Kort sagt:

+ På mange måter mye bil for pengene, lavt forbruk, behagelig kjøreopplevelse


- Kun dieselmotor i versjoner under drøyt 400 000 kroner

«Skal du kjøpe VW Passat, får du ikke all verden om du har et pristak på rundt 400 000 kroner.» Slik lød innledningen til vår test av Passat 1,6 TDI DSG stasjonsvogn i fjor. Passat er den soleklare bestselgeren blant stasjonsvognene i mellomklassen i Norge.

Nå har vi testet en bil som minner mye om Passaten, nemlig Renault Talisman 1,6 dCi stasjonsvogn med automatgir. Om vi skulle skrevet innledningen på lignende måte, ville den sett slik ut: «Skal du kjøpe Talisman, får du massevis av bil for rundt 400 000 kroner.»

De to bilene sikter definitivt på de samme kundene. Det er Renaulten som er størst, så stor at den faktisk ligger nærmere en Audi A6 Avant enn Passaten i ytre mål. Franskmannen er i tillegg like ubeskjeden i framtoningen; fronten vider akkurat like stort markeringsbehov som det overdrevent brede Passat-fjeset.

Talisman har sterkest motor også, med 130 hk og hele 320 Nm lokket ut av den vesle dieselmotoren (120 hk/250 Nm for Passat). Med rundt 100 kg høyere vekt og kun seks mot Passats sju girtrinn greier Talisman ikke å omsette dette i bedre akselerasjonsytelser (begge bruker 6,4 sekunder på 60-100 km/t), men ved normal kjøring føles Talisman likevel kvikkere og mer «på». Motoren er sterk nok til å holde høye girtrinn og lavt turtall, og det er avslappende. I Passat savnet vi litt mer kraft.

Renault-motoren er dessuten enda gjerrigere enn den tyske konkurrenten. Med bare noen små dråper over halvliteren per mil i testrunden vår legger den seg helt i teten for de større familiestasjonsvognene med automatgir.

(Artikkelen fortsetter under bildet.)

FØLES STERK: Den lille 1,6-dieselen yter 130 hestekrefter og hele 320 Newtonmeter. 10 hk og 70 Newtonmeter mer enn 1,6-dieselen i VW Passat. Det gir fine ytelser.

God komfort og trygge kjøreegenskaper

Komfort er tradisjonelt en sterk egenskap i franske biler. Importøren har gjort det unødvendig vanskelig for testbilen ved å montere brede og sportslige dekk på 19-tommersfelger, men likevel byr Talisman på behagelig ro over de fleste typer ujevnheter.

Støyen er på Passat-nivå, selv når vi sammenligner med en Passat med smale 17-tommershjul og støysvake økodekk. Vi ville uansett valgt mer moderat dekkdimensjon, for 19-tommerne tilfører ingenting utover et marginalt tøffere utseende.

Talisman kjører trygt og stabilt, og vi merker ingen tegn til vimsete egenskaper. Det har vi av og til gjort i Passat i kjøreøvelsene våre; den slenger med hekken i elgtesten.

(Artikkelen fortsetter under bildet.)

LETT Å LIKE: Du får Talisman fullstappet av utstyr for samme pris som en nøktern Passat. Her får du massasje i forsetet og et kjøremodussystem du kan tilpasse etter forholdene.

Testdata:

  • 60-100 km/t, kickdown: 6,4
  • 80-120 km/t, kickdown: 8,6
  • Støy tomgang, dBA: 44,7
  • Støy 50 km/t, dBA: 63,3
  • Støy 80 km/t, dBA: 67,7
  • Støy 100 km/t, dBA: 70,5
  • Testforbruk, l/mil: 0,51

Massasje i forsetet

Men hva med interiør og betjening, elementer som trolig mer enn noe annet har bidratt til at VW er litt hevet over de andre folkebilmerkene i folks bevissthet? Renault klarer seg bra her også. Særlig skyldes det at du får Talisman fullstappet av utstyr for samme pris som en temmelig nøktern Passat.

Massasje i forsetet er blant det som er på plass, sammen med et kjøremodussystem der du kan tilpasse en rekke ting akkurat slik du vil ha det.

En stor skjerm er satt på høykant i dashbordet. Betjeningen av den har likheter med Volvos nye og bejublede skjerm. For undertegnede oppleves skjermen ikke som like intuitiv som VW-betjeningen. Her savnes noen direkteknapper til sentrale funksjoner.

Plassforholdene bør også holde for de fleste. Kupeen er jevnstor i de fleste retninger i de to bilene, og det er ikke mye som mangler på at bagasjerommet er like stort i Talisman som i Passat. Men mens tyskerne tilbyr tredelt bakseterygg, noe som øker bagasjefleksibiliteten betydelig, stiller Talisman med kun ei trang skiluke i ryggen.

(Artikkelen fortsetter under bildet.)

GOD PLASS: Bakseteplassen er upåklagelig i den store familiestasjonsvogna. Vi skulle gjerne sett at bakseteryggen var tredelt.

Tekniske data:

  • Motor, cm3: 1598
  • Effekt, hk ved o/min: 130/4000
  • Dreiemoment, Nm ved o/min: 320/1750
  • Egenvekt, kg: 1611
  • Tilhengervekt, kg: 1850/750
  • Lengde/bredde/høyde, cm: 487/187/146
  • Bagasjerom, liter: 572-1681
  • Standard dekkdimensjon: 215/60 R 16
  • Forbruk, NEDC l/mil: 0,44
  • CO2-utslipp, g/km: 115
  • 0-100 km/t, fabrikk, sek.: 11,2
  • Toppfart, km/t: 200
  • Pris fra, kr: 384 000 (Zen), 409 000 (Intense)

Mangel på ladehybrid

Men alle disse gode tingene vil neppe gjøre Talisman til en hard Passat-konkurrent i Norge. Om en familiestasjonsvogn skal selge skikkelig godt her til lands i 2016, viser salgslistene at vanlige motorer ikke er nok (Skoda Octavia er unntaket). Den bør en ladehybrid være et alternativ, slik det er med den bestselgende Passat GTE. Talisman, derimot, har dieselmotor i alle de rimeligste utgavene, i en tid da dieselbilsalget synker i Norge.

Og så har vi dette med bilmerket. Om argumentet er saklig eller ikke for en splitter ny bil, spiller i praksis ingen stor rolle. Renault har slitt i Norge i noen år – det er elbilen Zoe som nærmest alene har sendt merket oppover på salgslistene i år. Talisman-forgjengeren Laguna gjorde lite godt for Renaults omdømme. Særlig de eldre Lagunaene kom svakt ut på ulike bruktbilstatistikker, og når slike oppfatninger får feste, tar det tid å endre dem.

Legg til at nordmenn er konservative når vi kjøper bil, og at mange av oss helst kjøper samme bil som naboen. Dermed vil de aller fleste som skal ha familiestasjonsvogn, fortsatt gå forbi Renault-butikken og videre til VW-forhandleren. Så urettferdig det enn måtte være for Talisman.

Les hele saken

Spesifikasjoner

Produsent Renault
Pris Fra 384 000 kr

Konklusjon

Talisman er stor og rommelig. Testbilen har massevis av utstyr sett i forhold til prisen, særlig om vi sammenligner med Passat. Også veiegenskaper og komfort holder et godt nivå for bilklassen. Den fortjener å selge bra, men mangler drivlinjen som kunne hjulpet den.

Vår karakter

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!