XE er modellen som Jaguar omtaler som den "definitive sportssedan". Jaguar har blinket ut BMW 3-serie som den argeste konkurrenten, og forventningene til XE er ikke snaue.

- BMW 3-serie en flott bil, men med XE tror jeg vi har greid å ta det enda lenger, særlig for den kjøreglade sjåføren, sier modellmanager Paul Atkins til Automotive News.

Og dette er en svært viktig bil for Jaguar. Den spiller nøkkelrollen i selskapets mål om å selge tre ganger så mange biler per år.

Utskjelt forgjenger

Forgjengeren Jaguar X-Type gikk ut av produksjon i 2009, og var basert på forrige generasjon Ford Mondeo. Både Mondeo-basen og retrodesignen gjorde at X-Type fikk en svært blandet mottakelse.

Jaguar XE derimot er den første modellen som bygges på Jaguar Land Rovers fleksible, aluminiumsplattform med bakhjulsdrift. Lettvektsfilosofien er hovedårsaken til at Jaguar føler seg nokså sikre på at XE vil by på bedre kjøreopplevelser enn nevnte BMW 3-serie.

Dieselmotorer

Først ut av XE-modellene er en S-modell med en kompressormatet 3.0-liters V6-er som yter 340 hk og 450 Nm. Den skal gjøre 0-100 km/t på rundt fem sekunder. Motoren er hentet fra Jaguar F-Type.

Senere kommer også en enda hvassere modell med SVR-emblem. Innstegsmodellen blir en 2,0-liters diesel med 163 hk. CO2-utslippet er oppgitt til 99 g/km,

Les også:

Test deg selv: Hvilke nye bilmodeller ser du her?

Er dette den tøffeste SUV-en?

Her er høstens viktigste bilnyheter

Les hele saken
Les alt om:

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!