Til påskefjellet i bil? Vær nøye med pakkingen. Løs bagasje kan drepe ved en bråstopp.

Overdrevet? Forsikringsbransjen bruker gjerne tommelfingerregelen "gjenstander blir minst tredve ganger tyngre ved en bråstopp i 50 kilometer i timen". Det betyr at en koffert på 25 kilo vil fare fremover med en kraft på 750 kilo. Mer enn nok til å knuse en menneskekropp som kommer i veien.

Trine Staff, trafikkforsker og seniorrådgiver for Vegdirektoratet, sier det på en annen måte: "Det du ikke synes er greit å få i hodet fra ti meters høyde skal du sikre".

Staff har tidligere, som stipendiat hos Norsk Luftambulanse, deltatt i en analyse av 190 alvorlige trafikkulykker på Østlandet. I alt 338 biler og 618 personer har vært involvert i disse ulykkene. 327 personer ble skadd, 61 omkom.

Feilsikrete ulykkesbiler

Ulykkesteamet som foretok undersøkelsene fant følgende:

* Det var usikrede og potensielt farlige gjenstander i 40 prosent av ulykkesbilene. 35 prosent av gjenstandene veide under 2 kilo. 32 prosent av gjenstandene i bagasjerommet veide over 20 kilo.

* I 45 tilfeller var bakseteryggen kraftig forskjøvet av usikret tung bagasje.

* I 27 av ulykkene hadde usikret bagasje, som i utgangspunktet var plassert i bagasjerommet, forflyttet seg frem i kupeen. I 24 av disse 27 tilfellene var bakseteryggene forskjøvet.

* Ikke uventet manglet de fleste stasjonsvognene gitter/nett mellom bagasjerom og kupe.

Seteforskyvninger

Det ble foretatt en egen analyse av 24 personer som ble hardt skadd av usikret tung bagasje. Hos 71 prosent av disse var setet forskjøvet, noe som medførte mye større skader i hode, bryst, mage og bekken, sammenlignet med de som satt i seter som ikke var blitt forskjøvet.

- En undersøkelse fra USA støtter opp om dette. Den konkluderer med at det er nitten ganger større risiko for å omkomme i et sete som forskyver seg på grunn av usikret bagasje, enn i et sete som ikke gjør det, sier Trine Staff.

Hun påpeker at baksetepassasjerer i stasjonsvogner med stort bagasjerom er spesielt utsatt for alvorlige skader som følge av seteforskyvning.

- Maksimalt lastevolum er satt ut i fra hva dekk og bremser kan tåle, og har ingenting med hva baksetene kan tåle.

Sannsynligheten for å bli truffet av en usikret gjenstand er relativt liten, men risikoen for å bli hardt skadd når man blir truffet er høy. De som var truffet direkte av flyvende gjenstander hadde alvorlige skader i hode, nakke og bryst. Og selv små gjenstander - som for eksempel en vannflaske - kan være livsfarlige når det blir bråstopp.

=

FARLIG: Ikke legg tunge ting øverst på lasset. Uten gitter er det fritt fram fremover ved en bråstopp. FOTO: Heiko Junge

Klassisk påske-ulykke

Den typiske ulykken med biler på vei til påskefjellet, skjer gjerne etter at bilen er fylt opp med matvarer i den lokale butikken i nærheten av hytta eller leiligheten.

- Matvarer er ofte årsaken til skader på mennesker. Det er typisk at stasjonsvognen lastes opp med mat, øl og brus i en butikken nær hytta. Disse varene blir lagt oppå et allerede stort bagasjelass, og kan bli slynget fremover og inn i kupeen ved for eksempel en kollisjon, forklarer Staff.

Arne Voll, informasjonssjef hos Gjensidige, påpeker at det heller ikke er en god løsning å legge for mye i takboksen.

- En tungt lastet takboks endrer bilens tyngdepunkt og kjøreegenskaper vesentlig, og gir økt risiko for skrens. En tunglastet bil får dessuten skrens på en helt annen måte enn uten last, særlig hvis du har mye tyngde på taket. Bakenden på bilen vil ofte krenge ut, noe som kan føre til sidekollisjoner, i verste fall med møtende trafikk.

Sidekollisjoner kan få alvorlige konsekvenser fordi det ikke finnes deformasjonssoner i sidene på bilen. Verst er dette for biler uten antiskrenssystem. Jo mindre og lettere bilen er, jo mer påvirkes kjøreegenskapene av lasten.

- Legg tunge ting så lavt og midt i bilen som mulig. Det vil si innerst i bagasjerommet. Løse gjenstander hører hjemme i bagasjerommet bak hundegitter eller bagasjenett. Husk å bruke bilbelte, det er den viktigste livredderen i en bilkollisjon, oppfordrer Arne Voll.

BLE DREPT: I denne ulykken traff bilen en stolpe i 65 km/t, og tung usikret last førte til seteforskyving. Føreren døde momentant. Foto: Trond Boye Hansen=

DØDSULYKKE: I denne ulykken traff bilen en stolpe i 65 km/t, og tung usikret last førte til seteforskyvning. Føreren døde momentant. FOTO: Trond Boye Hansen

Bil Lasting av bil Sikker bil Trine Staff 2013=

SLIK PAKKER DU: Trafikkforsker Trine Staff viser har råd å gi om sikker pakking. FOTO: Geir Svardal

Slik pakker du:

* Pakk de tyngste tingene innerst og nederst. Myke bagger i forskjellig størrelse er gjerne praktisk. Ikke la noe ligge usikret øverst - selv små harde ting kan gjøre skade ved bråstopp.

* Norge er et stasjonsvogn-land. Har du gitter i din?

* Ikke pakk høyere enn til nakkestøttene.

* Bruk nett til å strekke over bagasjen, så hindres den i å fare fremover.

* Sørg for å sikre løse gjenstander. Bruker du hulrom i kupeen, så sørg for at bagasjen sitter fast.

* Pakk tett. Jo mindre bevegelse gjenstander kan få, jo bedre.

* Sjekk hva som er største tillatte last for din bil.

* Sjekk dekktrykk etter at bagasje og folk er på plass i bilen.

* Pakk så du får et lavest mulig tyngdepunkt, og ikke la bilen bli baktung.

* Ha varme sko og klær lett tilgjengelig, til bruk når du/dere må ut av bilen.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!