Bruktbil 75.000 til 450.000 kroner

Kjøp brukt Porsche 911 (1964 - 1989)

Porsche-drømmen trenger ikke koste en formue. Her er en ekte 911-klassiker.

GARASJEVARMER: 88-modell 911 3,2 Carrera pryder enhver garasje.
GARASJEVARMER: 88-modell 911 3,2 Carrera pryder enhver garasje. Foto: Broom
Sist oppdatert

FORDELER, ULEMPER OG FELLER

Pluss:

  • En udødelig klassiker
  • Solid og god kvalitet

Minus:

  • Dyr forsikring
  • Dyre deler

Styr unna:

Ombygde og trimmede biler med sytten eiere hvor de kreative ideene har stått i kø, og evnen til å gjennomføre med stil - ikke helt har vært tilstede.

På Frankfurt-messa i 1963 kunne den ses første gang. 911 var en direkte etterfølger til suksessen Porsche 356. Men de første par årene hadde 911 elendig kvalitet. Dårlige karosserier, ventiler og topplokksproblemer og ikke minst kranglete forgassere bidro til dette. Fra 1966 var imidlertid problemene ryddet av veien. Og 911 startet sin vandring mot kvalitetstoppen.

Porsche 911 har alltid hatt bakmontert sekssylindret boxermotor. Det startet med en 2-liter, og den har stadig vokst. Boxeren ga 911 en karakteristisk lyd og motorplasseringen - la oss kalle det - en interessant vektfordeling.

Det er ikke mange modeller som kan gi eierne like mye glede som en frisk og velholdt 911. Dette er utvilsomt super-sportsbiler fra øverste hylle. Og de byr på nesten like mye magi som en Ferrari, den har både lavere pris og mye høyere driftssikkerhet. 911-en er kanskje verdens mest velbygde sportsvogn.

Mer om: Brukt Porsche (broom)

Targa-modellen kom allerede i 1965, og hadde en løs takplate som kunne fjernes slik at man fikk nesten-cabriolet-følelse. Disse bilene har også en helt annen panoramabakrute enn den vanligere coupe-modellen. Tettingslistene rundt den løse takplaten er et problem på disse bilene. Og vannlekkasje og vindsus er ikke uvanelig. 911 Cabriolet kom først i 1983. I 3-liter SC med 204 hk.

ELLER DENNE? 73-modell 911 2,7-liter Carrera RS gir sommerfugler i magen.
ELLER DENNE? 73-modell 911 2,7-liter Carrera RS gir sommerfugler i magen. Foto: Broom

Turbo fra 1975

porsche 911 brukt
porsche 911 brukt Foto: Broom

I 1975 dukket den første 911 Turboen opp og satte liksom en ny standard. De første hadde 3-liter boxer med bensininnsprøytning og 260 hk. Dette økte senere og de siste bilene hadde 3,3-liter og 330 hk. Men fortsatt hadde den bare fire gir. Det begrunnet fabrikken med følgende ord: Det er den raskeste bilen på 0 - 100 km/t, og den gjør 300 km/t i toppfart. Hva pokker skal man med et gir til da?

Fra 1984 heter grunnmodellen Carrera og har en 3,2 liters motor på 231 hk, senere fikk denne modellen en sterkere G-50 girkasse og dette går for å være den siste "ekte 911en". I 1989 ble Porsche 964 lansert. Og merket forsatte sin suksess med denne modellen som kunne fås med både to- og firehjulstrekk.

Kan være drøm, kan være mareritt

NATTSVART: Blir ikke mye tøffere enn dette - en 911/930 Turbo.
NATTSVART: Blir ikke mye tøffere enn dette - en 911/930 Turbo. Foto: Broom

En velholdt 911 er en drøm, en dårlig 911 et dyrt mareritt. Det er derfor veldig viktig og kartlegg bilens historikk nøye før man handler.

porsche 911 brukt
porsche 911 brukt Foto: Broom

Biler fra 1974 og tidligere ruster MYE. Fra 1975 er bilene galvanisert, men kan fortsatt ruste - litt. Feltet mellom forskjerm og frontlykt ruster først. Sjekk også bakkant av forskjerm, nedkant dører og rundt frontruten der B-stolpen treffer karosseriet. Litt oljelekkasje fra motoren kan synes uskyldig, men kan i verste fall med føre tilfull motoroverhaling.

På biler med forgassere kan disse være trøblete å justere. Og biler fra før 1984 MÅ ha blitt bygd om med hydrauliske kjedestrammere. Sjekk også at varmeanlegget fungerer som det skal.

Hva skal du betale?

De billigste er fra perioden 1974 - 1977. Her får du fine eksemplarer for ca 130.000 og oppover. En pen 3-liter SC med 204 hk fra tidlig på 80-tallet koster fra ca 160.000 kroner. Mens fine originale 3,2 Carrera fra slutten av 80-tallet må du betale ca 250.000 kroner for. Skal du ha den sjeldne turbomodellen må du regne med priser fra ca 300.000 kroner.

Biler med targatak koster noe mindre enn tilsvarende coupe-modeller. Cabriolet og coupe koster det samme, men coupe er noe mer lettsolgt.

Visste du at...

  • ...Porsche 911 skulle egentlig hete 901, men Peugeot mente de hadde enerett på modellnavn med 0 i midten.
  • ...911 kom med turbo allerede i 1975.

Beste kjøp

Tja si det. En 3-liter SC fra tidlig 80-tall med 204 hk er ikke dumt. Et enda bedre - og 100.000 kroner dyrere kjøp er 3,2 Carrera fra 1987-88. Kanskje Porsches beste bil noensinne. Den desidert morsomste er 330 hesters turboen.

Porsche bakgrunn

Testet: Porsche 911 3,2 Carrera 1988 - Nå er det på tide å se om Bennys Porsche 911 er så bra som han skal ha det til (broom)

Flere Porsche-teste - Klikk.no:

STYR UNNA: Ombygde og trimmede biler med sytten eiere hvor de kreative ideene har stått i kø, og evnen til å gjennomføre med stil ikke helt har vært tilstede.
STYR UNNA: Ombygde og trimmede biler med sytten eiere hvor de kreative ideene har stått i kø, og evnen til å gjennomføre med stil ikke helt har vært tilstede. Foto: Broom

Norgesporschen Cayman

Ryggmargsraceren GT3

Porsche light Cayenne V6

TAKET AV: Porsche 911 cab kom i 1983.
TAKET AV: Porsche 911 cab kom i 1983. Foto: Broom

Aller Porscher testet av Klikk

Denne saken ble første gang publisert 19/11 2009, og sist oppdatert 05/05 2017.

Les også