Stadig færre biler kommer med V8. Særlig familiebiler. Grunnen er kravene til lavere utslipp. Den nye toppmodellen i Q7-serien heter SQ7 TDI og har V8, som i Q7s sammenheng faktisk er en downsizing. Forrige generasjon Q7 hadde en V12-er i familien, et 500-hesters lokomotiv som produserer 1000 Nm og skal greie 0-100 km/t på 5,5 sekunder. SQ7 TDI er rent beskjeden i sammenligning med sine 435 hk og 900 Nm. Men den er mer effektiv, og skal greie 0-100 km/t på 4,8 sekunder.

Og den har lyden til en V8-er. Den dype, rumlende lyden som bilentusiaster gjerne liker. Men lyden er ikke som en kanskje skulle tro. Den er ikke ekte, den er komponert. Årsaken er at jobben med å gjøre bilene mer drivstoff- og utslippsgjerrige medfører at den naturlige lyden av motoren/eksosen forsvinner. Bilprodusentenes svar på dette er å kompensere med datagenerert lyd. Selv lyden i nye Mustang er komponert. Ford kaller det Active Noise Control, Porsche kaller det Sound Symposer, BMW kaller det Active Sound Design-teknologi, mens VW og Audi benytter en Sound Aktuator. I SQ7s tilfelle er lyden forsterket og sendes ut gjennom en høyttaler ved eksosanlegget. Ikke ekte vare, men lyden er fin. Hør selv.

Du kan lese full prøvekjøring av nye Audi SQ7 TDi i Vi Menn nummer 23 som kommer i salg 6. juni

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!