Kompaktbilene selger i bøtter og spann, og det er det gode grunner til. De kommer hederlig ut av møtet med det norske avgiftssystemet, samtidig som de kan gi sine eiere fullverdig godbilfølelse.

Beste kompaktbil: VW Golf

Terningkast 6

Valget er enstemmig: Blant kompaktklassebilene vi har testet de siste tolv månedene, heter den beste VW Golf. Men, og dette er viktig, det fulle navnet til vår favoritt er VW Golf 1,6 TDI DSG BlueMotion Technology. Bilen har VW-konsernets nye og gode 1,6-litersdiesel, og motoren er paret med en sjutrinns automatisk DSG-girkasse. Kombinasjonen er både kvikk og sparsom, og i tillegg bidrar den til fin kjørekomfort. Skal du ha en Golf, sørg i det minste for å vurdere DSG.

BlueMotion Technology betyr at bilen har diverse drivstoffsparetiltak, som stopp/start-system, uten at det preger bilen på samme måte som det gjør i en ren Golf BlueMotion. Vi har også kjørt sistnevnte, og tross mer omfattende forbrukstilpasninger (som senket og ukomfortabelt understell og veldig lang girutveksling) er ikke forbruket nevneverdig lavere. Golf BlueMotion fikk kun en firer på terningen.

Del

Toyota Auris HSD

SNILL MOT MILJØET: Toyota Auris HSD ble nylig kåret til den mest miljøvennlige bilen. Dessuten er den svært lettkjørt. © FOTO: Petter Handeland

Best i byen: Toyota Auris Hybrid

Terningkast 4

Vi gir ikke Auris Hybrid ekstra plass på disse sidene fordi den er spesielt morsom eller praktisk. Den får tommelen i været først og fremst fordi den er en av to biler vi har testet i år, der vi har opplevd at gjennomsnittsforbruket faktisk faller mens vi har kjørt i saktegående kø (den andre er Toyota Prius Plug-In Hybrid, men denne oppladbare versjonen er foreløpig ikke i ordinært salg). Med trinnløst automatgir (planetgir), god sikt og kompakte mål er den også svært lettkjørt i byen. Her er den i sitt ess.

Utenfor byen er kjørefølelse og ytelser på et helt gjennomsnittlig nivå - det finnes mange andre kompaktbiler som er bedre. Toyota sier ytelsene er som for en tolitersdiesel, men det føles aldri slik. Bagasjerommet er trangt på grunn av hybridsystemets batteripakke.

Flopp: Mitsubishi Lancer

Terningkast 3

Mitsubishi Lancer Sportback 1,8 automat er en bil for de spesielt interesserte. Med bensinmotor og trinnløst automatgir har den en komfortabel drivlinje, og understellet er også satt opp for komfort.

Men siden bilen oppleves som ustabil, med svært dårlig styrefølelse i tillegg, er den ikke særlig trivelig å kjøre. Når den i tillegg er stor utvendig, men plassutnyttelsen er dårlig, blir vi skuffet.

Legg til detaljer som manglende lengdejustering av rattet og ikke verdens mest brukervennlige førermiljø, så blir dette en bil det er vanskelig å bli glad i.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!