Tesla

Vil forby Tesla-butikker

Teslas forretningsmodell møter betydelig motstand.

NEI TAKK: Teslas forretningsmodell er som Apple Store, de vil selge bilene sine uten mellomleddet, altså forhandlernettverket. Det møter betydelig motstand i USA. FOTO: HM Arkiv
NEI TAKK: Teslas forretningsmodell er som Apple Store, de vil selge bilene sine uten mellomleddet, altså forhandlernettverket. Det møter betydelig motstand i USA. FOTO: HM Arkiv
Sist oppdatert

Tesla driver sine egne utsalgssteder akkurat som Apple i mange tilfeller gjør. Det er det ikke alle som liker. Forretningsmodellen hopper nemlig bukk over forhandlerleddet har dermed møtt betydelig motstand i flere amerikanske stater. Nå kan motstanden kulminere i et forbud i New Jersey.

Etter påtrykk fra New Jersey Coalition of Automotive Retailers truer administrasjonen i staten med å forby Teslas direktesalg gjennom et forslag til ny lovgiving som vil beskytte dagens modell. Forslaget krever at alle nye biler skal selges gjennom et mellomledd, noe som vil blokkere elbilprodusentens forretningsmodell.

All makt til forhandlerne

Bakteppet er en lovgivning som i sin tid skulle begrense bilprodusentenes makt. I den amerikanske bilindustriens barndom hadde General Motors og Ford nær sagt all makt. I dette systemet satt bilforhandleren med all risiko, og kunne bli tvunget av produsentene til å ta inn biler de ikke fikk solgt. Vel vitende om at bilprodusenten lett kunne velge en annen distribusjonskanal var det få som nektet. Konsekvensen ville være tom butikk og ingen inntekter til å dekke investeringene i lokaler og fasiliteter.

For å bøte på problemet vedtok statsadministrasjonene franchiseregler som ga forhandlere eksklusive salgsrettigheter i de lokale markedene. Det hindret bilprodusentene fra å utarme salgsleddet fordi de ikke lenger kunne true med å droppe en forhandler til fordel for konkurrenten på andre siden av gaten. Konsekvensen av lovgivningen er at det nå er forhandlerne som sitter med mye makt.

FØRSTEMANN: Første Tesla Model S på vei ut av Tesla Store i Oslo, med Frederic Hauge bak rattet. FOTO: Produsent
FØRSTEMANN: Første Tesla Model S på vei ut av Tesla Store i Oslo, med Frederic Hauge bak rattet. FOTO: Produsent

Beskytte monopol

Det er denne maktforskyvningen Tesla nå støter på. Elbilprodusenten ønsker å drive sine egne utsalgssteder, og vil ikke at dette skal skje via mellommenn. På sin hjemmeside skriver Tesla at de reagerer på anti-Tesla-reguleringene, og hevder at New Jersey forsøker å snikinnføre et forbud etter påtrykk fra den mektige forhandlerlobbyen uten offentlige høring. Tesla mener forhandlerunionen kun er ute etter å beskytte sitt monopol, og at forbrukerne blir taperne.

Wired skriver at forhandlerne frykter at de skal bli fullstendig utkonkurrert av Teslas forretningsmodell, særlig når rimeligere Tesla-modeller kommer.

Tesla forsvarer sin modell med at det ikke kun handler om å selge flest mulig biler.

- Vi mener det er essensielt at vi får selge våre egne biler fordi elbiler fortsatt er en relativt ny teknolog. Det handler ikke bare om å selge flere biler, men om å formidle fordelene ved å kjøre elektrisk på en troverdig måte. Dette står sentralt i vår filosofi om bærekraftig transport, skriver Tesla som mener de representerer et paradigmeskifte i bilindustrien.

De oppfordrer administrasjonen i New Jersey under ledelse av guvernør Chris Christie om å trekke forslaget til ny lov.

Les også:

Så mye koster elektriske golf

Vi har testet BMW i3

Knuses på plass og hurtiglading

Denne saken ble første gang publisert 13/03 2014, og sist oppdatert 03/05 2017.

Les også