte EU-forbruk er 0,91 l/mil) når vi kjører på vårt i hovedsak økonomisk orienterte vis.

Det er mye, men i forhold til bilens størrelse og enorme kraftressurser likevel på sett og vis akseptabelt. For noen få år siden ville en slik bil ha brukt betydelig mer.

Ved småkjøring i bystrøk er den imidlertid veldig tørst. Regn med at det renner unna et par liter per mil.

Konklusjon: 5

Hovedkarakteren er ikke et gjennomsnitt av delkarakterene, men et uttrykk for hvordan bilen totalt sett er i forhold til konkurrentene på det tidspunktet da testen ble gjennomført. Her kan du lese hvordan vi setter karakterer.

Mercedes' påstand om at S-klasse er verdens beste bil, skal vi la være å ta stilling til. Vi tror folks - også de virkelig rikes - krav, ønsker og smak er altfor forskjellige til at en eneste "verdens beste" virkelig finnes.

Derimot hever nye S-klasse standarden i en bilklasse der nivået allerede er svært høyt. Den gjør det først og fremst gjennom ekstremt god komfort, og dernest ved å være en luksusbil som i former og linjer er sprekere og mindre konservativ enn tidligere utgaver.

I faktisk funksjon er et avansert, men altfor innholdsrikt menysystem vårt eneste nevneverdige minus i en konklusjon. Enormt verditap hører til i denne bilklassen.

TODØRS: Også en coupéutgave av S-klasse er på vei. Mercedes regner todørsbilen som enda mer eksklusiv enn en vanlig S-klasse. FOTO: Mercedes-Benz

TODØRS: Også en coupéutgave av S-klasse er på vei. Mercedes regner todørsbilen som enda mer eksklusiv enn en vanlig S-klasse. FOTO: Mercedes-Benz

Les også:

Test av forrige generasjon Mercedes S-klasse

Nye Audi A8: Ingen bygger kupeer med mer solid følelse

Lexus LS 600hL - Først med klimaanlegg som benytter nanoteknologi

Spesifikasjoner

Produsent Mercedes-Benz
Pris 1594900

Konklusjon

Vår karakter

Se flere saker fra: Storbiler
Setter SUV-ene i skyggen

Test: Audi A6 Allroad 3,0 TDI 245 hk S-Tronic 2012

Setter SUV-ene i skyggen
Veil. pris: 955800

En diesel-rakett

Test: Audi A8 4,2 TDI Quattro 2014

En diesel-rakett
Veil. pris: 1678170

Bare ekstrautstyret koster like mye som en vanlig bil

Audi A7 Sportback 3,0 TDI quattro 320 hk, 2015

Bare ekstrautstyret koster like mye som en vanlig bil
Veil. pris: 1 035 600

Bedre norgesbil finner du ikke

Test: Audi A6 Allroad 3,0 TDI 272 hk, 2015

Bedre norgesbil finner du ikke
Med denne kommer du først frem

BMW 528iA xDrive Touring, 2012

Med denne kommer du først frem
Bedre med mindre motor

BMW 525dAT xDrive, 2012

Bedre med mindre motor
BMWs første M-modell med dieselmotor

Test: BMW M550d xDrive Touring 2012

BMWs første M-modell med dieselmotor
Derfor ville vi ikke valgt billigste BMW 5-serie

Test: BMW 518d Touring aut., 2013

Derfor ville vi ikke valgt billigste BMW 5-serie
Veil. pris: 509700

Mye billigere firehjulsdrift

Test: BMW 520d xDrive aut. Touring, 2013

Mye billigere firehjulsdrift
Veil. pris: 585400

En skikkelig feit luksusbrakke

Test BMW 640i xDrive Gran Coupé

En skikkelig feit luksusbrakke
Veil. pris: Fra 1 200 000 kroner

Rask luksus med firehjulsdrift

Test: Jaguar XF 3,0 V6 S/C AWD 2013

Rask luksus med firehjulsdrift
Veil. pris: 1069700

Skulptur i bevegelse

Jaguar XJ 3,0 V6 S/C AWD 2013

Skulptur i bevegelse
Noen ganger er det best å være passasjer

Test: Lexus LS 600hL 2013

Noen ganger er det best å være passasjer
Veil. pris: 1981900

Drømmebil for fjellfolk

Test: Mercedes-Benz E 250 CDI 4Matic T 7G-Tronic 2012

Drømmebil for fjellfolk
Veil. pris: 734200

En av Norges beste biler

Mercedes E 250 CDI 4Matic T 2013

En av Norges beste biler
Danker ut luksus-SUV-ene

Mercedes-Benz CLS 350 CDI 4Matic, 2012

Danker ut luksus-SUV-ene
Finere familiebil får du ikke

Test av Mercedes-Benz CLS 350 CDI 4Matic Shooting Brake, 2012

Finere familiebil får du ikke
Veil. pris: 1293000

Komforten er helt fantastisk

Test: Mercedes S 500 4Matic

Komforten er helt fantastisk
Veil. pris: 1594900

- Den beste bilen jeg har kjørt!

Test: Mercedes-Benz S 500 Coupé 4Matic, 2015

- Den beste bilen jeg har kjørt!
Veil. pris: 1805000

Endelig med firehjulsdrift!

Test: Tesla Model S P85D, 2015

Endelig med firehjulsdrift!
Veil. pris: 763000

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning