Kort sagt:

+ Ekstremt god beinplass i baksetet

+ Stort bagasjerom

+ Kvalitetsfølelse

+ Totalpris med utstyr


- Litt masete automatgirkasse

- Hjulstøy med 19-tommershjul

Noen måneder etter at VW Passat kom i helt ny utgave, er også den nye Skoda Superb på plass. De to bilene er svært nær beslektet, og ser man på størrelsen, er det Superb som er storebror.

Dermed kan Superb fort bli Passats hardeste konkurrent.

Superb tilbys i et bredt prisspekter. Motorene går fra 120 hk til solide 280 hk, og prisene for en stasjonsvogn starter på 309.000 kroner (uten leveringskostnader). På veien fra liten til stor motor fås den i en rekke utgaver med automatgir og/eller firehjulsdrift, og tilgjengelig utstyr er i langt på vei akkurat det samme som for Passat (som VW prøver å selge som en premiumbil).

Superb kan også bli en hard konkurrent til biler som Ford Mondeo, Toyota Avensis og Mazda 6, og kan kanskje også rappe kunder fra den mer prestisjeorienterte Volvo V70.

Vår testbil er en påkostet Superb stasjonsvogn med 190-hesters dieselmotor, DSG-automat og full utstyrspakke. Den koster totalt en halv million kroner, en pris vi antar noen synes er drøy for en Skoda. Men du får ikke mer bil for pengene fra andre merker. Heller betydelig mindre.

LETT: Skoda Superb med testbilens adaptive dempere kombinerer storbilkomfort med en lett kjørefølelse. Den har veldig godt grep i forhjulene, blant annet takket være en elektronisk differensial, men hekken kan gå bredt når vi simulerer en kritisk situasjon. © Terje Bjørnsen

TEKNISKE DATA Skoda Superb 2,0 TDI DSG stv. 190 hk

  • Motor, cm3: 1968
  • Effekt, hk ved o/min: 190/3500
  • Dreiemoment, Nm ved o/min: 400/1750-3500
  • Egenvekt, kg: 1575
  • Tilhengervekt, kg: 2000/750
  • Lengde/bredde/høyde, cm: 486/186/147
  • Bagasjerom, liter: 660-1950
  • Standard dekkdimensjon: 235/45 R18
  • Forbruk, EU-mix l/mil: 0,45
  • CO₂-utslipp, g/km: 120
  • 0-100 km/t, fabrikk, sek.: 8,1
  • Toppfart, km/t: 235
  • Pris fra, kr: 445 000 (Style), 483 000 (L&K)
  • Pris testbil, kr: 502 900

Kjøreegenskaper: 5

I motsetning til forgjengeren, som vi syntes var relativt sett best i de rimelige utgavene, har den nye Superb tilløp til ekte storbilfølelser. Likevel er kjørefølelsen lett – nærmere Octavia enn den omtrent jevnstore Audi A6, for få holde oss i samme konsern.

Grepet i forhjulene er veldig godt, takket være en elektronisk differensial som bremser ned det indre forhjulet i svingene.

Samtidig viser Superb, i likhet med Passat, klare tegn til å kunne slippe mer med hekken i en kritisk situasjon enn vi hadde ventet i en ny familiebil. I elgtesten (dobbel unnamanøver) går den bredt når farta blir høy.

Motor: 4

Testbilen har 190-hestersversjonen av VW-konsernets ekstremt utbredte 2,0 TDI-motor. Denne utgaven av motoren er ikke omfattet av avgasskandalen som rir konsernet.

I dieselsammenheng har den relativt lavt støynivå, og den jobber bra i et bredt turtallsområde.

I mange år var VW-konsernets sekstrinns dobbeltclutchautomat det beste automatgiret du kunne få i en noenlunde folkelig bil. DSG-kassen er blitt brukt i et mylder av modeller fra konsernet.

I dag viser sekstrinnsutgaven av DSG-kassen tegn til alderdom sammenlignet med ferskere alternativer. Funksjonen er fin ved bedagelig kjøring, men den maser ved å gire flere trinn ned ut av svingene ved mer aktiv kjøring. Det burde være unødvendig med 400 Nm til rådighet.

PENT: Vi synes fronten til Skoda Superb er penere enn den breiflabben til nært beslektede VW Passat.

TESTDATA Skoda Superb 2,0 TDI DSG stv. 190 hk

  • 0-100 km/t, sek.: 9,2
  • 60-100 km/t, 3. gir: 4,7
  • 60-100 km/t, 4. gir: 7,0
  • 60-100 km/t, kickdown: 5,0
  • 80-120 km/t, 3. gir: 6,8
  • 80-120 km/t, 4. gir: 7,4
  • 80-120 km/t, 5. gir: 10,1
  • 80-120 km/t, kickdown: 6,4
  • Støy tomgang, dBA: 44,5
  • Støy 50 km/t, dBA: 64,0
  • Støy 80 km/t, dBA: 68,1
  • Støy 100 km/t, dBA: 70,0
  • Testforbruk, l/mil: 0,59

Ytelser: 5

Ytelsene til Skoda Superb 2,0 TDI DSG med 190 hk er på samme nivå som sammenlignbare konkurrenter. 5,0 sekunder for 60-100 km/t er så å si likt med for eksempel Volvo V70 D4 med 181 hk og 400 Nm.

Om vi sammenligner med VW Passat 2,0 TDI med 150 hk og samme DSG-kasse, viser testmålingene at 190-hesteren i Superb er de ventede tidelssekundene raskere.

I 80-120-akselerasjonen er Skodaen med sine 6,4 sekunder rundt ett sekund raskere enn Passaten.

Følelsen av et passelig kraftoverskudd blir bare forstyrret av den ovenfor nevnte nedgiringsiveren ved litt aktiv kjøring.

LIKT: Det er mange likheter mellom en Skoda Superb og en VW Passat. Instrumentene er i praksis like, og tingene er plassert på samme sted. © Terje Bjørnsen

Eksteriør: 5

Skoda Superb stasjonsvogn er 486 cm lang og 186 cm bred. Størrelsen i seg selv gir bilen en dose pondus.

Vi syntes forgjengerens veldig korte panser og ekstremt lange kupé så litt merkelig ut fra enkelte vinkler. Selv om den nye har ganske like proporsjoner, har designgrep gjort at den nye ikke framstår på den samme måten.

Fronten er kraftigere, hele bilen er bredere og den har en nettere overgang mellom tak og bakluke enn forgjengeren. I tråd med dagens bilmote er alle vinkler og linjer kvassere.

I våre øyne er den hvite testbilen en elegant stasjonsvogn. Vi synes faktisk den ser bedre ut en Passat, for vi blir ikke venner med sistnevntes breiflabbfront.

Interiør: 6

I en rekke bilmodeller har Skoda markert seg som svært dyktige til å skape masse innvendig plass i forhold til bilens størrelse. Det gjelder i høyeste grad også for Superb stasjonsvogn.

Aller best er beinplassen i baksetet. Den kan konkurrere med, og trolig slå, en hvilken som helst langversjon av en luksusbil. Det er ren overflod. Når undertegnede (187 cm) sitter «bak meg selv», er det masse luft fra knærne mine fram til forseteryggen.

Det er åpenbart fint for en familie der alle er høye, men ikke minst er det bra for alle dem som skal ha plass til bakovervendte barneseter uten å måtte dunke sine egne knær i dashbordet.

PLASS: Hvis du og dine venner er basketballspillere, er Skoda Superb et godt valg. Beinplassen er bedre enn i langversjoner av luksussedaner. Også småbarnsforeldre vil nyte godt av kupélengden - ingenting er mer plasskrevende enn bakovervendte barneseter. © Terje Bjørnsen

Den forrige Superb hadde også overdådig beinplass i baksetet, men baksetet var temmelig smalt. Den nye har de ekstra centimeterne som gjør at det går bedre med tre personer i baksetet, selv om den ikke er fullt så bred som for eksempel Ford Mondeo.

Bagasjerommet følger opp. Det er langt (bare Mercedes E-klasse har lengre bagasjerom blant de store stasjonsvognene) og har imponerende høyde selv med reservedekk under gulvet. Rommet er derimot ikke særlig bredt.

Interiøret har kvalitetsfølelse på samme nivå som en Passat – vi tipper at det meste kommer fra samme fabrikk. Betjeningen, som er logisk og enkel i bruk, er så lik Passats at det ikke er verdt å lete etter forskjeller.

Komfort: 5

Vurdert mot andre store stasjonsvogner syntes vi den forrige utgaven av Skoda Superb kom til kort når det handlet om komfort. Særlig i de dyrere utgavene ble det litt for tydelig at den forrige Superb-generasjonen først og fremst skulle innfri fornuftskriterier.

Dette er det tydelig at Skoda har tatt tak i. Selv om vår testbil er jålet opp med 19-tommersfelger og dertil lav dekkprofil, oppleves den som smidig på alle typer underlag. Testbilen har adaptive dempere med tre trinn for fasthet. I komfort er den lett duvende, mens normalmodus passer til alt.

Som vanlig blir det en del dekkstøy med så store hjul, så vi ville valgt noe mer moderat om vi skulle ha kjørt bilen mye på grov asfalt.

LANGT: Bagasjerommet i Skoda Superb stasjonsvogn er langt og høyt, men ikke særlig bredt. © Tgerje Bjørnsen

Sikkerhet: 5

Sikkerhetsorganisasjonen EuroNCAP har kollisjonstestet den nye Skoda Superb. Bilen kom ut av testen med fem av fem stjerner som hovedkarakter. Det er normalen, og ikke unntaket, for en ny bil i denne bilklassen.

På mer detaljert nivå er resultatene for Superb på flere områder i praksis identiske med konsernbror VW Passat. Superb får 86 prosent for voksnes sikkerhet, 86 prosent for barns sikkerhet og 76 prosent for sikkerhetssystemer. Tallene for Passat er hhv. 85, 87 og 76 prosent.

Bare for fotgjengersikkerhet er det nevneverdige forskjeller, og her er Superb best (71 prosent mot 66 for Passat).

ENKELT: Pekeskjermen er lett å betjene. De ulike funksjonene er logisk gruppert. © Terje Bjørnsen

Pris/utstyr: 5

Vi har allerede vært inne på det: Testbilens totalpris på 500.000 kroner vil sikkert få noen med inngrodde Skoda-fordommer til å rygge.

Men dette er altså en stor bil med sterk motor og veldig mye utstyr. Topputstyrspakken Laurin & Klement mangler så å si ingenting, og du skal ikke velge til så mye fra utstyrsgraden under (Style) før L&K-pakken virker som et smartere valg.

Kjøreopplevelsen og kvalitetsfølelsen er like bra som i en Passat. Det er ikke lenger noe ved Skodas flaggskip som forteller oss om enklere løsninger, i hvert fall ikke i den påkostede testbilen.

Det er det vi mener med at du ikke får mer bil for pengene fra andre merker. Derfor kan en så dyr Skoda få terningkast fem for pris.

Skoda-importøren venter for øvrig at utgaven med 190-hestersdieselen, DSG-automat og 4x4 vil bli den de skal selge mest av.

Om Superb har egenskaper som gjør at den kan rappe kunder fra en rekke andre store stasjonsvogner, synes vi det er grunn til å minne om Superbs lillebror Octavia. Om Octavia er stor nok for deg, kan du fort spare rundt 100.000 kroner sammenlignet med en Superb.

DYR SKODA: Testbilen, en Superb 2,0 TDI DSG med 190 hk og øverste utstyrsgruppe, koster rundt regnet en halv million kroner. Prisen gir masse spillerom for lillebror Octavia, som for mange sammenlignbare alternativer er opp mot 100.000 kroner rimeligere. © Terje Bjørnsen

Forbruk: 4

En Skoda Superb stv. 2,0 TDI DSG med 190 hk er oppgitt til å bruke lave 0,45 l/mil ved blandet kjøring. Det er et tall du sannsynligvis aldri vil greie ved normal kjøring, for normen for fastsetting av forbruk er altfor virkelighetsfjern.

I vår faste testrunde på 20 mil bruker Superb 0,59 l/mil. En solid overskridelse av oppgitt forbruk, altså, men på linje med hva du kan vente deg for en så stor bil med denne dieselmotorstørrelsen.

Om du er ute etter en ekte gjerrigknark av en stasjonsvogn, kan du ta en titt på Honda Civic.

Konklusjon: 6

Hovedkarakteren er ikke et gjennomsnitt av delkarakterene, men et uttrykk for hvordan bilen totalt sett er i forhold til konkurrentene på det tidspunktet da testen ble gjennomført. Her kan du lese hvordan vi setter karakterer.

Ekstremt god plassutnyttelse, god komfort og kvalitetsfølelse, og en fin kjøreopplevelse. Det er stikkord for Skoda Superb 2,0 TDI DSG av øverste utstyrsgrad.

Det er mer nok til at den kan gjøre livet surt for VW Passat og en rekke andre konkurrenter. Forutsatt at tilstrekkelig mange aksepterer at den store Skodaen faktisk koster en hel del penger i testet versjon – og at de ikke velger Octavia i stedet.

Les hele saken

Spesifikasjoner

Produsent Skoda
Pris 445000

Vår karakter

Se alle produkter i testen

Produktene under kan ha to priser, Veil. pris og Beste pris. Beste pris er prisvarsling levert av Prisguide.no, en kommersiell partner av Klikk.no.

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!