Ifølge nettstedet altomførerkortet.no koster det oss nordmenn i snitt rundt 30 000 kroner å ta førerkort for bil - førerkort klasse B. Det gjør Norge til et av verdens dyreste land å ta førerkort i.

Obligatoriske kurs står for rundt 12 000 kroner av summen, mens eksamensavgifter i forbindelse med teori og oppkjøring koster cirka 5000 kroner.

Nettstedet har laget en kostnadsoversikt der det går fram at kjøretimer i seg selv står for rundt 60 prosent av totalkostnaden. En kjøretime (45 minutter) ligger i dag på mellom 500 og 800 kroner.

Slik ser oversikten ut:

  • Obligatorisk trafikalt grunnkurs: ca. 2300-3000 kr
  • Kjøretime: ca. 500-800 kr
  • Sikkerhetskurs på vei: ca. 6000-7000 kr
  • Sikkerhetskurs på bane: ca. 3000-3500 kr
  • Billeie til førerprøven: ca. 2000 kr
  • Obligatorisk mørkekjøringskurs: ca. 1100-1800 kr
  • Førstehjelpskurs: ca. 500-600 kr
  • Vær obs på at dette er cirkapriser. Mange trafikkskoler tilbyr pakker, det er du betaler en fast sum for et visst antall kjøretimer, sikkerhetskurs og teori som blir billigere enn hvis du velger ett og ett element i opplæringen.
  • Gebyr for teoriprøven hos Statens vegvesen: kr 520
  • Baneleie til sikkerhetskurs: kr 1000
  • Praktisk prøve (oppkjøring): Kr 920
  • Utstedelse av førerkort: kr 240
Studio 17022012 Førerkort=

STOR FORSKJELL: Norge er blant de dyreste landene i verden å ta førerkort i. I Sverige ligger snittprisen på rundt 17 000 kroner, mot 30 000 kroner her i Norge. © FOTO: Egil Nordlien, HM Foto

For å kunne øvelseskjøre i klasse B må du:

  • Være fylt 16 år.
  • Ha fullført trafikalt grunnkurs.
  • Ha med annet gyldig bevis for fullført trafikalt grunnkurs og legitimasjon, eller førerkort i en annen klasse.

Personer som er over 25 år er fritatt fra deler av trafikalt grunnkurs. Dette innebærer at disse kan øvelseskjøre uten å ha kurset. Akseptabel legitimasjon med bilde som stadfester alder over 25 år må tas med under kjøring.

Den som er med deg:

  • Må være fylt 25 år.
  • Må ha hatt førerkort for bil sammenhengende de siste 5 årene.
  • NB! Kan ikke ta betaling.

Bilen må:

  • Være merket bak med en godt synlig rød L på hvit bakgrunn.
  • Ha ekstra speil for den som er med deg.
  • Tilhøre klasse B (tillat totalvekt opptil 3500 kg)

*Kilde: Statens Vegvesen

Prisen varierer

Bjørg Reitan, fagkonsulent i ATL - Autoriserte Trafikkskolers Landsforening, forteller at spesielt to variabler påvirker totalkostnaden.

- For det første varierer prisnivået rundt omkring i landet, og for det andre er kjøretime-behovet helt individuelt, sier hun.

Reitan og ATL har regnet ut at førerkort klasse B koster i gjennomsnitt 25 500 kroner (eksklusiv gebyrer til Statens Vegvesen på 1745 kroner). Dette med utgangspunkt i totalt ti kjøretimer.

Gjennomsnittlige kostnader, klasse B:

  • Trafikalt grunnkurs m/ mørkedemo: 3000 kr
  • 10 kjøretimer à 600 kr: 6000 kr
  • 2 veiledningstimer à 600 kr: 1200 kr
  • Forbikjøring (2 kjøretimer): 1200 kr
  • Sikkerhetskurs på bane: 4000 kr
  • Baneleie til NAF: 1000 kr
  • Bilkjøringens risiko: 500 kr
  • Kjøring i variert landeveismiljø: 3500 kr
  • Avsluttende landeveiskjøring: 2800 kr
  • Refleksjon og oppsummering: 500 kr
  • Leie av bil til førerprøve: 1700 kr
  • Sum: 25 500 kr

Tre priseksempler

Vi har sjekket prisene hos tre trafikkskoler i Oslo og omegn:

Wright Trafikkskole, Jessheim: Trafikalt grunnkurs (TGK) inklusiv førstehjelp og mørkekjøringsdemonstrasjon koster 3100 kroner. Wright tilbyr en totalpakke alt det obligatoriske til 18 300 kroner. Denne prisen inkluderer 7 kjøretimer. Totalt 21 400 kroner.

Tempo Trafikkskole, Oslo: TGK inkl. førstehjelpskurs og mørkekjøringsdemonstrasjon koster 2800 kroner. Totalpakke med det obligatoriske og 8 kjøretimer koster 17 700 kroner. Totalt 20 500 kroner.

Din Kjøreskole, Oslo: TGK inklusiv mørkekjøringsdemonstrasjon koster 3300 kroner + 700 kroner for førstehjelpskurs. Skolen tilbyr en totalpakke med alt det obligatoriske for 14 000 kroner. Pakken er uten kjøretimer. Totalt 18 000 kroner.

I tillegg kommer baneleie ved glattkjøring på 1000 kroner, samt Statens Vegvesens gebyrer ved teoriprøve og oppkjøring på 520 og 920 kroner, bilde på trafikkstasjonen til 65 kroner og utstedelse av førerkort til 240 kroner. Totalt 2745 kroner.

Lappen, førerkort, sertifikat, klasse b, penger, koster, kroner, bil=

DYRE TIMER: En kjøretime, som er 45 og ikke 60 minutter, koster i dag mellom 500 og 800 kroner. © FOTO: Handeland, Petter

Billigere og enklere oppkjøring "på landet"?

I vår undersøkelse ser vi ingen utpreget forskjell i pris på kurs og kjøretimer i eller utenfor storbyen.

Statens Vegvesen krever like mye av deg uansett hvor du tar oppkjøringen. Men ved å ta oppkjøringen utenfor storbyen, vil du automatisk eliminere "stryk-hotspots" som for eksempel Majorstuakrysset i Oslo.

Brønnøysund, med sin ene rundkjøring, er blitt kjent for akkurat dette. Flere kjøreskoler i Brønnøysund tilbyr såkalte intensivkurs, der du etter fem dager med kursing vender hjem med "lappen" i lomma.

Trygg Trafikk er skeptiske til lynkursene. - Et tynt undervisningsgrunnlag øker risikoen for ulykker i trafikken i ettertid. For å bli en trygg sjåfør er det mengdetrening som gjelder, sier kommunikasjonssjef Kristin Øyen i Trygg Trafikk.

Hvordan velge riktig trafikkskole

Dette er Statens vegvensens tips om hvordan du kan velge riktig trafikkskole, hvilke forventninger du bør ha og hvilke krav du skal sette.

1) Sjekk om skolen er godkjent

Bruk vegvesenets internettsider, www.vegvesen.no/forerkort. Her finner du blant annet oversikt over godkjente trafikkskoler. En godkjent trafikkskole skal by på kvalitet og profesjonalitet. Trafikkskolen skal være godkjent av Statens vegvesen, som skriver at du Ikke skal stole på at trafikkskolen er godkjent selv om du finner den i Brønnøysundregisteret.

2) Be om å få se en plan for opplæringen

Det skal føles trygt og sikkert når du gjennomfører opplæring i trafikken. Trafikkskolen/trafikklæreren skal tilrettelegge undervisningen til den enkelte - du skal få personlig oppfølging og undervisning som er tilpasset ditt nivå. Skolen skal følge en læreplan som forklarer opplæringens innhold, fremdrift og mål.

3) Undervisningstiden skal utnyttes effektivt

Du skal kunne forvente logisk progresjon i opplæringen og effektiv utnyttelse av kjøretimene. Du skal kunne forvente en godt planlagt undervisning. Trafikklæreren skal ha full oppmerksomhet på din opplæring i hele kjøretimen. Be om hjemmelekse hvis du øvingskjører privat. Og forvent å få vite hva dere skal jobbe med i neste kjøretime.

4) Spør trafikkskolen om de har et eget opplegg for privat øvelseskjøring

Undersøk om trafikkskolen har et eget opplegg for samarbeid mellom elev, ledsager og trafikkskole. Spør eventuelt om din ledsager kan være med på noen av kjøretimene. Statens vegvesen oppfordrer til å øvelseskjøre mye både privat og på trafikkskole, fordi dette reduserer risikoen for å havne i trafikkulykker.

5) Sjekk om skolen har et kontor med betjent kontortelefon

Forvent at det er ryddige administrative og organisatoriske forhold. Alle godkjente trafikkskoler skal ha kontortid og et telefonnummer du kan ringe.

6) Billigst er ikke nødvendigvis best

Det kan bli dyrt å kjøpe billig. Det er ikke alltid at billige kjøretimer gir den billigste opplæringen til slutt. Vær forsiktig med å betale ut store beløp før du har gjennomført opplæringen. Skulle du benytte deg av pakketilbud så sørg for å undersøke hva som er inkludert i tilbudet. Sørg alltid for å få kvittering, også når du betaler kontant

7) Bytt trafikklærer eller trafikkskole hvis du er misfornøyd

I de aller fleste tilfeller vil du føle at trafikkskolen er seriøs og gir deg god opplæring, men enkelte ganger kan det bli nødvendig å skifte trafikklærer eller trafikkskole. Ønsker du å bytte til en annen trafikklærer ved samme skole, tar du det opp med trafikkskolens faglige leder. Er du misfornøyd med hele trafikkskolen kan du bytte trafikkskole. Vær spesielt på vakt hvis du får beskjed om å ta de obligatoriske timene hos en annen trafikkskole. Det kan være at trafikkskolen din ikke har nødvendig godkjenning og kompetanse. Sjekk om trafikkskolen er godkjent av Statens vegvesen.

8) Meld fra til Statens vegvesen hvis du er usikker på opplæringen du får

I hver region har Statens vegvesen en egen tilsynsseksjon. Seksjonen fører tilsyn med trafikkskolene og skal se til at de oppfyller kravene til å drive trafikkskole. Tilsynet skal blant annet bidra til å kvalitetssikre opplæringen og sørge for at det er like konkurransevilkår mellom trafikkskolene. Ved å melde ifra om useriøse aktører kan du gi nyttig informasjon til tilsynsmyndighetene.

Les også:

Store forskjeller på bremsene

Beskjeden vi aldri trodde vi skulle få

Billigere Tesla-modell kommer

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!