Volvo XC90

Så mye koster den nye Volvo-SUV-en

Prisen er satt for fem utgaver av den nye XC90.

Sist oppdatert

Den splitter nye Volvo XC90 kommer i salg i Norge omtrent idet våren melder sin ankomst. Den store SUV-en er den første i en serie med helt nye Volvo-modeller, og det gjør den ekstra viktig for det svenskkinesiske merket.

Nesten alle de nye modellene skal nemlig bygges med det samme byggekloss-systemet som XC90 er satt sammen av. XC90 gir altså en pekepinn på hvordan for eksempel etterfølgeren til norgessuksessen V70 - som skal hete V90 - vil bli.

Bare neste generasjon av Volvos kompaktbiler (V40) vil bli bygd på en annen basis, som Volvo nå utvikler sammen med den kinesiske eieren Geely.

Billigst

Alle utgaver av XC90 har firesylindret motor på 2,0 liter, uansett om vi snakker om diesel eller bensin. Disse motorene vil bli brukt i alle nye Volvo-modeller, fra de minste og billigste til de største og raskeste.

TORS HAMMER: T-formen på LED-lysene skal bli et Volvo-kjennetegn også på andre kommende Volvo-modeller. Volvo snakker mye om at de nå går tilbake til sine svenske røtter, og T-en kaller de Tors hammer. FOTO: Volvo
TORS HAMMER: T-formen på LED-lysene skal bli et Volvo-kjennetegn også på andre kommende Volvo-modeller. Volvo snakker mye om at de nå går tilbake til sine svenske røtter, og T-en kaller de Tors hammer. FOTO: Volvo

Volvo har nå sluppet priser for flere av XC90-versjonene. Fra før var det kjent at den rimeligste utgaven ville starte på 725.000 kroner. For den summen får du D4-utgaven med 190 hk/400 Nm og utstyrsgraden Kinetic. Sju seter, automatgir og firehjulsdrift (Haldex 5) er standard på alle versjoner.

Med denne prislappen koster XC90 minst av bilene Volvo mener den skal sammenlignes med. Nærmest er den midtlivsoppdaterte VW Touareg V6 TDI som straks er å få kjøpt, og den koster 747 900 kroner. Deretter følger Mercedes ML 250 BlueTec og BMW X5 xDrive25d, begge til rundt 775.000 kroner.

Til gjengjeld har disse konkurrenter litt flere hestekrefter (204 hk for VW og Mercedes, 211 hk for BMW) og 50-100 Nm høyere dreiemoment.

Diesel, bensin og hybrid

FÆRRE TASTER: Dagens Volvo-modeller har veldig mange taster, knapper og brytere. XC90 har i stedet en stor, integrert berøringsskjerm i iPad-stil. FOTO: Volvo
FÆRRE TASTER: Dagens Volvo-modeller har veldig mange taster, knapper og brytere. XC90 har i stedet en stor, integrert berøringsskjerm i iPad-stil. FOTO: Volvo

Neste trinn på prisstigen er D5 med 225 hk. For den forlanger Volvo 775.000 kroner med utstyrsgrad Kinetic. Volvo i Norge bedyrer at Kinetic ikke skal være utstyrsstrippet slik noen av konkurrentenes basisversjoner kan oppleves. For eksempel har den en omfattende pakke med sikkerhetselektronikk som standard.

Prismessig følger så tre versjoner som skal ha bensin på tanken. T5 har 254 hk og koster fra 835.000 kroner i utstyrsgrad Momentum (som koster 30.000 kroner ekstra for motorversjoner som starter på Kinetic).

T6 med 320 hk koster 985.000 kroner (Momentum), men da er steget veldig kort opp til toppmodellen T8 Twin Engine med 400 hk. For den vil Volvo ha nøyaktig én million kroner med Momentum utstyrsgrad.

Twin Engine er Volvos betegnelse for ladbar hybrid. Bensinmotoren er den samme som i T6, mens de siste 80 hestekreftene kommer fra en elmotor som driver bakhjulene. Denne pakken skal ifølge Volvo gi ytelser tilsvarende en V8-motor, men med et utslipp for den såkalte EU-miksen på kun 60 g/km.

ROMMER MYE: Sju seter er standard i alle utgaver. Setefellingen er elektronisk. FOTO: Volvo
ROMMER MYE: Sju seter er standard i alle utgaver. Setefellingen er elektronisk. FOTO: Volvo

Les også:

Alle våre artikler om Volvo XC90

Alle våre artikler om Volvo

HYBRID: Volvos svar på framtidige utslippskrav er et ladbart hybridsystem. I XC90 har systemet til sammen 400 hk og skal ha ytelser som kan konkurrere med en V8-motor. Ikke bli overrasket om det kommer hybridutgaver med lavere effekt seinere. FOTO: Volvo
HYBRID: Volvos svar på framtidige utslippskrav er et ladbart hybridsystem. I XC90 har systemet til sammen 400 hk og skal ha ytelser som kan konkurrere med en V8-motor. Ikke bli overrasket om det kommer hybridutgaver med lavere effekt seinere. FOTO: Volvo

Denne saken ble første gang publisert 07/10 2014, og sist oppdatert 02/05 2017.

Les også