Endelig noe vi vil ha?
Jetta solgte lite. Vento solgte lite. Bora solgte lite. Nå er Jetta tilbake – bedre og mer aktuell enn noensinne. Vil folket endelig ha den?
Det er som å sitte i en Golf. Kanskje ikke så rart. Dette er jo en Golf med rumpe. På sedvanlig Volkswagen-vis - og ganske nøyaktig likt en stutthekk-Golf - er alt rundt meg ryddig, oversiktlig og gjennomtenkt. Ikke spesielt spennende, men svært velfungerende, og med den fine følelsen av helhet og litt klasse som tyskerne er så gode på.
Så også på veien. Den samme ryddigheten når veien eller kjøringen blir rufsete. Ingen overraskende sprell, men verken skikkelig morsomt eller skikkelig komfortabelt. Den er ganske enkelt som en velfungerende potet - funker helt fint til det meste.
Jeg sitter godt. Sportssetene i vår Sportline-utstyrte testbil er virkelig å anbefale fremfor de mykere og flatere alternativene. De støtter fint der det trengs, og de kan justeres i alle nødvendige retninger. Skinnrattet og skinngirkula i samme utstyrspakke bør også være på plass om du skal handle. Sportsunderstellet er noe strammere enn standardvaren, og senker også bilen med 15 millimeter. Men med myke vinterdekk på lunken, regnvåt asfalt er det ingen grunn til å ønske seg et understell med mykere oppsett - komforten er fin. Hvordan det blir med 16-tommers sommerdekk, får vi heller komme tilbake til.
Som i Golf høres litt vei, vind og motor når jeg kjører. Men det lukkede bagasjerommet demper mye av bakhjulsstøyen, og totalinntrykket er at dette er en stillere bil enn søsteren med flat bakstuss. Så får jeg da heller godta at sedanformen gir liten oversikt over hvor hekken slutter; jeg ønsker meg stadig ryggesensorer (som koster noen få tusenlapper ekstra). Men så er jeg da heller ikke noen verdensmester i bakoverkjøring. En halvtimes øving med gårdsplassen full av pappesker ville nok hjulpet stort.
Motoren overrasker meg. Første gang jeg prøvde en bil med 2,0 FSI-motoren - i en tidlig Audi A3 - syntes jeg den var støyende og lite inspirerende. Men her fungerer den flott. Den har et jevnt og fint drag. Og selv om den noe harde gangen fortsatt høres, er det absolutt ikke sjenerende. Den standardmonterte sekstrinnskassa står også finfint til motorens karakter; jeg er aldri i tvil om hvilket gir jeg bør velge. Og girkassa gjør jobben enkel for meg.
Med andre ord: Dette er en helt ålreit bil.
Vokst til suksess?
Volkswagen lanserte Jetta i 1979. Ved modellskiftet i 1991 skiftet den navn til Vento, og så ved neste modellskifte (i 1998) til Bora. For produsenten har den vært en viktig modell. Den har blant annet vært USAs mest solgte europeiske bil i mange år. Men her i landet har den aldri vært noen stor suksess; nordmenn kjøper visst helst litt større biler om de skal ha en sedan. Dessuten har merprisen for å gå opp til Passat ikke vært så avskrekkende.
Ved hvert modellskifte har Golf vokst i størrelse. Det samme har Passat. Og i dag befinner Passat seg plutselig nærmere storbilklassen, mens Golf har nærmet seg den mer tradisjonelle familiebilklassen. Og da fremstår en Golf med rumpe - altså Jetta - som mer egnet som familiebil enn noensinne.
Siden Jetta er 35 centimeter lengre enn en Golf - det meste av dette naturligvis bak - passerer den både biler som BMW 3-serie og Volvo S40 i lengde. Bagasjerommet sluker unna hyggelige 527 liter; også dette en god del mer enn de nevnte konkurrentene. Dermed vil den også konkurrere mot andre biler enn den tidligere har gjort.
Plassmessig er det heller ingenting å utsette på bilen. Både foran og bak kan voksne fint trives, og det digre bagasjerommets lave lasteterskel og brede åpning gjør dette lett å utnytte. Er du 1,90 lang og har lyst til å strekke deg helt ut, er det bare å legge ned den delte bakseteryggen og flate ut der bak.
- Det selges tradisjonelt mange flere sedaner i det segmentet Jetta nå befinner seg i, enn i det som tidligere var kalt Golf-klassen, sier Jan Tore Kopperud, produktsjef for Jetta hos den norske VW-importøren. - Derfor forventer vi også at den skal selge bra, fortsetter han.
Trivialiteter
Selv om vi liker å tenke at vi kjøper bil med hjertet, handler bilkjøp mye om kjedelige ting som pris, plass og praktiske ting. Jetta er jo ganske praktisk. Og den har ganske så god plass.
Så har vi prisen, da. Jetta koster noe mer enn en tilsvarende utstyrt Golf, men på grunn av de to punktene ovenfor har vi ingen problemer med å godta dette. Det som kan være interessant, er å se den i forhold til den større (og flottere) Passat. Selv om innstegsversjonene kanskje ikke er så langt fra hverandre på prisskalaen, blir forskjellene større jo større motor du velger. Med den største motoren, 200-hesteren vi kjenner fra Golf GTI, skiller hele 55 000 kroner. Eller sagt på en annen måte: Du kan få med veldig mye mer utstyr dersom du bruker en gitt sum på en Jetta i stedet for på en Passat. Så vurder sterkt om du trenger de ekstra centimeterne med bakseteplass, noen ekstra liter bagasjerom, og om Passats enda stødigere kjøreegenskaper strengt tatt er verdt merprisen.
For vår del har Jetta det som trengs. Vi har troen på at den nå endelig skal få fotfeste her i landet. Og det blir skikkelig spennende når stasjonsvogna kommer.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|