I forrige uke presenterte vi tre flerbruksbiler og tre storbiler. Denne uken er det derimot de mindre modellene som skal vises frem. Kompaktbilen Alfa Romeo Giulietta har vist seg å være en av lesernes favoritter. De to andre kompaktbilene vi skal kikke nærmere på er Opel Astra og det miljøvennlige alternativet Toyota Auris Hybrid. I tillegg skal dere få bli bedre kjent med de små flerbruksbilene Hyundai ix20 og Opel Meriva.

Se en presentasjon av alle årets kandidater her.

Alfa Romeo Giulietta

Den vakre italieneren er inne blant topp tre i årets leseravstemning, og det er dermed ingen tvil om at Alfa Romeo har en hengiven tilhengerskare.

Giulietta er myntet på deg som egentlig skulle hatt en Volkswagen Golf, Opel Astra eller Audi A3 - men som synes du fortjener noe mer spennende. Og som digger designen og detaljene. Og ikke minst digger du det friske imaget som følger med å eie en Alfa.

Den billigste modellen har en 1,6-liters dieselmotor på 105 hester. Den flotte 1,4-liters turbomotoren på 170 hester koster fra 359 900 kroner. Hvis du mot formodning skulle velge å kline til med toppmodellen, som for øvrig har det enkle navnet Alfa Romeo Giulietta Quadrifoglio Verde, blir du nødt til å punge ut hele 549 900 blankpolerte kronestykker.

Alfa Romeo Giulietta=

SPORTSLIG: Toppmodellen på bildet blir nok for spesielt interesserte. © Foto: Alfa Romeo

Hyundai ix20

Hyundais nyeste tilskudd på stammen er teknisk tvilling med Kia Venga. Vi har ikke hatt muligheten til å kjøre ix20 enda, men utseende og litt forskjellig understellsoppsett er det eneste som skiller de to bilene. Det betyr at også ix20 kan skilte med litt bedre plass enn i mange av konkurrentene, greie kjøreegenskaper og en hyggelig prislapp.

Prisen starter på 189 950 kroner for en bil med en 1,4-liters bensinmotor på 90 hester. Hvis du vil ha dieselmotor under panseret, koster den billigste versjonen med 77 hester fra 199 950 kroner.

Del

HØYERE: Hyundai ix20 er litt høyere enn de tradisjonelle bilene i klassen.

HØYERE: Hyundai ix20 er litt høyere enn de tradisjonelle bilene i klassen. © Foto: Thomas Goos

Opel Meriva

Med god plass, praktiske seteløsninger, en smart dørløsning og trivelige kjøreegenskaper, er Opel Meriva et flott bekjentskap.

Bilen leveres med seks forskjellige motoralternativer - jevnt fordelt mellom diesel og bensin. Alle bensinmotorene er 1,4-litere, og finnnes i versjoner på 100, 120 og 140 hestekrefter. De to sistnevnte har turbo. Dette gjør at de får mange av de positive sidene som dieselmotorer tidligere har vært alene om.De tre dieselmotorene består av én 1,3-liter på 95 hester og to 1,7-litere på heholdsvis 110 og 130 hester.

Prisen starter på 224 900 kroner for begge de to svakeste motorene.

SPESIELLE DØRER: En av fordelene til nye Opel Meriva er de spesielle dørene.

Toyota Auris Hybrid

Hybridversjonen rokker ikke ved det faktum at Toyota Auris er en god kompaktklassebil. Vi skal heller ikke underslå at vi liker hybridkonseptet og at det gir en behagelig følelse av ny teknologi hver gang vi ruller i gang med Auris Hybrid.

Like fullt kan vi heller ikke komme unna at bilen er omtrent på samme nivå som en sammenlignbar dieselbil, både når det gjelder ytelser og forbruk. Samtidig er den 24-28.000 kroner dyrere enn Auris 1,4D-4D og har et mindre bagasjerom.

I hovedsak er drivlinjens lettkjørthet og et hyggelig forbruk i by- og nærkjøring de viktigste reelle argumentene for å ende opp med en Toyota Auris Hybrid på parkeringsplassen.

Toyota Auris HSD=

UVANLIG SYN: Det er et uvanlig syn i motorrommet på Toyota Auris HSD, men den er svært enkel å kjøre. © Handeland, Petter

Opel Astra

Opels nyeste kompaktklassebil byr på greie kjøreegenskaper og en design som gjør at den skiller seg fra mange av konkurrentene. Bilen er en god del tyngre enn flere andre biler i kompaktklassen. Det gjør at den føles tyngre på veien, men fører også til mindre underholdende veiegenskaper.

De ekstra kiloene skyldes blant annet at bilen har blitt en god del større. Det merkes blant annet godt på bakseteplassen.

Bilen leveres med et vell av både diesel- og bensinmotorer. Billigste versjon er en 1,4-liters bensinmotor med 87 hester. Da koster Astra fra 209 900 kroner. Man kan også velge en flott 1,4-liters turbomotor på 140 hester. På dieselfronten er det motorer fra 95 til 160 hester tilgjengelig.

ALFA ROMEO GIULIETTA AUDI A1
AUDI A7 BMW 5-SERIE
BMW X3 CITROEN DS3
FORD C-MAX/GRAND C-MAX HONDA CR-Z
HYUNDAI IX20 HYUNDAI IX35
KIA SPORTAGE MERCEDES SLS
MINI COUNTRYMAN MITSUBISHI ASX
MITSUBISHI I-MIEV NISSAN JUKE
OPEL ASTRA OPEL MERIVA
PEUGEOT 5008 PEUGEOT RCZ
PORSCHE CAYENNE SAAB 9-5
SKODA SUPERB STV SUZUKI KIZASHI
SUZUKI SWIFT TOYOTA AURIS HYBRID
VOLVO S60/V60 VW PASSAT
VW TOUAREG VW TOURAN


TUNG: Vekten påvirker kjøreegenskapene til Opel Astra. © Egil Nordlien HM Foto

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!