Det er som å sitte i en Golf. Kanskje ikke så rart. Dette er jo en Golf med rumpe. På sedvanlig Volkswagen-vis - og ganske nøyaktig likt en stutthekk-Golf - er alt rundt meg ryddig, oversiktlig og gjennomtenkt. Ikke spesielt spennende, men svært velfungerende, og med den fine følelsen av helhet og litt klasse som tyskerne er så gode på.

 

Så også på veien. Den samme ryddigheten når veien eller kjøringen blir rufsete. Ingen overraskende sprell, men verken skikkelig morsomt eller skikkelig komfortabelt. Den er ganske enkelt som en velfungerende potet - funker helt fint til det meste.

 

Jeg sitter godt. Sportssetene i vår Sportline-utstyrte testbil er virkelig å anbefale fremfor de mykere og flatere alternativene. De støtter fint der det trengs, og de kan justeres i alle nødvendige retninger. Skinnrattet og skinngirkula i samme utstyrspakke bør også være på plass om du skal handle. Sportsunderstellet er noe strammere enn standardvaren, og senker også bilen med 15 millimeter. Men med myke vinterdekk på lunken, regnvåt asfalt er det ingen grunn til å ønske seg et understell med mykere oppsett - komforten er fin. Hvordan det blir med 16-tommers sommerdekk, får vi heller komme tilbake til.

 

Som i Golf høres litt vei, vind og motor når jeg kjører. Men det lukkede bagasjerommet demper mye av bakhjulsstøyen, og totalinntrykket er at dette er en stillere bil enn søsteren med flat bakstuss. Så får jeg da heller godta at sedanformen gir liten oversikt over hvor hekken slutter; jeg ønsker meg stadig ryggesensorer (som koster noen få tusenlapper ekstra). Men så er jeg da heller ikke noen verdensmester i bakoverkjøring. En halvtimes øving med gårdsplassen full av pappesker ville nok hjulpet stort.

 

Motoren overrasker meg. Første gang jeg prøvde en bil med 2,0 FSI-motoren - i en tidlig Audi A3 - syntes jeg den var støyende og lite inspirerende. Men her fungerer den flott. Den har et jevnt og fint drag. Og selv om den noe harde gangen fortsatt høres, er det absolutt ikke sjenerende. Den standardmonterte sekstrinnskassa står også finfint til motorens karakter; jeg er aldri i tvil om hvilket gir jeg bør velge. Og girkassa gjør jobben enkel for meg.

 

Med andre ord: Dette er en helt ålreit bil.

Vokst til suksess?

Volkswagen lanserte Jetta i 1979. Ved modellskiftet i 1991 skiftet den navn til Vento, og så ved neste modellskifte (i 1998) til Bora. For produsenten har den vært en viktig modell. Den har blant annet vært USAs mest solgte europeiske bil i mange år. Men her i landet har den aldri vært noen stor suksess; nordmenn kjøper visst helst litt større biler om de skal ha en sedan. Dessuten har merprisen for å gå opp til Passat ikke vært så avskrekkende.

 

Ved hvert modellskifte har Golf vokst i størrelse. Det samme har Passat. Og i dag befinner Passat seg plutselig nærmere storbilklassen, mens Golf har nærmet seg den mer tradisjonelle familiebilklassen. Og da fremstår en Golf med rumpe - altså Jetta - som mer egnet som familiebil enn noensinne.

 

Siden Jetta er 35 centimeter lengre enn en Golf - det meste av dette naturligvis bak - passerer den både biler som BMW 3-serie og Volvo S40 i lengde. Bagasjerommet sluker unna hyggelige 527 liter; også dette en god del mer enn de nevnte konkurrentene. Dermed vil den også konkurrere mot andre biler enn den tidligere har gjort.

 

Plassmessig er det heller ingenting å utsette på bilen. Både foran og bak kan voksne fint trives, og det digre bagasjerommets lave lasteterskel og brede åpning gjør dette lett å utnytte. Er du 1,90 lang og har lyst til å strekke deg helt ut, er det bare å legge ned den delte bakseteryggen og flate ut der bak.

 

- Det selges tradisjonelt mange flere sedaner i det segmentet Jetta nå befinner seg i, enn i det som tidligere var kalt Golf-klassen, sier Jan Tore Kopperud, produktsjef for Jetta hos den norske VW-importøren. - Derfor forventer vi også at den skal selge bra, fortsetter han.

Trivialiteter

Selv om vi liker å tenke at vi kjøper bil med hjertet, handler bilkjøp mye om kjedelige ting som pris, plass og praktiske ting. Jetta er jo ganske praktisk. Og den har ganske så god plass.

 

Så har vi prisen, da. Jetta koster noe mer enn en tilsvarende utstyrt Golf, men på grunn av de to punktene ovenfor har vi ingen problemer med å godta dette. Det som kan være interessant, er å se den i forhold til den større (og flottere) Passat. Selv om innstegsversjonene kanskje ikke er så langt fra hverandre på prisskalaen, blir forskjellene større jo større motor du velger. Med den største motoren, 200-hesteren vi kjenner fra Golf GTI, skiller hele 55 000 kroner. Eller sagt på en annen måte: Du kan få med veldig mye mer utstyr dersom du bruker en gitt sum på en Jetta i stedet for på en Passat. Så vurder sterkt om du trenger de ekstra centimeterne med bakseteplass, noen ekstra liter bagasjerom, og om Passats enda stødigere kjøreegenskaper strengt tatt er verdt merprisen.

 

For vår del har Jetta det som trengs. Vi har troen på at den nå endelig skal få fotfeste her i landet. Og det blir skikkelig spennende når stasjonsvogna kommer.

 

knut.arne.glesne@hm-media.no

 

Vi Menn Bil mener

Det er lite å utsette på VW Jetta. Men det er ikke dermed sagt at vi står og hopper og skriker begeistret av den grunn. Dette er ganske enkelt en bil som gjør det den skal, på en svært så ryddig måte, men uten at den vekker særlig med følelser hos oss. I hvert fall ikke med en halvsprek motor under panseret. Det er også litt trist, nå som vintersesongen står for døra, at Jetta ikke får firehjulstrekk selv om Golf har det.

 

Men fokuserer vi på det bilen faktisk gir for pengene, fremstår den som en interessant blomst å plukke i den store bilbuketten. Spesielt om du holder deg innenfor VW-merket. Den har fin plass til en familie med bagasje. Og når prislappen gjør at du kan velge en velutstyrt variant med hyggelig motorisering fremfor en litt større og litt finere bil med mindre av alt det morsomme, blir vi litt begeistret likevel.

 

Vi tror det skal funke denne gangen.

Tekniske data, VW Jetta

1,6

1,6 FSI

2,0 FSI

2,0 TFSI

1,9 TDI

2,0 TDI

Motor:

R4, 1595 ccm

R4, 1598 ccm

R4, 1984 ccm

R4, 1984 ccm

R4, 1896 ccm

R4, 1968 ccm

Effekt (hk ved o/min):

102 v/5600

115 v/6000

150 v/6000

200 v/5100

105 v/4000

140 v/4000

Dreiemoment (Nm ved o/min):

148 v/3800

155 v/4000

200 v/3500

280 v/1800-5000

250 v/1900

320 v/1750

Egenvekt, kg:

1268

1271

1319

1373

1345

1393

Maks hengervekt m/brems, kg:

1200

1200

1400

1400

1400

1500

Bagasjerom:

527 l

527 l

527 l

527 l

527 l

527 l

Forbruk EU-mix (l/mil):

0,74

0,69

0,78

0,80

0,52

0,55

0-100 km/t, fabrikk (sek):

12,2

11,1

9,2

7,5

11,9

9,7

Toppfart (km/t):

186

194

211

235

189

207

Pris fra:

238 140 kr

268 920 kr

289 460 kr

364 220 kr

272 270 kr

308 530 kr

KONKURRENTENE

Skoda Octavia

Jettas farligste konkurrent kommer fra eget konsern: Skoda Octavia er en fin bil, og gir også mye bil for pengene. Større bagasjerom enn Jetta har den også.

Ford Focus

Focus byr på større kjøreglede i sportslig retning enn Jetta, og du kan laste like mye i den. Litt rimeligere er den også, men den gir ikke den samme følelsen av å sitte i en påkostet bil.

Mitsubishi Lancer

Du har bare to motorer å velge mellom, og den tar mindre bagasje, men prisen er hyggelig.

BMW 3-serie

BMW'en koster en god del mer. Og den er mye morsommere å kjøre. Men Jetta vinner over den på plass - selv om heller ikke en 3-serie er spesielt trang. Men er ikke renta fortsatt ganske lav, da?

Volvo S40

Volvos minstemann er en mindre bil enn Jetta, men den er nydelig å kjøre; komfortabel, elegant og sporty. Vi forstår hvorfor den koster såpass mye mer.

Saab 9-3

Også Saab 9-3 koster en del mer enn Jetta, men byr på mindre plass. Likevel kan vi også her forstå hvorfor den koster såpass mye mer - den kjennes ganske enkelt som en klasse over.

Hvilken motor?

Vi har ikke prøvd alle Jetta-motoriseringene. Men i Golf fungerer 1,6 med 102 hk fint, og vi ville valgt denne fremfor den dyrere 115-hesteren. 1,9-dieselen begynner å dra på årene, men er fortsatt en svært hyggelig kraftpakke. Tolitersdieselen er grom med et herlig bunndrag, og den 200 hk sterke turbo-toliteren fra GTI kan gi deg horn i panna - samtidig som den er herlig momentsterk og behagelig i bruk.

 

To nye kraftpakker

Til sommeren kommer to nye, spennende motorer i Jetta. I likhet med kommende Golf GT, får også denne en tolitersdiesel med 170 hk, og en 1,4-liters bensinmotor med turbo og kompressor på 170 hk. Sistnevnte er i hvert fall svært prisgunstig i Golf, og dieselen er heller ikke skremmende dyr.

Stasjonsvogn kommer

Bora kom som stasjonsvogn, og denne ble solgt parallelt med Golf stasjonsvogn. I 2007 kommer det en ny stasjonsvogn på Golf-basis. Om den skal hete Golf eller Jetta er ennå ikke avgjort, men den blir i hvert fall like lang som Jetta sedan. Denne skal for øvrig også bygges i Mexico, sammen med sedanen.

550 hk-Jetta

På SEMA-showet viste VW og HPA Motorsports fram en heftig Jetta. Den har en 3,2-liters sekser hentet fra Golf R32, og med to turboer og en del annet snacks yter denne fine 550 hk. Jetta R GT'en har fått firehjulstrekk, og den er nok ganske kjapp.

 

Sikter på fem

I skrivende stund har ikke Jetta rukket å gjennomgå noen Euro NCAP-test. Men produsenten sikter mot alle de fem stjernene, som jo Golf fikk. Den har selvfølgelig ESP, den har seks airbags, og den har aktive hodestøtter foran.

Service

Importøren opplyser at servicekostnadene de første 100 000 km på en Jetta 2,0 FSI er beregnet til rundt 17 500 kroner, avhengig av hvor raskt 100 000 km oppnås (noen servicepunkter avhenger jo av tid). Legg til rundt 4000 kroner for bremser, vindusviskerblader og annet vedlikehold.

Forsikring

Er du 45 år, bosatt i Oslo, kjører 12 000 km i året, parkerer bilen i garasje, har full bonus og er totalkunde, og har 4000 kr i egenandel, koster forsikring på Jetta 2.0 FSI rundt 6500 kroner i året.

 

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!