Test: Audi A8 4,2 TDI, 2010

- Imponerer i alle fartsområder

Den nye Audi A8 har alt, inkludert rå kraft. Likevel er forbruket lavt.

Gardemoen 26042010 Audi A8

Gardemoen 26042010 Audi A8 Foto: Egil Nordlien HM Foto

Publisert Oppdatert

Kort sagt:

+ Fantastisk drivverk

+ Lavt forbruk

+ Høyv komfort

+ Svært sikre veiegenskaper

+ Firehjulsdrift

- Høy grunnpris

- Dyrt ekstrautstyr

- Potensielt verditap

2,1 tonn, 350 hk og firehjulsdrift høres ikke ut som noen ideell kombinasjon for lavt forbruk. Men den nye Audi A8 imponerer på mange områder.

Audi A8 har vært noe helt for seg selv i klassen for luksusbiler siden den kom på markedet i 1994.

Aluminiumskonstruksjonen som sparer vekt og Quattro-systemet med permanent firehjulsdrift satte allerede fra starten A8 i en litt annen og mer kjøredynamisk kategori enn Mercedes S-klasse og BMW 7-serie.

Dagens modell er 3. generasjon som bærer A8-logoen. Det er den største og tyngste A8-modellen til nå, men også den mest luksuriøse.

Audi hevder at komforten har fått et stort løft, samtidig som man har tatt vare på den sportslige kjørefølelsen. Det må vi selvsagt teste ut.

Kjøreegenskaper: 5

I Audi A8 har Quattro-systemet en kraftfordeling på 40 prosent foran og 60 prosent bak, og i 4,2 TDI er sportsdifferensial standard. Den fordeler drivkreftene aktivt mellom bakhjulene og skal forbedre styrepresisjonen.

Vår testbil ruller på piggfrie vinterdekk, store 20-tommers saker i dimensjon 255/45-20.

Selv med vinterdekkenes knaster sitter A8 forbløffende godt på veien. Til syvende og sist er det en tiltagende understyring som setter grensene, men A8 er nøytral over et svært stort hastighetsregister.

Audi A8 har også adaptiv luftfjæring som standardutstyr. Den fungerer sammen med Audi drive select som justeres i fire innstillinger gjennom MMI-skjermen. Auto, Dynamic, Comfort og Individual.

Sistnevnte lar deg leke med de mange justeringsmulighetene, der du bl.a. kan påvirke gassrespons, styring, oppsettet av luftfjæringen, girkasse og sportsdifferensialen. Totalt sett fant vi oss best til rette med autoinnstillingen, men du kan også ha glede av Dynamic på svingete og kuperte veier. Comfort egner seg best rett frem.

Les også: Alle våre Audi-tester

Motor: 6

DISKRESJON: Det er mer dempet eleganse enn støyende brauting ved Audi A8. Og det liker vi.

DISKRESJON: Det er mer dempet eleganse enn støyende brauting ved Audi A8. Og det liker vi. Foto: Egil Nordlien HM Foto

350 hk og 800 Nm produseres av en V8-diesel med 4134 cm3. Det hele leveres til drivhjulene gjennom en 8-trinns automatkasse.

Tekniske data Audi A8

  • MOTOR, CM3:4134
  • EFFEKT, HK VED O/MIN:350
  • DREIEMOMENT, NM VED O/MIN:800
  • EGENVEKT, KG:2070
  • TILHENGERVEKT, KG:2300/750
  • LENGDE/BREDDE/HØYDE, CM:514/195/146
  • BAGASJEROM, LITER:510
  • STANDARD DEKKDIMENSJON:235/55-18Y
  • FORBRUK, EU-MIX L/MIL:0,76
  • CO2-UTSLIPP, G/KM:199
  • 0-100 KM/T, FABRIKK, SEK.:5,5
  • TOPPFART, KM/T:250
  • PRIS FRA, KR:1 350 000
  • PRIS TESTBIL, KR:1 750 000

Totalinntrykket er en drivlinje i ypperste verdensklasse, der girkassen gjør en perfekt jobb med å styre de voldsomme kreftene.

Motoren i seg selv går svært kultivert, med en myk V8-romling og et svakt turbohvin som bare understreker den sømløse kraftutviklingen fra 1000 o/m.

Les også: Direktørbiler på billigsalg

Ytelser:6

Audi A8 4,2 TDI imponerer i alle fartsområder. Den spretter av gårde fra stillestående, er lynrask i forbikjøringer og dundrer i vei selv om turtallet holdes under 1500 o/m.

I våre vanlige mellomakselerasjonstester matcher Audi A8 selv raske sportsbiler med 60-100 km/t i 3. gir på 3,1 sekunder og 80-120 km/t i 4. gir på 3,7 sekunder.

Eksteriør: 4

Det aller beste med utseendet til Audi A8 er diskresjon. Det er svært lite som vitner om hva som bor i bilen, og dermed kan du bevege deg gjennom trafikken uten å vekke mer oppmerksomhet enn ønskelig.

PERFEKT: Ingen bygger interiør med bedre kvalitetsfølelse enn Audi.

PERFEKT: Ingen bygger interiør med bedre kvalitetsfølelse enn Audi. Foto: Egil Nordlien HM Foto

Du slipper de sure blikkene som blir luksus-SUV-er til del, eller råtass-faktoren som følger med en sportsbil.

Testdata Audi A8

  • 0-100 KM/T, SEK.:5,8
  • 60-100 KM/T, 3. GIR:3,1
  • 60-100 KM/T, 4. GIR:3,7
  • 60-100 KM/T, 5. GIR:5,7
  • 60-100 KM/T, KICKDOWN:3,2
  • 80-120 KM/T, 4. GIR:3,8
  • 80-120 KM/T, 5. GIR:4,7
  • 80-120 KM/T, 6. GIR:7,0
  • 80-120 KM/T, KICKDOWN:3,9
  • STØY TOMGANG, dBA:43,9
  • STØY 50 KM/T, dBA:60,2
  • STØY 80 KM/T, dBA:64,2
  • STØY 100 KM/T, dBA:66,8
  • TESTFORBRUK, L/MIL:0,69

Ulempen er at de oppmerksomhetssøkende ikke får sin tilmålte tid i rampelyset. Noe vi synes er helt greit.

Ønsker du mer oppmerksomhet? Sjekk denne!

Interiør: 6

Førermiljøet i nye Audi A8 er fantastisk, med et helt nytt betjeningsopplegg gjennom MMI-systemet. Betjening og informasjon går gjennom knapper og brytere i midtkonsollen, en stor skjerm over midtkonsollen og i en mindre i instrumentpanelet.

Etter et par timers tilvenning virker betjeningslogikken bra; spesielt imponert ble vi over den berøringsfølsomme platen der du kan skrive inn tegn til navigasjonssystemet.

Plassen er stor, men ikke overdådig. Imidlertid kan du knapt ønske deg et mer gjennomført kvalitetsinntrykk med materialer, kvalitet og en del kostbart ekstrautstyr på plass.

Komfort: 6

Vår bil hadde som nevnt 20-tommers hjul. Standarddimensjonen for A8 4,2 TDI er 235/55-18, og vi tipper at fjæringskomforten er merkbart bedre med disse.

Spesielt på mindre ujevnheter blir det vibrasjoner og tendenser til stussing som ikke alle luksusbilkunder vil sette pris på.

SENTRALT: Feltet midt på instrumentbordet viser viktig info på tydelig måte.

SENTRALT: Feltet midt på instrumentbordet viser viktig info på tydelig måte. Foto: Egil Nordlien HM Foto

Kontrasten blir merkbar fordi Audi A8 på alle andre områder oppfyller kravene som stilles til en luksuslimousin. Den glir lydløst og elegant over veien, og med utstyr som dynamisk cruisekontroll, seter med massasje og ventilasjon, eller gigantisk stereolyd er det som hverdagstrafikkens trivialiteter ikke lenger angår deg.

Superkomfort til mye lavere pris: Les testen av Citroën C5 her.

Sikkerhet: 4

Audi A8 er ennå ikke testet i EuroNCAP, og får således standardkarakteren 4. Vi tror imidlertid at A8 er en av de sikreste bilene på markedet, både gjennom Audis gode sikkerhetstradisjon for denne biltypen samt de rikholdige passive og aktive sikkerhetssystemene.

Pris/utstyr: 2

Startprisen for Audi A8 4,2 TDI er 1 350 000 kroner. Vår bil hadde veldig mange kryss i utstyrslisten, og ender opp på en totalpris på drøyt 1 750 000 kroner.

STATSMANNSSTIL: Baksetet er presidenter, konger og kanslere verdig.

STATSMANNSSTIL: Baksetet er presidenter, konger og kanslere verdig. Foto: Egil Nordlien HM Foto

Reduserer vi antall kryss, men samtidig beholder det som skal til for å gi full uttelling på luksus- og kjøredynamisk skala, ender vi fortsatt opp med ca. 250 000 kroner - eller en VW Golf 1,6 TDI i ekstrautstyr.

I de senere årene har ikke de store luksussedanene vært de mest populære på bruktmarkedet, men det er en trend som kan skifte. Imidlertid tror vi fortsatt at verditapet på denne type bil blir betydelig.

Les også:

Verdens heftigste ekstrautstyr

Miljø: 5

Vi lar oss sjelden imponere av bilfabrikkenes normtall for forbruk og utslipp, siden bilene i praksis ofte viser seg å bruke mer. Audi A8 4,2 TDI skal i følge oppgitt forbruk i EU-mix bruke 0,76 l/mil og ha et CO2-utslipp på 199 g/km. Det høres i overkant optimistisk ut, men her kommer testens største overraskelse.

På tross av tyngde, luksus og enorme ytelser, bruker Audi A8 4,2 TDI imponerende 0,69 l/mil i vår faste testløype. Det er bedre enn alle kompakt-SUV'er med to-liters dieselmotor og automatgir vi har kjørt i samme test.

Selv ved aktiv kjøring på kupert og svingete landevei holder forbruket seg på rundt 0,9 l/mil. Det betyr at du kan nyte det ypperste innen krefter og komfort med svært god samvittighet.

Les også:

VELKJØRENDE: Rå kraft tøyles med svært trygge veiegenskaper. Komforten er fenomenal.

VELKJØRENDE: Rå kraft tøyles med svært trygge veiegenskaper. Komforten er fenomenal.

Alle våre biltester av firehjulsdrevne biler

GOD UTSIKT: Til både A8-rumpa og norsk natur.

GOD UTSIKT: Til både A8-rumpa og norsk natur. Foto: Terje Bjørnsen

Spesifikasjoner

Produsent Audi
Pris 1350000

Konklusjon

Motor, ytelser, komfort og interiør står hver for seg til seks på terningen. Med flere andre sterke delkarakterer, til og med for miljø, er vi nær full pott for Audi A8.

Høy pris, og dermed utsikter til svimlende verditap, er viktigste ankepunkt mot bilen.

Vår karakter

Se flere saker fra: Audi Se flere saker fra: Her er bilene du drømmer om Se flere saker fra: Test: Audi A8
Du vil ikke tro hvor rask den er

Audi S1 Sportback Quattro 2,0 TFSI, 2014

Du vil ikke tro hvor rask den er
Veil. pris: 613100

En diesel-rakett

Test: Audi A8 4,2 TDI Quattro 2014

En diesel-rakett
Veil. pris: 1678170

Familie-SUV-en

Test: Audi Q5 2,0 TDI 177 Quattro S tronic, 2013

Familie-SUV-en
Veil. pris: 805000

Audi-innertier

Test: Audi A3 1,4 TFSI 122hk Ambition 2012

Audi-innertier
Veil. pris: 347840

Setter SUV-ene i skyggen

Test: Audi A6 Allroad 3,0 TDI 245 hk S-Tronic 2012

Setter SUV-ene i skyggen
Veil. pris: 955800

Familiebil med drømmemotor

Test: Audi A4 Avant 1,8 TFSI 170 hk

Familiebil med drømmemotor
Veil. pris: 543000

En oppnåelig drømmebil

Audi A5 Sportback 1,8 TFSI, 2012

En oppnåelig drømmebil
Veldig hvass, men smått med plass

Audi A1 Sportback 1,4 TFSI S tronic, 2012

Veldig hvass, men smått med plass
Det du trenger, og litt til

Audi A3 1,8 TFSI 3-dørs, 2012

Det du trenger, og litt til
Den beste Audi A4 er en Allroad

Audi A4 Allroad quattro 2,0 TDI S tronic, 2012

Den beste Audi A4 er en Allroad
Billigere er bedre

Audi Q3 2,0 TDI 140 quattro 2012

Billigere er bedre
Grønn SUV på lystgass

Audi Q5 hybrid quattro, 2012

Grønn SUV på lystgass
Som å dumpe ned i en lekker salong

Test: Audi A6 allroad quattro

Som å dumpe ned i en lekker salong
Audi A6 for flest folk

Audi A6 Avant 2,0 TDI 177 hk

Audi A6 for flest folk
Veil. pris: 647000

Den beste Audi A6-en

Test Audi A6 Avant 3,0 TDI quattro S tronic 204 hk, 2012-modell

Den beste Audi A6-en
En råflott kombinasjon

Test Audi A6 Avant 3,0 TDI quattro S tronic 245 hk, 2012-modell

En råflott kombinasjon
Slik er Audis nye

Test: Audi Q3 2,0 TDI Quattro S tronic, 2011

Slik er Audis nye "billig"-SUV
Veil. pris: 485000

Audien du bør kjøpe

TEST: AUDI A4 AVANT 2.0 TDI 120 HK, 2011

Audien du bør kjøpe
Veil. pris: 389090

Luksusbil med småbilforbruk

Test Audi A6 2,0 TDI, 2011

Luksusbil med småbilforbruk
Audi satser på sportslighet

Test Audi A6 3,0 TDI Quattro, 2011

Audi satser på sportslighet
Audien som gir hallelujastemning

Test Audi A7 Sportback 3,0 TDI quattro, 2010

Audien som gir hallelujastemning
En av verdens beste biler

Test: Audi R8 V10

En av verdens beste biler
Veil. pris: 2533800

- Imponerer i alle fartsområder

Test: Audi A8 4,2 TDI, 2010

- Imponerer i alle fartsområder
Veil. pris: 1350000

Den beste jålesmåbilen

Test: Audi A1 1,4 TFSI S tronic, 2011

Den beste jålesmåbilen
Veil. pris: 226100

Verdens beste småbil

Test Audi A1 1,6 TDI, 2010

Verdens beste småbil
Veil. pris: 207700

Her har Audi vært for gnien

Test Audi A3 1,6 TDIe, 2010

Her har Audi vært for gnien
Veil. pris: 251800

Supermotor gjør A3 enda bedre

Test Audi A3 Sportback 1,2 TFSI, 2010

Supermotor gjør A3 enda bedre
Hestekreftene du ikke trenger

Test: Audi A4 2,0 TDI Avant 136 hk, 2010-modell

Hestekreftene du ikke trenger
Veil. pris: 375800

Mestrer det meste

Test: Audi Allroad 3,0 TDI 2007

Mestrer det meste
Gjennomført cabglede

Test: Audi A3 Cabriolet 1,8 TFSI 2008

Gjennomført cabglede
Audi for gjerrigknarker

Test Audi A3 1,6 TDI Sportback, 2010

Audi for gjerrigknarker
Veil. pris: 272000

Sterk kombinasjon

Test: Audi A3 1,4 TFSI 2008

Sterk kombinasjon
Dieselfryd

Test: Audi A3 Cabriolet 1,9 TDI 2008

Dieselfryd
Bedre og billigere

Test: Audi A4 2,0 TDI 2008

Bedre og billigere
Fortsatt potent

Test: Audi A4 Avant 2,0 TDI Quattro 2007

Fortsatt potent
Kostbar kraftpakke

Test: Audi A4 2,7 TDI 2008

Kostbar kraftpakke
Er bensinmotoren død?

Langtest: 11 000 km med Audi A4 1,8 TFSI

Er bensinmotoren død?
Luftig veteran

Test: Audi A4 Cabriolet 2,0 TFSI 2006

Luftig veteran
Audis nye bestselger

Test Audi A4 Avant 2.0 TDI 120 hk, 2009

Audis nye bestselger
Veil. pris: 402000

Perfekt for norske kjøreforhold

Test: Audi A4 Allroad 2,0 TDI 2009

Perfekt for norske kjøreforhold
Veil. pris: 493200

Småsporty familietralle

Prøvekjørt: Audi A4 Avant

Småsporty familietralle
GT på tysk

Test: Audi A5 3,0 TDI 2007

GT på tysk
Flott sommerbil fra Audi

Test: Audi A5 Cabriolet 2,0 TFSI Multitronic

Flott sommerbil fra Audi
Veil. pris: 546700

Nesten perfekt Audi

Test: Audi A5 Sportback 2,0 TFSI quattro S tronic, 2009

Nesten perfekt Audi
Veil. pris: 826400

Ingen ved siden

Test: Audi A6 Allroad 2,7 TDI 2007

Ingen ved siden
Ja takk, begge deler

Test: Audi A6 2,0 TDI Multitronic 2006

Ja takk, begge deler
Topplederbil med rabatt

Test: Audi A6 2,0 TDI-e, 2009:

Topplederbil med rabatt
Det lille ekstra som mangler

Test: Audi Q5 2,0 TDI 170 S tronic 2009

Det lille ekstra som mangler
Veil. pris: 550600

Er dette klassens beste?

Test: Audi Q5 2,0 TDI 170 hk, 2009

Er dette klassens beste?
Veil. pris: 504000

Sports-SUV

Test: Audi Q5 3,0 TDI S tronic, 2008:

Sports-SUV
Veil. pris: 724000

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning