Kun Audi A8, Audi A6 og Audi Q5 har inntil nå vært å få som hybridmodeller i Audis modellserie. Ingen av dem er rimelig biler. Men den tyske bilprodusenten har store planer for ladbare hybrider under e-tron-varemerket.

Først ut er Audi A3 Sportback e-tron - hvis vi ser bort fra Le Mans-bilen R18 og Audi R8 e-tron. Med inntil 50 km elektrisk rekkevidde og ytterligere 890 km rekkevidde med bensinmotoren, kombinerer plug-in hybriden to verdener.

- Reisevaneundersøkelser viser at 70 prosent av bilturene våre er kortere enn 10 km. Gjennomsnittlig reiselengde per dag er 40 km. Med andre ord vil de fleste klare seg fint med den elektriske motoren til daglig. Men de slipper rekkeviddeangsten på langtur, hevder Audi-direktør Vidar Eriksen.

Kraftig kombo

Kreftene i Audi A3 Sportback e-tron hentes fra bensinmotoren 1.4 TFSI 150 hk som kobles sammen med en elektromotor på 75 kW og automatgirkassen S tronic. Totalt er effekten 204 hk med et dreiemoment på 350 Nm.

Forbruket er oppgitt til beskjedne 0,15 l/mil ved blandet kjøring med et CO2-utslipp på 35 g/km.

Lades fra to til fire timer

I likhet med elbilene kan man lade plug-in hybridene gratis på offentlige ladestasjoner.

GJERRIG: Forbruket er oppgitt til beskjedne 0,15 l/mil ved blandet kjøring med et CO2-utslipp på 35 g/km. © FOTO: Audi

Men, siden plug-in hybridene ikke har unntak for parkeringsavgiften slik som elbilene, må bilen stå til lading slik at trafikkbetjentene ser at det kjøres ladbar bil.

Ladetiden varierer fra drøye to timer til i underkant av fire timer, avhengig av ladeformen.

Prisene klare

Audi A3 Sportback e-tron vil koste fra 339 500 kroner, inkludert utstyrsnivået Ambition og egen e-tron styling. Til sammenligning koster A3 Sportback med en 1,4-liters bensinmotor på 150 hk og S tronic-gir fra 337 500 kroner med Ambition utstyrsnivå.

A3 e-tron kan bestilles fra i dag og lanseres i november.

Les også:

Disse hybridbilene kommer

Er dette den viktigste bilen i år?

Råskinn med grønne vibber

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!