Av 72 testede biler sto kun 13 biler igjen med toppscore og terningkast seks. Bare så det er sagt; Bilene vi gir terningkast seks, er biler vi mener er best i sin klasse på testtidspunktet.

Viktig for alle som kjøper bil, er hva du faktisk får for pengene. Bil er dyrt i Norge og gjør for mange et stort innhogg i privatøkonomien. Samtidig kan det være skummelt å kjøpe en ny bil skrapet for ekstrautstyr, for da blir den fort vanskelig å selge igjen en gang i framtiden.

Forskjellige drivlinjer og utstyr veier derfor tungt når terningen trilles. Kjøreopplevelsen kan være veldig forskjellig i to versjoner av én og samme bilmodell, og vi lar oss derfor sjarmere litt ekstra av to av testvinnerne i årets tester, som belønnes med toppscore både i fornuftige og mer påkostede versjoner. Vi snakker om Peugeot 308 og helt nye Skoda Superb.

(Artikkelen fortsetter under bildet.)

TOPPSCORE x 4: Fire Peugeot 308-modeller ble belønnet med toppscore i våre 2015-tester. Det vitner om god bredde og et produkt som virkelig holder mål. © Petter Handeland

308 - testvinner og allrounder

De fire Peugeot 308-ene vi har testet i løpet av 2015, har alle blitt belønnet med toppscore. 308 er meget god bil uansett om du velger 1,2-liters bensinturbomotor og automatgir, toliters dieselmotor med 150 hestekrefter, GT-modellen med sportslig snert og 180-hesters dieselmotor eller råtassen 308 GTi.

308 treffer bredt, og den treffer blink – hver gang!

(Artikkelen fortsetter under bildet.)

GOD DEBUT: Nye Superb ble lansert så sent som i høst, men har allerede rukket å bli en favoritt. Tre modeller med terningkast seks vitner om at Skoda nok en gang har truffet blink. © Terje Bjørnsen

Plassmesteren

Nye Skoda Superb treffer også blink. Superb kom til Norge i høst, til skyhøye forventninger både hos oss i motorpressen og de mange familiene der ute med stort plassbehov. Superb skuffet ikke.

Vi har rukket å teste tre forskjellige varianter av den populære stasjonsvognen med den enorme baksetebenplassen; én med bensinturbomotor og firehjulsdrift og to med diesel og automatgir (den ene hadde firehjulstrekk). Alle tre ble belønnet med terningkast seks.

(Artikkelen fortsetter under bildet.)

RÅ RÅTASS: Ford Focus ST går som en kule, har fantastiske kjøreegenskaper og er like praktisk som en helt vanlig Focus. Sekseren er vel fortjent. © Terje Bjørnsen

SUV-kongen

Mazda er inne i en god periode og har to forskjellige bilmodeller på topplista. Ikke overraskende er begge SUVer. Vi snakker selvfølgelig om familie-SUVen CX-5 (som også tidligere år har stått til seks i våre tester, og som selger som varmt hvetebrød) og lillebror CX-3.

Flott design, fine kjøreegenskaper og masse moderne utstyr til fornuftig pris, dro i land sekserne for de to Mazda-SUVene. Vel fortjent!

(Artikkelen fortsetter under bildet.)

SUV-EREN: Mazda kaprer to plasser på topplisten, og de gjør det med to SUVer. Det er ikke rart CX-3 (bildet) og CX-5 selger som varmt hvetebrød. © Terje Bjørnsen

Familiens bestevenn og hissigproppen

Ford er også inne med to biler på lista. Én fantastisk familiebil og én råtass av en sportsversjon av en av verdens mestselgende kompaktklassebiler.

Ford S-Max har i flere år ledet an i sitt segment. Nå har den kommet i ny drakt og er endelig tilgjengelig med mange nordmenns drømme-drivlinje, nemlig diesel, automat og firehjulsdrift. Ford S-Max gjør seg heller ikke bort på pris, derfor terningkast seks.

Ford Focus ST er et beist av en bil med rå ytelser og supre kjøreegenskaper, som er like praktisk som en helt vanlig Focus. Vi var vel aldri i tvil - terningkast seks!

FANTASTISK: Mercedes-Benz S500 Coupé 4Matic er fantastisk på alle måter. Fantastisk å kjøre, fantastisk å se på og fantastisk dyr. © Terje Bjørnsen

"Den beste bilen jeg har kjørt!"

Etter vi hadde kjørt test av Mercedes-Benz S500 Coupé 4Matic, konkluderte vi med følgende:

Mercedes S 500 Coupé 4Matic innfrir på absolutt alle områder den skal være god på. Den er et blikkfang av bokstavelig talt stort format. Den er svært komfortabel og ekstremt rask, og samtidig veldig lettkjørt. Det er ingen ende for hva du kan få av luksusutstyr.

Om du skulle ha alle pengene som trengs, så vit at de nærmest fordufter mens du eier bilen. Det hører med for en slik bil - og det spiller neppe noen rolle for dem som i det hele tatt vurderer å kjøpe den.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!