Test: Ford Focus Electric mot Nissan Leaf

Knuses på plass og hurtiglading

Nissan Leaf er kongen på elbilhaugen. Kan Ford Focus Electric dytte den ned?

Sist oppdatert

Nissans elbil ble en av Norges mest solgte biler i 2013. Selv om det som regel er Tesla Model S som sørger for overskrifter når dagspressen skriver om elbil, er det Leaf som bygger elbilismens grunnfjell. Leaf er størrelsesmessig en kompaktbil, og nå får den utfordrere.

Først ut er Ford Focus Electric. I utgaver med vanlig motor kjenner vi Focus som en av de beste kompaktbilene. Leaf har på sin side allerede rukket å gjennomgå en første runde med oppgraderinger, med blant annet økt rekkevidde som et av resultatene.

Batteriet sluker bagasjeplassen

En vesentlig forskjell mellom bilene er at Leaf er bygd som elbil, og bare det, mens Focus Electric er en elversjon av en "vanlig" bil. Det ser man tegn til på mange områder. Mens Focusen ser ut som det den er, nemlig en pen, ganske klassisk kompaktbil, er Leaf høyere og mer butt.

Årsaken: I Leaf ligger batteripakken under kupeen. Leaf har dessuten en kortere front - elmotorer er mindre enn forbrenningsmotorer, så motorrommet trenger ikke være like stort.

Åpner man bagasjeluka, ser man at Focus-grunnstrukturen ikke ble konstruert med elbilbatterier i tankene. En stor batterikasse ødelegger det som i vanlige Focuser er et ganske stort bagasjerom. Den oppgraderte Leaf har derimot fått større bagasjerom, og nå er det gjennomsnittlig stort for en kompaktbil.

Innvendig gir de to ulike plassinntrykk: Ford er bred, Nissan er smalere og høyere. I praksis har begge greie plassforhold for kompaktklassen. Fire gjennomsnittlig store voksne har plass nok i begge.

TREKKER NED: Dette er en av ulempene ved å gjøre om en vanlig bil til elbil. I Ford Focus Electrics tilfelle spiser batteripakken opp nesten hele bagasjeromsplassen. FOTO: Petter Handerland
TREKKER NED: Dette er en av ulempene ved å gjøre om en vanlig bil til elbil. I Ford Focus Electrics tilfelle spiser batteripakken opp nesten hele bagasjeromsplassen. FOTO: Petter Handerland

Elbil på sitt beste

Det er fascinerende å kjøre moderne elbiler. Særlig under småkjøring setter de biler med forbrenningsmotor i skyggen når det handler om lettkjørthet og motorkomfort. Det er stille, trinnløst og mykt, og likevel er de kjappe. Det siste handler særlig om den umiddelbare responsen når du trykker på gasspedalen.

Av det to er Focus kjappest. Etter vår smak gir den også den beste kjøreopplevelsen - den kjører rett og slett som en Focus, og det er en hedersbetegnelse. På den annen side føles Leaf, med halvhøy sittestilling og bedre sikt i alle retninger, smidigere i byen.

I Leaf virker understellet mindre finpusset når bilene treffer ujevnheter.

Hvor langt?

MER PLASS: Nissan Leaf er bygget som elbil fra grunnen av. Bagasjeromsplassen er dermed betydelig bedre enn i Focus Electric. FOTO: Petter Handeland
MER PLASS: Nissan Leaf er bygget som elbil fra grunnen av. Bagasjeromsplassen er dermed betydelig bedre enn i Focus Electric. FOTO: Petter Handeland

Rekkevidde er noe av det viktigste ved en elbil. Disse bilene når altfor kort til at vi kan kjøre dem i vår 20 mil lange testrunde som alle andre biler må igjennom. Med elbil kjører vi i stedet ei sløyfe på åtte mil, med bykjøring, veier som går gjennom tettbygde strøk, litt landevei og litt motorvei. Runden kan trolig svare til jobbreisen for mange som vurderer elbil.

Ford Focus Electric

PLUSS: Kjøreegenskaper og komfort, kjapp

MINUS: Kortere rekkevidde, unøyaktig rekkeviddeindikator, ikke hurtiglading, batteriboks stjeler bagasjeplass

Nissan Leaf

PLUSS: Brukbar rekkevidde, god rekkeviddeindikator, nærkjøringskomfort

MINUS: Sittestilling for lange sjåfører, design krever tilvenning

Ved start er begge fulladet, men det skiller mange kilometer på rekkeviddeindikatorene; 91 km i Focus og 145 km i Leaf. Både i denne runden og ellers i testperioden viser det seg at Focus er pessimistisk på egne vegne, for etter testrunden estimerer vi rekkevidden til 120 km.

Leafs indikator er langt mer presis. Den viser en rekkevidde på 145 km ved start, og har 60 km igjen når runden er over. Estimert rekkevidde er 140 km, 20 km mer enn Focus. I praksis virker kanskje ikke 20 km som mye, men vi opplever det flere ganger som forskjellen mellom ro i sjela og tiltakende rekkeviddeangst.

Det er ett punkt til der Focus Electric virker umoden som elbil. Mens Leaf kommer standard med mulighet til hurtiglading, mangler denne muligheten helt i Forden. Vi synes det er bakpå å komme med en ny elbil uten hurtiglading i 2014.

Vi Menn Bil Top Gear mener:

Nissan Leafs salgssuksess er fortjent. Den framstår som en gjennomtenkt elbil, rekker litt lengre enn Focus, har smartere batteriplassering og mulighet for hurtiglading. Fords elektriske nyhet viser på for mange områder at Focus ikke var konstruert for å bli en rendyrket elbil fra starten av.

Tekniske data og testresultater fra 80 km lang fast elbiltestrunde:

Nissan Leaf

FORDEL LEAF: Nissan Leaf kan hurtiglades. Det kan ikke Ford Focus Electric. FOTO: Petter Handeland
FORDEL LEAF: Nissan Leaf kan hurtiglades. Det kan ikke Ford Focus Electric. FOTO: Petter Handeland

Ford Focus Electric

Effekt

80 kW/109 hk/254 Nm

107 kW/140 hk/250 Nm

LxBxH, cm:

444/177/155

435/182/148

Egenvekt med fører, kg:

1549

1720

Energiforbruk:

14,2 kWh/100 km

16,8 kWh/100 km

Brukt batterikapasitet etter 80 km:

60 %

65 %*

Estimert rekkevidde:

140 km

120 km

Akselerasjon 60-100 km/t:

6,7 sek

5,7 sek

Pris:

219 700 kr (Visia) til 265 000 kr (Tekna)

259 000 kroner

* Tallene for Ford er mer usikre fordi gjenstående batterikapasitet ikke er presist oppgitt i bilens display.

Les også:

Så mye ville Teslas luksusbil kostet med avgifter

Er moderne elbiler brannfarlige?

Derfor lønner det seg med nyere bruktbil

Denne saken ble første gang publisert 21/01 2014, og sist oppdatert 03/05 2017.

Les også