Få andre bilmodeller kan vise til samme ikoniske status som Ford Mustang, og for første gang i modellens 50-årige historie, skal den nå selges gjennom Fords forhandlernettverk i Europa.

For første gang kommer Mustang med uavhengig hjuloppheng bak som standard. Ikke stiv bakaksel. Et moderne og stivere chassis, samt mer effektive motorer og drivverk, har medført at bilen i likhet med Chevrolet Corvette Stingray C7 omtales som en langt mer europeisk bil enn tidligere. Heri ligger det en oppfatning om at europeiske sportsbiler generelt har vært langt bedre enn de amerikanske sportsbilene når det gjelder kjøreegenskaper, ytelser og interiørkvalitet.

To versjoner til Norge

Mustang-kunder i Norge kan velge mellom en 2,3-liters EcoBoost-motor eller en 5,0-liters V8-motor i et fastback- eller kabriolet-karosseri. Begge bakhjulsdrevne med limited-slip differensial. De europeiske Mustang-modellene skal bygges ved Flat Rock-fabrikken utenfor Detroit i Michigan. De første bilene forventes å komme til Norge i juli.

Startprisen for fastbackmodellen med EcoBoost-motor er 730.000 kroner, mens toppmodellen med V8-motor har en prislapp på 1.220.000 kroner. Det finnes en 3,7-liter stor V6-er også, men den kommer ikke til Europa.

Les prøvekjøring av Ford Mustang GT 2012-modell her

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Ingen skuffelse med liten motor

Vi har prøvekjørt de to aktuelle versjonene i Bayern. Vi starter med 2,3-liters Ecoboost. Dette er versjonen som antakelig kan få ekte die hard Mustang-fans til å felle en tåre: En firesylindret motor under panseret, med kunstig motorlyd i høyttalerne. Men i Europa er dette en mye viktigere versjon en V8-eren, og Ford tror at 85 prosent av Mustang-kjøperne i Norge vil velge 2,3-literen.

De blir neppe skuffet. For lite motorvolum til tross, den både føles og oppfører seg som en Mustang. Og det er ingenting i veien med ytelsene, 310 hk og 432 Nm. Som Fastback-versjon veier den 100 kilo mindre enn V8-eren, og er bare ett sekund tregere fra 0-100 km/t, 4,8 sekunder, oppgitte tall.

Vi merker raskt at den nye Mustangen er en mer raffinert bil enn forgjengeren. Uavhengig for- og bakhjulsoppheng, lettvektkarosseri med høystyrkestål og aluminium og god styring, medfører at både bedre presisjonen og komforten er langt bedre enn hos forgjengeren.

Det gjelder ikke minst interiøret. Den har blant annet en åttetommers, høyoppløst berøringsskjerm, høyere materialkvalitet, mindre simpel, hard plast, fin plassering av knapper med tydelige kontraster og kule vippebrytere.

Den sekstrinns manuelle girkassa er smidig og motoren drar fint selv på lave turtall.

Bedre presisjon

Vi fikk kun prøve Ecoboost-versjonen som kabriolet. Den veier 60 kilo mer enn fastback-versjonen, og ser heller ikke like bra ut. Førsteinntrykket av kjøreopplevelsen etter noen timer på søkkvåte veier i Bayern er at alle påstander om at amerikanske biler bare kan kjøre rett frem ikke er gyldige lenger.

Dersom man er en brukbar sjåfør, vil man høyst sannsynlig gi seg lenge før bilen på en svingete vei.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Ford Mustang Ecoboost

ECOBOOST: Ford Mustang 2,3 Ecoboost har 310 hk og yter 432 Nm. Den fås både som Fastback og Convertible (bildet). FOTO: Ford

Slenger villig

Som storebror V8 har Ecoboost forskjellige kjøreinnstillinger: Normal, Sport+, Bane eller Snø/Vått. Kjøremodus velges ved hjelp av vippebryterne i midtkonsollen. Valget justerer den elektronisk stabilitetskontrollen (når den griper inn), gassrespons og girskift (kun med automatgir). Mustangen har ikke adaptivt understell som justerer dempingen.

Uansett innstilling så slenger den ganske villig med bakenden på det våte underlaget.

Elektrisk servostyring gjør det i tillegg mulig å velge hardheten på rattmotstanden gjennom tre alternativer: Normal, Comfort og Sport.

Uansett rattmodus, så synes vi ikke styrefølelsen er Mustangens sterkeste side. Den kunne gjerne vært mer direkte. Den litt vage styrefølelsen bidrar til å gjøre den bakhjulsdrevne og 4,784 meter lange Mustangen til en litt nervøs opplevelse på de regntunge veiene.

En kunne frykte at en firesylindret motor med 310 hk ville bli masete i en 1715 kilos bil, men slik er det ikke. 2,3 liter blir aldri "the real deal", men den er intet dårlig substitutt.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Ford Mustang GT

MUSTANG: Vi synes den nye Mustangen ser veldig bra ut. Artig at "tri-bar"-elementet, som har vært med gjennom alle tider, fortsatt er med. Blant annet med tre pilarer i baklyktene. Og så kan Mustang-eierne diskutere til neste Mustang kommer om de skal være vertikale eller horisontale. FOTO: Ford

Nyte lyden av V8

Så er det tid for V8-eren, the real McCoy. 421 hk og 530 Nm. Det er bare å lene seg tilbake i de gode Recaro-setene i fastbacken  og nyte lyden av V8-eren.

Og dette er ekte vare. Ikke noe juks med fintunet lyd gjennom høyttalerne. Dessuten: Vi testet den med manuell girkasse. V8 med manuelt gir er ikke svært utbredt lenger. Det er for øvrig en mye bedre girkasse enn i forgjengeren.

Både panseret, forskjermene og en rekke komponenter i understellet er laget av aluminium for å senke vekten og forbedre vektbalansen. Men noen lettvekter er Mustangen ikke. V8 GT veier 1720 kilo. Likevel er førsteinntrykket at vekten ikke ødelegger for kjøreegenskapene.

Hjelper deg å "børne"

Vi synes GT-en virker noe strammere på alle måter enn Ecoboost-kabrioleten. På de våte veiene skal det lite til før den slenger med enden, men den føles ikke fryktelig mye raskere enn Ecoboost-en. Lydbildet er dog mye fetere selvsagt.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Ford Mustang Ecoboost

MUSTANG: Førermiljøet i Mustangen er betydelig forbedret. FOTO: Ford

I tillegg kan GT by på ekstra nerdesaker som Ecoboost-en ikke har, som Launch Control. Aktiverer man Lauch Control får man elektronisk hjelp til maksimal akselerasjon ut av lyskrysset.

I tillegg har den Line Lock, et elektronisk system som hjelper deg med å «børne» (bakhjulene spinner, etterfulgt av røyk og lukten av svidd gummi) slik at du kan få slitt dekkene raskere. Dette er funksjon som neppe applauderes av myndighetene.

Ytelser

 2.3-liter EcoBoost5.0-liter Ti-VCT V8
Hk317421
Nm432530
0-100 km/t4,8 sek5,8 sek
Toppfart233 km/t250 km/t
Felger19-tommers aluminium19-tommers aluminium
Dekk255/40 R19255/40 R19/275/40 R19
Bremser352/330 mm380/330 mm
Pris, fra (Fastback, manuell)730.000 kroner1.220.000 kroner
Pris, fra (Fastback, automat)830.000 kroner1.220.000 kroner
Pris, fra (Convertible, manuell)780.000 kroner1.270.000 kroner
Pris, fra (Convertible, automat)880.000 kroner1.270.000 kroner

*Ventilerte bremseskiver med firestemplet kaliper

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Ford Mustang 2,3 Ecoboost

MUSTANG: 8-tommers berøringsskjem. Bra oppløsning, men vi synes ikke den reagerer raskt nok på trykk. FOTO: Ford

"Sekretærbilen"

Ford Mustang har aldri vært nærmere europeiske sportsbiler enn nå, når det gjelder raffinement, styring, kjøreegenskaper og materialkvalitet. Noen sylkvass sportsbil er den ikke. Heldigvis. Men en cruiser med sportslige egenskaper og en hekk som gjerne tar en dans.

Da Mustangen ble lansert på 60-tallet skulle det være en billig, men morsom bil for folk flest. Den er sågar omtalt som "sekretærbilen".  Mye er betydelig oppgradert i dagens versjon sammenlignet med forgjengeren, men Mustangen er fortsatt ikke en premiumbil. I Sverige koster GT-en under 400.00 kroner, 2,3-literen koster under 350.000 kroner. Det er bare i Norge, og i Kina, samt andre proteksjonistiske land at den er en kostbar bil.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Konkurrenter?

Mustangen koster med 2,3-liters Ecoboost fra 730.000 kroner i Norge (med manuell girkasse er 400.680 kroner avgifter). Da er det meste av utstyr inkludert. Listen over ekstrautstyr er meget kort (Recaro skinnseter, ryggesensor, ventilerte seter, Shaker Pro Premium-lydanlegg med 12 høyttalere og litt pynt).

I Norge har den egentlig ingen direkte sammenlignbare konkurrenter. For 730.000 kroner kan du få for eksempel en 211-hesters Porsche Cayman eller Boxster. Du får nesten en Audi TTS med 310 hk, en 2,0-liters TT med 230 hk, quattro og S tronic-gir får du for langt mindre (575 200 kroner). Dette er bedre og mer avanserte maskiner, men kjøper man en Mustang kjøper man mer enn en maskin. Man kjøper et ikon, en livsstil, en bilkultur og en tilhørighet.

Mustangen er blitt langt mer europeisk. Men det er ikke viktigst. For det som antakelig er viktigere er om den fortsatt er amerikansk nok. Og heldigvis, det er den. Den er en bil som først og fremst taler til de som allerede elsker «the american way».

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Ford Mustang 1964-modell

FØRST UTE: Gail Wise var en 22 år gammel barneskolelærer da hun kjøpte en Ford Mustang Covertible i 1964. FOTO: Ford

Forbruk og CO2-utslipp

 Ford Mustang FastbackFord Mustang ConvertibleFord Mustang FastbackFord Mustang Convertible
Motor:418 HK 5.0-liters V8314 HK 2.3-liters EcoBoost418 HK 5.0-liters V8314 HK 2.3-liters EcoBoost
Forbruk 6-trinns manuell1,35 l/mil0,8 l/mill1,36 l/mil0,82 l/mil
Forbruk 6-trinnns auto1,2 l/mil0,981,28 l/mil0,98 l/mil
CO2-utslipp, manuelt gir299 g/km179 g/km306 g/km184 g/km
CO2-utslipp, automatgir281 g/km225 g/km289 g/km225 g/km

Oppgitt forbruk og utslipp er målt i henhold til nyeste EU-direktiv 715/2007 og 692/2008.

Vi gjør oppmerksom på at prøvekjøringen fant sted i Tyskland. Ford betalte for reisen

Ford Mustang

MUSTANG: Ser du tri-bar-elementet i frontlykten? FOTO: Ford

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!