Om ikke lenge kommer nye Ford Mustang til Europa. Den vil ha en rekke europeiske tilpasninger sammenlignet med den amerikanske versjonen. Det omfatter blant annet endrede baklys, sidespeil og frontutformingen.

Med liten motor

Det mest spennende - eller sjokkerende, alt etter hvordan man ser det - er at Mustang kommer med uavhengig for- og bakhjulsoppheng, samt en 2.3-liters motor som får Mustang-tilhengerne til å krympe seg i uro. Ecoboost-motoren yter riktignok 314 hk og 434 Nm, men fire sylindre er antakelig i minste laget for en ekte Amcar-entusiast generelt og for Mustang-menigheten spesielt.

Heldigvis kan den også fås med en mer kjent og kjær 5.0-liters V8-motor som leverer 418 hk og 524 Nm dreiemoment.

Populær hos spesialistene

Og nå begynner produktene fra spesialistene å komme. Mustang-spesialisten Roush er klar med en 600-hesters versjon, og Ford Racing kommer med en King Cobra-versjon med over 600 hk.

Drøyest til nå er Hennessey Performance' versjon som med HPE700-kompressor yter over 700 hk, samt Mustang RTR som er utviklet av drifteren Vaughn Gittin Jr. Den vises nå frem på SEMA-messen i Las Vegas.

Med Spec 1-pakke leveres Vaughns Mustang med skreddersydd stylingutstyr som frontspoiler, hekkspoiler, råere diffuser, samt ekstralys i grillen for å få Mustangen til å se sintere ut.

Men skal man i tillegg ha sintere ytelser, må man gå for Spec 2-pakke som gir Mustangen opptil 720 hk ved hjelp av kompressorlading. RTR Spec 2 kommer også med blant annet senkesett, justerbar demping, sway bars og Magnaflow eksosanlegg.

=

720 HK: Mustang RTR utviklet av drifteren Vaughn Gittin Jr. FOTO: Produsent

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!