Når snøen legger seg over fedrelandet, blir det straks gromt med drift på alle fire. Og for svært mange er 4WD synonymt med SUV. Vi skal villig innrømme at flere i Vi Menn Bil Top Gear-redaksjonen gjerne sitter høyt og nyter fri utsikt i en SUV på vinterføre. I alle fall så lenge ikke SUV-en blir altfor stor og tung.

Samtidig er det ikke tvil om at du kommer tettere på begivenhetenes sentrum om du klatrer ned en halv etasje i en stasjonsvogn. Men hvis du setter som kriterium at en bil med 4WD ikke skal koste skjorta, la oss si mellom 300–400 000 kroner, blir ikke utvalget av rene stasjonsvogner spesielt stort. I praksis begrenser det seg til Skoda Octavia og VW Golf – samt en utgave av Skoda Superb.

Andre firehjulsdreve muligheter

Utvider du stasjonsvognsbegrepet en smule, dukker det opp enkelte andre firehjulsdrevne muligheter på radaren; Nissan Qashqai, Suzuki SX4 S-Cross og Mercedes B220 4Matic er de mest stasjonsvognsaktige.

Av disse SUV-alternativene, er det to som vekker vår interesse. Mercedes og Skoda kan nemlig leveres med noe ingen andre kan, så lenge prisen skal være under 400 000 kroner: Sterke bensinturbomotorer, begge i kombinasjon med automatgir. Det er en sjelden nytelse.

For Mercedes sitt vedkommende, forteller 220-dekalen at det dreier seg om en lett nedtrimmet versjon av 211 hk-en du finner i B 250-versjonen.

180 hestekrefter

I B 220 4Matic yter den toliters bensinturboen 184 hk ved 5500 o/m og har et dreiemoment på 300 Nm mellom 1200–4000 o/m. Kreftene leveres til hjulene via en syvtrinns dobbeltclutch automatgirkasse (7G-DCT).

Mercedes har laget et eget 4Matic-system for sine forhjulsdrevne biler i A-, B-, CLA- og GLA-klasse. Bilen er i utgangspunktet forhjulsdreven, men når sensorikken registrerer hjulspinn foran, kobles bakhjulene inn med inntil 50 prosent av kraften. Det skjer ved hjelp av en elektrohydraulisk flerplateclutch integrert i bakakselen.  

Hos Skoda gjør en 1,8-liters turbomotor med 180 hk ved 5100–6200 o/m jobben under panseret. I forhold til den forhjulsdrevne utgaven, er dreiemomentet økt fra 250 til 280 Nm, tilgjengelig mellom 1350–4500 o/m. Den forhjulsdrevne Skoda Octavia har syvtrinnsversjonen av automatisk dobbeltclutch girkassen (DSG), mens 4x4-versjonen har en sekstrinnsversjon.

Skoda Octavia og Mercedes-Benz B-klasse

FLOTT PÅ FJELLET: Både Skoda Octavia og Mercedes-Benz B-klasse tar deg til topps med et smil om munnen. FOTO: Terje Bjørnsen

Raske på avtrekkeren

I Skoda Octavia opererer firehjulsdriftsystemet etter samme prinsipp som hos Mercedes. Bilen er i utgangspunktet forhjulsdreven, men når forhjulene mister grep, overføres mer krefter til bakhjulene. Skoda bruker den femte og nyeste utgaven av Haldex-systemet. Ifølge produsenten skal Haldex 5 gi en mer fleksibel og tilpasset fordeling av motorkraften enn tidligere Haldex-utgaver.

Uansett nyanseforskjeller i teknikk, dette er biler du kjører med et smil om munnen. Det er noen ulikheter mellom de to, men hovedinntrykket er ganske likt: Underholdende, småsportslige og spreke familiebiler du ikke kunne drømme om til denne prisen for noen få år siden.

Uventet kjøreopplevelse

Mercedes-Benz B220 4Matic har et utseende som bedrar.

Bak det beskjedne ytre, skjuler det seg en uventet kjøreopplevelse: Det er nemlig ikke så mye vi merker til nedtrimmingen i B220-motoren. Forbikjøringsakselerasjon fra 60–100 km/t går på svært raske 3,8 sekunder.

Skoda Octavia er ikke mye dårligere med 4,2 sekunder.

Likevel kjennes B-klasse hele tiden litt mer på hugget enn Octavia. Det tror vi skyldes en kombinasjon av ekstra dreiemoment og de tettere stegene du får i den syvtrinns girkassen. Dessuten kjennes det ut som om elektronikken i Mercedes treffer litt bedre med girvalgene i noen situasjoner, og girer mykere enn i Skoda.

Skoda Octavia 1,8 TSI 4x4

BRØYTER SEG VEI: Skoda Octavia 1,8 TSI 4x4 har trygge, men ganske underholdende vinteregenskaper. © Petter Handeland

Mercedes-Benz B220 4Matic

LIVLIG: Kjapp respons i 4WD-systemet gjør B-klasse underholdende og lettkjørt på vinterføre. © Petter Handeland

Kurert for SUV-savn

Ute på snødekte, svingete vinterveier er det en nytelse å kjøre de to konkurrentene. Det tar ikke mange kilometerne før et eventuelt SUV-savn er kurert. Kontakten med veien og mer elegante understellsoppsett, tillater deg å bruke firehjulsdriften mer aktivt.

Vi er av den oppfatning at rent kjøredynamisk, vil et permanent 4WD-system være å foretrekke fremfor et som kobler seg inn etter at behovet for drift på alle fire har oppstått. Men oppførselen til de to testbilene viser at de nye systemene har helt andre egenskaper enn tidligere generasjoner.

Med eldre systemer føler du noen ganger at det tar en hel sving – gjerne med en snøfonn som nærmer seg faretruende – før bakhjulene blir med på leken, og strammer opp svingbuen akkurat tidsnok til at snøfonnen står urørt igjen. Men slik er det verken i Skoda eller Mercedes.

Litt mer sladdevillig

Begge slipper forsiktig med forhjulene først. Hvis du da tar den fornuftige innfallsvinkelen og letter på gassen, svinger hekken ut og blir kjapt fanget opp av stabilitetskontrollen. Da kan du gi gass igjen, og kjenner at bakhjulene bidrar til en lett kontrollerbar svingbue.

Det virker som om Mercedes har en noe livligere hekk enn Skoda og dermed er litt mer sladdevillig. Når stabilitetskontrollen i Skoda strammer grepet, tillater Mercedes en smule mer løssluppenhet i driftvinklene. Skoda kjennes mer voksen og har en noe tyngre stabilitetsfølelse.

Skoda Octavia 1,8 TSI 4x4

STORT: Bagasjeromsplassen i Skoda Octavia 1,8 TSI 4x4 gjør den til en fullblods familiebil. FOTO: Terje Bjørnsen

Mercedes-Benz B220 4Matic

KOMMER TIL KORT: Bagasjerommet i B-klasse er mindre enn i Octavia, spesielt merkbart i lengderetning. © Petter Handeland

Mer plass fra Tsjekkia

De færreste kjøper seg en bil av denne typen for å slippe ut sin indre Petter Solberg. Derfor er det viktig at flere kvaliteter enn de dynamiske stemmer. Plassmessig er det ikke tvil om at Skoda Octavia har et klart overtak.

Mercedes-Benz B-klasse er høyere, men ganske mye kortere. Den tsjekkiske bilen har i tillegg svært effektiv plassutnyttelse, og blir et til to nummer større enn tyskeren. Det merkes særlig godt på bagasjeromsplassen:

488 mot 610 liter er ikke bare morsomme fabrikkstall. Når vi tar egne mål, viser det seg at bagasjerommet i Octavia er gode 30 cm lenger enn i B-klasse. I baksetet er det jevnere, men også her stjeler Octavia noen viktige plusspoeng på ekstra bredde og benplass i forhold til B-klasse.

Omstendelig betjening

At ikke alt er som før, merkes ekstra godt når du setter deg bak rattet på de to bilene. Der den forrige utgaven av Skoda Octavia hadde «billige» innslag, er det stort sett fine materialer og høy kvalitetsfølelse i den nye. Vår modell er den velutstyrte Eleganceutgaven, der du har det meste som trengs. Vil du plusse på utstyrspakken, har Skoda priser som er mer levelige enn premiummerkene, Mercedes inkludert.

Selv om B-klasse er en fin bil innvendig, er det bare så vidt den henger med Octavia. Spesielt betjeningen av multifunksjonsskjermen er mer omstendelig og varme/ventilasjonsanlegg er gjemt bort helt nederst i midtkonsollen.

Mercedes-Benz B-klasse

FACELIFT: Mercedes-Benz B-klasse ble lansert i en oppgradert versjon i oktober 2014. FOTO: Daimler AG © Daimler AG - Global Communications Mercedes-Benz Cars

Mercedes er dyrere

Begge bilene har gode seter, men uansett hvor hardt Mercedes har jobbet med det: Sittestillingen i B-klasse er fortsatt et hakk mer høyreist og bussaktig, der du i Skoda kan justere deg langt ned i bilen for en mer avslappet sittestilling.

Støymessig er bilene ganske like. De følger hverandre tett i 50, 80 og 100 km/t, der begge havner på 68 dBA på piggfri vinterdekk. Det er ikke spesielt imponerende, men et ganske typisk resultat for biler i denne klassen. På små og store ujevnheter, virker Skoda Octavia mer voksen enn B-klasse. Særlig på lande- og motorvei slår Octavia oppover, mot større og dyrere konkurrenter.

Noe av årsaken til en langt bedre fjæringskomfort, finner vi i det faktum at vår B-klasse er utstyrt med sportsfjæring. Særlig på ruglete vinterveier blir den ubehagelig stiv, og mister fortere kontakten med underlaget. Om du vil ha med de visuelle elementene i sportspakken, kan sportsunderstell velges bort. Det hadde nok vi gjort, om B-klasse skulle blitt vår.

Skoda Octavia 1,8 TSI 4x4

ATTRAKTIV: Skoda Octavia 1,8 TSI 4x4. © Terje Bjørnsen

Kostbart hengerfeste

Prismessig skiller det ca. 50 000 kroner i Skodas favør. Men det er før du kikker på utstyrslistene.

Noe av ekstrautstyret er dyrere hos Mercedes. Metallic lakk koster eksempelvis 4 800 kroner hos Skoda, 8 000 hos Mercedes, adaptiv cruisekontroll kommer på 5 500 og 9 800 kroner, mens hengerfeste drar på med 5 500 kroner hos Skoda, 9 000 kroner hos Mercedes.  

Mnja – høres fint ut med slike biler, sier du. Men hva med den ekstra bakkeklaringen du får i en SUV, da?

Skoda har svar på rede hånd: I oktober kom Scout-versjonen av Octavia på markedet. Der er bakkeklaringen øket fra 14 til 17,1 cm. I Mercedes B-klasse må du klare deg med bakkeklaring som i en normal familiebil, og heller ikke crossovermodellen GLA kan skilte med bakkeklaring utover det vanlige.

Tekniske data

Bilmerke

Mercedes-Benz

Skoda

Modellbetegnelse

B220 4Matic

Octavia 1,8 TSI 4x4

Motor, cm³:

1991

1798

Effekt, hk ved o/min:

184/5500

180/5100-6200

Dreiemoment, Nm ved o/min:

300/1200-4000

280/1350-4500

Egenvekt, kg:

1505

1450

Tilhengervekt, kg:

1500/750

1600/720

Lengde/bredde/høyde, cm:

436/179/154

466/181/147

Bagasjerom, liter:

488–1457

610–1740

Standard dekkdimensjon:

225/40-18 V

205/50-17 V

Forbruk, EU-mix l/mil:

0,67

0,67

CO2-utslipp, g/km:

156

156

0–100 km/t, fabrikk, sek.:

7,5

7,5

Toppfart, km/t:

225

227

Pris fra, kr:

409 000

359 200

Mercedes-Benz B220 4Matic

SPREK: Mercedes-Benz B220 4Matic. FOTO: Terje Bjørnsen

Testdata

Bilmerke

Mercedes-Benz

Skoda

Modellbetegnelse

B220 4Matic

Octavia 1,8 TSI 4x4

60–100 km/t, 4. gir:

4,4

6,5

60–100 km/t, 5. gir:

6,1

8,9

60–100 km/t, kickdown:

3,8

4,2

80–120 km/t, 4. gir:

5,0

7,1

80–120 km/t, 5. gir:

6,7

 

80–120 km/t, kickdown:

4,9

5,4

Støy tomgang, dBA:

44,4

42,0

Støy 50 km/t, dBA:

61,6

61,2

Støy 80 km/t, dBA:

65,5

65,2

Støy 100 km/t, dBA:

68,0

67,9

Testforbruk, l/mil:

0,72

0,78

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!