Test: Mercedes S 400 Blue Hybrid, 2009

Vi har kjørt Mercedes' luksushybrid

Med S 400 Hybrid ønsker Mercedes å gå i strupen på Lexus

Publisert Oppdatert

Kort sagt:

+ Luksuriøs og eksklusiv

+ Komfort i toppklasse

+ Hyggelige forbrukstall

+ God plass

+ Sikker

+ Fin motor

- Dyr hybridløsning

- Nødvendig?

Etter fire år på markedet er nyeste generasjon Mercedes S-Klasse på plass i en oppgradert utgave. Den kanskje mest spennende er S 400 Hybrid - som med sitt miljøfokus skal by på den samme eksklusive komforten og kvaliteten, men med langt snillere forbruk- og utslippstall. Spørsmålet er bare om en liten hjelpemotor er nok i en etter hvert svært så avansert bilverden?

Kjøreegenskaper: 5

Glem tiden da Mercedes oppførte seg som amerikanske sofaer på hjul - den tiden er forbi. Ok, de mest sportslige aktørene i sine klasser er de ulike Mercedes-modellene ikke, men hvor ofte kjører man lekent med en S-koloss på 1880 kilo?

Uansett, S 400 Hybrid er svært så lettkjørt, og kjennes veldig kompakt og godt sammenskrudd på veien. Faktisk bidrar hybrid-drivlinjen til at bilen oppleves enda mer harmonisk når det skal gå unna, og på mange måter oppleves S-Klassen som mindre enn den i realiteten er. Det er positive ord om en tysk luksus-limo - som attpåtil begynner å trekke på årene.

I forhold til konkurrenten Lexus LS 600h trekker Mercedesen kun på bakhjulene, og mister bitte litt av den stabile trygghetsfølelsen 4WD gir på vinterføre. På sommerføre derimot fungerer det perfekt, og bilen føles overraskende velbalansert.

KJØRER GODT: Høy matchvekt og luksusinnpakning til tross - Mercedes S-Klasse er en fryd på veien, også når det går unna.

KJØRER GODT: Høy matchvekt og luksusinnpakning til tross - Mercedes S-Klasse er en fryd på veien, også når det går unna. Foto: Andreas Handeland

Motor: 4

Navnet S 400 lyver litt, for det nemlig ikke snakk om noen fireliter. Derimot er det en oppgradert versjon av 3,5-liters V6-motoren vi kjenner godt fra før. Den yter isolert sett 279 hester, og gjør en god og kultivert jobb blant annet i Mercedes SLK . I S 400 Hybrid får den drahjelp av en 20-hesters elektromotor som veier 75 kilo. Dette kan på papiret høres veldig pinglete ut, men i praksis oppleves kraftpakken som både svært så harmonisk og ikke minst sprek. 299 hester og 385 Nm er jo tall en V8 verdig¿

Kreftene føres til bakhjulene via en sjutrinns automatkasse, på Mercedes-språk kalt 7G-tronic. Den har vi tidligere gitt litt kritikk for å oppføre seg litt luggete og slitsomt, men i kombinasjon med hybrid-drivlinjen passer den meget godt. Girskiftene skjer nesten uten at man legger merke til det, og på grunn av det høye dreiemomentet sjalter ikke kassen opp og ned i tide og utide. Like rask som eksempelvis en dobbelkløtsjet kasse er den riktignok ikke.

Hvis vi ser i forhold til motoren Lexus har gitt LS 600h blir det selvfølgelig som å sammenligne epler og pærer, eller meloner om du vil. En femliters V8 i kombinasjon med en kraftig elektromotor sørger for ca. 460 hester totalt sett, noe som ytelsesmessig er noen hakk over S 400 Hybrid. Dette er også en fullhybrid; det vil si at den utelukkende kan kjøres på elektrodrift når batteriene har kraftreserver nok, uten å slippe ut et eneste gram CO2 før bensinmotoren igjen kobles inn. Det kan ikke Mercedesen - noe som gjør at enkelte mener hybridbegrepet er litt utvannet.

En farlig konkurrent til denne motoren finnes i Mercedes' egen stall. Det er nemlig den sekssylindrede dieselmotoren under panseret i S350 CDI (før S320 CDI ). Den er både kultivert, stillegående og tilsvarende rask som S 400 Hybrid, så valget mellom disse er vanskelig.

Les mer om hva som kommer av biler i år - fra A til Å

Ytelse: 5

Det er ingen selvfølge at en doning på 1880 kilo skal akselerere til hundre på beskjedne 7,2 sekunder. Og det reflekterer egentlig hele opplevelsen av S 400 Hybrid. Man blir litt lurt av det jevne og seige harmoniske draget, men også våre målinger sladrer om en rask bil. Igjen skal det nevnes at konkurrenten fra Lexus går atskillig bedre, men så koster den også rundt regnet halvmillionen mer i lang utgave. Toppfarten på 250 km/t fikk vi selvfølgelig ikke testet ut, men regn med komfort og lavt støynivå i den hastigheten også.

Eksteriør: 5

TOPP FØLELSE: Det skal mye til for ikke å finne seg til rette bak rattet i denne bilen. Setene gir komfort i toppklasse.

TOPP FØLELSE: Det skal mye til for ikke å finne seg til rette bak rattet i denne bilen. Setene gir komfort i toppklasse. Foto: Andreas Handeland

Til tross for noen år på baken må S-Klassen sies å være en visuelt vellykket og flott modell. Selv om både C- og E-Klasse er trukket i en ny designretning, ser verken S-Klassen aldrende eller kjedelig ut. Faceliftmodellen har fått noen små visuelle oppgraderinger, som blant annet en mer pilformet grill, annen frontfanger med LED-lykter og skjulte eksosutblås under bakfangeren. Utseendet oser av eksklusivitet og "kløver", og vil nok gjøre det i overskuelig framtid også - slik har det tradisjonelt vært med Mercedes' flaggskip.

Interiør: 6

Her er stikkordet velvære, for maken til trivsel bak et ratt skal man lete lenge etter. Setene er de dyreste plukket fra ekstrautstyrslista, og byr på sittekomfort helt i toppsjiktet. Materialvalgene er selvfølgelig også fra øverste hylle, og det minimalistiske designet som preger dashbordet og midtkonsollen er ekstremt elegant. Her er S-Klasse blant de beste i bilverdenen. Og den analoge klokken midt under navigasjonsskjermen setter prikken over I-en. Ok, litt Maserati-aktig, men hvem bryr seg om det?

Plassen er selvsagt også svært god i en direktørbil som dette. I baksetet kan passasjerer kose seg omtrent like herlige skinnseter som foran i bilen, samt slå i hjel tid med TV-titting eller musikklytting - selvfølgelig splittet opp slik at hver passasjer kan drive med sitt. Det gjelder bare å lære seg hvordan duppeditt-systemet virker, det slet vi med selv etter flere dager med S400 Hybrid.

Les om Audis kommende SUV-hybrid her

Komfort: 6

Stort mer behagelig enn i Mercedes S-Klasse er det ikke mulig å flytte seg fra et sted til et annet - på dette området tar den innersvingen på Lexus LS. Både sittekomforten, understelloppsettet og det nesten ikke-eksisterende støynivået er akkurat slik man vil ha det i en bil som dette. Motoren må riktignok piskes litt for å yte maksimalt, men de få gangene det er nødvendig, kan man heller la seg begeistre av den flotte sekserklangen.

DIREKTØRER, JA TAKK: Baksetet byr på god plass og komfort, og underholdningen plukkes fra ekstrautstyrslista.

DIREKTØRER, JA TAKK: Baksetet byr på god plass og komfort, og underholdningen plukkes fra ekstrautstyrslista. Foto: Andreas Handeland

Det er flere som kan bygge luksuriøse biler med muskler

Sikkerhet: 5

S-Klassens konstruksjon har jo som sagt rukket å bli noen år gammel. Likevel er nok bilen, først og fremst på grunn av sitt kraftige vesen og mange teknologiske førerhjelpemidler, sannsynligvis blant det sikrere du kan ferdes i av personbiler på veien. Men vi kan ikke gi bilen topp score uten at vi har det svart på hvitt fra EuroNCAP - som er vårt referanseorgan når det gjelder kollisjonssikkerhet.

Sikkerhetsutstyr, passivt og aktivt, er det i hvert fall mengder av i denne avanserte bilen. Her blir du både passet på når du skifter fil uten blinklys, kommer for nærme bilen foran, er trøtt/ sliten eller ting befinner seg i blindsonen. Dette kommer selvsagt i tillegg til vanlige systemer som stabilitetsprogram (ESP), blokkeringsfrie bremser osv. Bilen har også et Active Body Control-system, som hjelper på stabiliteten under ulike kjøreforhold, blant annet ved å motvirke sidevind og andre faktorer som påvirker retningsstabiliteten.

Miljø: 4

Noen stusser over at man kan ta en svær bil med en lite korrekt V6-bensinmotor, legge til en elektromotor - for så å kalle det en miljøorientert bil. Alt er relativt, men faktumet er at våre målinger viser hyggelige forbrukstall på S400 Hybrid.

Gjennom vår 20 mil lange testløype bruker bilen i snitt 0,91 liter per mil. I forhold til en Prius eller en dieselgjerrig småbil imponerer tallet ikke, men husk at vi snakker om en luksuskoloss på nesten to tonn. Til sammenligning bruker Lexus LS600 h, som jo utelukkende kan kjøres på strøm i kortere perioder, 1,05 liter per mil gjennom den samme ruten. Da får pipa fort en annen klang. CO2-utslippet på 186 gram er også svært så akseptabelt biltype og effekt tatt i betraktning. Og, fullhybrid eller ikke - enkelte vil ha det til at biler med hjelpemotorer er mer miljøvennlige å produsere, og at regnestykket i det lange løp derfor jevner seg ut med en fullhybrid. Problemet er bare at deres egen S350 CDI med automatgir fortsatt bruker vesentlig mindre "suppe" - uten at vi skal bevege oss inn i diskusjonen rundt NOX-utslipp.

FORHOLDSVIS SNILL: S400 Hybrid viser til hyggelige forbrukstall, men det gjør ""dessverre"" dieselutgaven som koster 137 000 kroner mindre også.

FORHOLDSVIS SNILL: S400 Hybrid viser til hyggelige forbrukstall, men det gjør ""dessverre"" dieselutgaven som koster 137 000 kroner mindre også. Foto: Andreas Handeland

Pris/ utstyr: 3

Det er vanskelig å bedømme om 1 247 100 kroner er mye for en "ribbet" S400 Hybrid. For det første nettopp fordi man gjerne må gå amok på ektrautstyrslista for å få bilen utstyrt slik markedet "krever" - for det andre fordi sammenligningsgrunnlaget er tynt. Lexus LS600 h koster fra 1 636 000 kroner og priser seg litt ut, men svarer som sagt med en helt annet motoreffekt, samt et bunnsolid kvalitetsrykte.

Derimot kan man få en dieseldreven utgave av S-Klassen, S350 CDi, fra 1 109 400 kroner. Det vil si at man betaler 137 700 kroner ekstra for hybridløsningen, som har jevne ytelser med dieselen. Det er i drøyeste laget, spesielt med tanke på at sekserdieselen er så kultivert, stillegående og sterk som den faktisk er. S400 Hybrid slipper dog ut noe mindre CO2, 186 gram mot S350 CDI sine 199, men om det holder for at miljømessige hensyn skal veie tyngst, blir opp til den enkelte å avgjøre. Det skal også nevnes at både Audis nye A8 og BMWs ferske 7-Serie er å få kjøpt med herlige dieselmotorer til under 1,1 million - pluss eventuelt utstyr.

Med ekstrautstyr lander vår testmodell på ubeskjedne 1 510 000 kroner. Det er nok i meste laget, og en god del mer enn godt utstyrte konkurrenter med tradisjonelle drivlinjer.

Les mer om det vi mener er den perfekte familiebilen - hvis du har råd

FULLHYBRID: Konkurrenten fra Lexus kan kjøres utelukkende på strøm i korte perioder, men koster også vesentlig mer.

FULLHYBRID: Konkurrenten fra Lexus kan kjøres utelukkende på strøm i korte perioder, men koster også vesentlig mer. Foto: Andreas Handeland

Spesifikasjoner

Produsent Mercedes Benz
Pris 1247100

Konklusjon

Karakter: 4

Jo da, Mercedes skal ha for forsøket. Til tross for en billig og enkel hybridløsning viser våre tall at det faktisk fungerer - uten å revolusjonere bilverdenen. Men når bilen for det første ikke presterer stort bedre enn en dieselbil, ikke er spesielt mer komfortabel og ei heller bruker mindre drivstoff enn en dieselbil - hva er da poenget? Dessuten slipper den jo nesten ut like mye CO2.

Ok, den går pent og er harmonisk, men det gjelder jo også en moderne sekssylindret oljebrenner - og spesielt deres egen 350 CDI-motor. S400 Hybrid er en spennende bil på mange måter, og viser seg fram som en fin arena for Mercedes sin kommende miljøteknologi. Men med mindre du er nødt til å kjøre bensindreven bil, er S400 Hybrid ikke det rette S-Klasse-valget per dags dato.

Vår karakter

Se flere saker fra: Mercedes-Benz Se flere saker fra: De mest komfortable bilene Se flere saker fra: Test: Mercedes-Benz S-klasse
Som en mindre S-klasse

Test: Mercedes-Benz C180 aut. 2014

Som en mindre S-klasse
Veil. pris: 651000

Komfort-kongen

Test: Mercedes-Benz ML 350 Bluetec 2014

Komfort-kongen
Veil. pris: 1514000

Alt du ønsker deg til lavere pris

Test: Mercedes-Benz C 220 TCDI aut. 4Matic

Alt du ønsker deg til lavere pris
Veil. pris: 512500

SUV-en som har alt

Test: Mercedes-Benz GL 350 BlueTec 4Matic

SUV-en som har alt
Veil. pris: 1485000

Finere familiebil får du ikke

Test av Mercedes-Benz CLS 350 CDI 4Matic Shooting Brake, 2012

Finere familiebil får du ikke
Veil. pris: 1293000

Komforten er helt suveren

Test: Mercedes-Benz GLK 220 CDI 4Matic, 2012

Komforten er helt suveren
Veil. pris: 700000

Mer komfortabel SUV får du neppe

Test: Mercedes-Benz ML 350 CDI BlueTEC

Mer komfortabel SUV får du neppe
Drømmebil for fjellfolk

Test: Mercedes-Benz E 250 CDI 4Matic T 7G-Tronic 2012

Drømmebil for fjellfolk
Veil. pris: 734200

Billigste vei til stor SUV

Test: Mercedes ML 250 BlueTec 4Matic, 2012

Billigste vei til stor SUV
Veil. pris: 783800

Danker ut luksus-SUV-ene

Mercedes-Benz CLS 350 CDI 4Matic, 2012

Danker ut luksus-SUV-ene
Praktisk mini-luksus

Mercedes-Benz B180, 2012

Praktisk mini-luksus
En gigantisk snuoperasjon

Mercedes-Benz A 180 AMG Sport, 2012

En gigantisk snuoperasjon
Denne Mercedesen er en drøm å kjøre

Test: Mercedes C 180 CGI Coupé, 2011

Denne Mercedesen er en drøm å kjøre
Veil. pris: 449000

Best på sikkerhet

Test: Mercedes B 180 CDI, 2011

Best på sikkerhet
Holder formen

Test Mercedes SLK 200, 2011

Holder formen
Nydelig med bensinmotor

Test Mercedes-Benz C 180 CGI, 2011

Nydelig med bensinmotor
Billigversjonen får karakter seks

Test: Mercedes-Benz CLS 250 CDI 2011

Billigversjonen får karakter seks
En vanvittig deilig bil

Test: Mercedes-Benz CLS 350 CDI 2011

En vanvittig deilig bil
Veil. pris: 1207000

Statusbilen du kanskje har råd til

Mercedes C 180 CDI T aut., 2011-modell

Statusbilen du kanskje har råd til
Veil. pris: 374000

Luksus for storfamilien

Test: Mercedes-Benz R350 CDI BlueTec, 2010-modell

Luksus for storfamilien
Veil. pris: 1250000

Heftig tungvektsracer

Test Mercedes CL 500 4Matic, 2010

Heftig tungvektsracer
Superkomfort til lavpris

Test: Mercedes-Benz C 180 CDI aut., 2010

Superkomfort til lavpris
Veil. pris: 343000

Den deiligste kabrioleten

Test: Mercedes Benz E200 CGI cab, 2010

Den deiligste kabrioleten
Veil. pris: 756000

Nær komplett Mercedes

Test: Mercedes C 250 CDI 4Matic aut. stv, 2010-modell

Nær komplett Mercedes
Veil. pris: 650000

Familie-Mercedes til Toyota-pris

Test: Mercedes-Benz C 200 CDI T, 2010

Familie-Mercedes til Toyota-pris
Veil. pris: 393000

Denne bilen er sykt rask

Test: Mercedes SLS AMG, 2010-modell

Denne bilen er sykt rask
Veil. pris: 2800000

Verdens vakreste bil?

Test: Mercedes E 220 CDI Coupe, 2010

Verdens vakreste bil?
Veil. pris: 641500

Stopp for start-stopp

Test: Mercedes B-klasse 150 BlueEfficiency

Stopp for start-stopp
Veil. pris: 299073

Miljøvennlig minstemann

Test: Mercedes A 150 BlueEfficiency 2009

Miljøvennlig minstemann
Veil. pris: 227472

Mercedes med sprut

Test: Mercedes C250 CDI Blue Efficiency 2009-modell

Mercedes med sprut
Ikke så sporty som den ser ut

Mercedes-Benz CLC 180K

Ikke så sporty som den ser ut
Veil. pris: 390100

For bensin-gjengen

Test: Mercedes C200 Kompressor sedan

For bensin-gjengen
Utfordrer i ukjent terreng

Test: Mercedes C220 CDI sedan

Utfordrer i ukjent terreng
Frir til nye kjøpere

Test: Mercedes C200 CDI stv.

Frir til nye kjøpere
Den nye familiestjernen

Test: Mercedes C180K stv.

Den nye familiestjernen
Elegant kraft

Test: Mercedes CL63 AMG

Elegant kraft
Perfekt familiebil

Test: Mercedes E 200 CDI T Automat, 2010

Perfekt familiebil
Veil. pris: 499900

Ekstra krutt i oppskriften

Test: Mercedes E 250 CDI 2009

Ekstra krutt i oppskriften
Ren og fin

Mercedes-Benz E 300 Bluetec

Ren og fin
Stor, dyr og veldig bra

Test: Mercedes-Benz E 220 T CDI Avantgarde 2009

Stor, dyr og veldig bra
Komfort, sikkerhet og – kjøreglede!

Test: Mercedes E 220 CDI 2009

Komfort, sikkerhet og – kjøreglede!
Veil. pris: 499000

Den ultimate kosebilen?

Test: Mercedes E350 CDI Coupé, 2009-modell

Den ultimate kosebilen?
Veil. pris: 883700

Skarp i kantene

Test: Mercedes GLK 220 CDI 2009

Skarp i kantene
Veil. pris: 566000

Den aller største

Test: Mercedes-Benz GL 320 CDI

Den aller største
Veil. pris: 1118500

Herlig og kostbar SUV

Test: Mercedes-Benz GLK 320 CDI 4MATIC, 2008:

Herlig og kostbar SUV
Veil. pris: 743400

Vi har kjørt Mercedes' luksushybrid

Test: Mercedes S 400 Blue Hybrid, 2009

Vi har kjørt Mercedes' luksushybrid
Veil. pris: 1247100

Diger, dyr – og deilig

Test: Mercedes-Benz ML 280 CDI, 2009:

Diger, dyr – og deilig
Veil. pris: 861000

Big Mac

Test: Mercedes R 280 CDI

Big Mac
Komfortabel, stilfull glede

MB SLK 200 Kompressor:

Komfortabel, stilfull glede
Veil. pris: 509600

Diger, deilig, dyr - og perfekt for Norge

Test: Mercedes-Benz S320 CDI 4Matic

Diger, deilig, dyr - og perfekt for Norge

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning

Tjenester fra Nettavisen

Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag