Kort sagt:

+ Formidable ytelser

+ Svært høy komfort

+ Solid kvalitetsfølelse


- Dårlig plassutnyttelse

- Høy egenvekt

Mercedes CL er den store luksuscoupéen i Mercedes-programmet. En todørs studie i massiv tysk luksus. Siden forrige versjon er det det gjort store forbedringer, ikke minst er motorprogrammet fornyet.

Vi har kjørt bilen med den imponerende 4,7-liters V8-motoren med turbo, 435 hk og 700 Nm. I kombinasjon med firehjulsdriftsystemet 4Matic har den faktisk også sjansen til å fungere hele året her i Norge.

Kjøreegenskaper: 5

Mercedes CL 500 4Matic er en stor og tung bil. Det klarer den aldri helt å skjule ute på veien, og den tette intime kontakten mellom fører og maskin som man ofte forbinder med sportslige biler, kommer aldri helt på plass her.

I stedet erstatter CL intimitet med kompetanse, for når du først lærer deg signalene fra understell og styring, kan CL kjøres både hardt og fort. Og på glatt føre gjør 4Matic-systemet at du kan utnytte kreftene både trygt og effektivt.

Del

Tekniske data

  • MOTOR, CM3:4663
  • EFFEKT, HK VED O/MIN:435/5250
  • DREIEMOMENT, NM VED O/MIN:700/1800-3500
  • EGENVEKT, KG:2045
  • TILHENGERVEKT, KG:
  • LENGDE/BREDDE/HØYDE, CM:507/187/142
  • BAGASJEROM, LITER:490
  • STANDARD DEKKDIMENSJON:255/55-18
  • FORBRUK, EU-MIX L/MIL:0,99
  • CO2-UTSLIPP, G/KM:237
  • 0-100 KM/T, FABRIKK, SEK.:4,9
  • TOPPFART, KM/T:250
  • PRIS FRA, KR:2 020 000
  • PRIS TESTBIL, KR:2 229 000

Motor: 6

Mercedes er en smule amerikanske når de legger lydkulissene på sine V8-motorer. Jeg vil si heldigvis, siden den metalliske, litt harde og maskuline V8-bassen er en sjelden nytelse i våre dieseldager.

Med 700 Nm har den utmerkede syvtrinns automatkassen all verdens krefter å spille på, slik at kjørefølelsen blir så kraftfull og smidig som overhodet mulig.

Ytelser: 6

Det å klemme gassen i bunn i Mercedes CL 500 4Matic er en uvirkelig opplevelse. En bil som veier godt over to tonn skal ikke bevege seg så fort.

Om noen satte etterbrennere på en jumbojet, kan jeg tenke meg opplevelsen under takeoff ville vært like absurd.

Med kickdownakselerasjon fra 60-100 km/t på 2,3 sekunder og fra 80-120 km/t på 2,9 sekunder, snakker vi faktisk om verdier som er helt i klasse med Mercedes SLS og Audi R8 V10.

Testdata

  • 60-100 KM/T, 3. GIR:2,8
  • 60-100 KM/T, 4. GIR:4,0
  • 60-100 KM/T, 5. GIR:6,1
  • 60-100 KM/T, KICKDOWN:2,3
  • 80-120 KM/T, 3. GIR:3,0
  • 80-120 KM/T, 4. GIR:3,9
  • 80-120 KM/T, 5. GIR:5,6
  • 80-120 KM/T, 6. GIR:7,7
  • 80-120 KM/T, KICKDOWN:2,9
  • STØY TOMGANG, dBA:45,0
  • STØY 50 KM/T, dBA:56,5
  • STØY 80 KM/T, dBA:62,0
  • STØY 100 KM/T, dBA:63,9
  • TESTFORBRUK, L/MIL:0,99
  • MISVISNING 50 KM/T:48
  • MISVISNING 80 KM/T:77
  • MISVISNING 100 KM/T:96

Eksteriør: 4

Vi sitter med en berettiget mistanke om at Hollywood er et bra marked for Mercedes CL, alternativt er det også et stort potensial blant nypensjonerte tyske industriledere.

Her vil nok det voldsomme og tidvis prangende CL-designen vekke begeistring. For øvrig vekker det oppsikt, men vi synes kanskje dimensjonene er vel overdrevne og ikke alltid like godt kamuflert.

Interiør: 4

Førermiljø og kvalitetsfølelse er i ypperste klasse når du klatrer om bord i Mercedes CL. Plassen foran er svært god, men det er overraskende trangt om plassen i baksetet når man tar bilens store ytre mål i betraktning.

Jo, en voksen kan sitte bak med omtrent like mye rom som i en mindre kompaktbil, men det imponerer ikke.

Også bagasjeplassen er mager, men tilstrekkelig for denne bilen: Det er nemlig en reisevogn for to, med to nødplasser i baksetet om man trenger å være flere på korte turer.

Mercedes CL 500 4Matic=

MODERNE: Speedometeret i Mercedes CL 500 4Matic er digitalt, mens de øvrige instrumentene er analoge. © Egil Nordlien HM Foto

Komfort: 6

I kombinasjon med Airmatic luftfjæring er Mercedes CL 500 4Matic noe av det nærmeste du kan komme et flygende bilteppe.

Selv den dårligste veibane blir glattet ut som med et strykejern, og det er sjelden noen forstyrrelser i cockpiten. Bilen sklir gjennom norsk landskap uten forstyrrelse fra vei- eller vindstøy, og det er heller godbrummingen fra V8-motoren som gjør seg bemerket i våre hastigheter.

Standard er også aktive multikonturseter - i vår bil med massasje og ventilasjon, noe som ikke akkurat ødelegger for en allerede perfekt sittekomfort.

Sikkerhet: 5

Mercedes CL har ikke vært testet i EuroNCAP. Det er Mercedes E-klasse som ligger nærmest CL av de modellene som har vært testet nylig, og den oppnådde meget gode resultater.

Siden S- og CL er blant Mercedes' spydspisser innen aktiv og passiv sikkerhet, vil vi anta at CL har et meget høyt sikkerhetsnivå. Den kan også leveres med det meste av hva Mercedes kan by på av moderne sikkerhetssystemer.

Mercedes CL 500 4Matic=

OSER AV LUKSUS: Mercedes CL 500 4Matic gir en gedigen kvalitetsfølelse i cockpit. © Egil Nordlien HM Foto

Pris/utstyr: 2

Uansett hvor flott bilen er, har vi problemer med å svelge en bilpris som totalt sett havner på ca. 2 230 000 kroner. Norske avgifter bidrar selvfølgelig, men uansett er ikke Mercedes CL noen tilbudsbil.

Eldre E-klassemodeller har bidratt til et svakere kvalitetsrykte som bruktbil enn Mercedes normalt sett har vært kjent for, men det berører neppe CL.

Her vil sannsynligvis verditapet i kroner være av en slik karakter at du skal ha økonomi som en suksessfull aksjemegler i bullmarked for å ha råd til å selge en CL etter to-tre år.

Miljø: 3

I følge EU-normen skal Mercedes CL 500 4Matic bruke 0,99 l/mil ved blandet kjøring og slippe ut 237 gram CO2 per km.

I vår faste forbruksrunde gikk bilen på 0,99 l/mil, noe som er imponerende i forhold til hva den faktisk kan by på. Like fullt er det neppe slik at biler på over to tonn og 435 hk representerer en bærekraftig ressursforvaltning.

Mercedes CL 500 4Matic=

PLASS TIL TO: Mercedes CL 500 4Matic er et palass for to, mens baksetene er best egnet for kortere turer. © Egil Nordlien HM Foto

Les hele saken

Spesifikasjoner

Produsent
Pris

Konklusjon

Mercedes CL 500 4Matic er en formidabel bil. Ytelsene er i sportsbilklassen, mens komforten er en luksusbil verdig og fremkommeligheten på SUV-nivå.

Da får det heller være at en av redaksjonens yngre medlemmer mente bilen kun var egnet for rike gamlinger. Da har du i alle fall noe svært godt å se frem til når du blir gammel og rik.

Vår karakter

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!