En journalist skal ikke la arbeidet med artikler farges av personlige preferanser og overbevisninger, men i utgangspunktet opptre objektivt. Det viser seg ikke alltid å være så lett. Som da de erklærte elbil-skeptikerne i Top Gear testet Tesla Roadster på bane, og måtte dytte den tilbake til garasjen da batteriene gikk tomme.

Det viste seg å være fake. Men ble jo et morsomt innslag i programmet. Bortsett fra at Tesla ikke syntes det var morsomt, og gikk til sak. En sak som ble avvist av retten.

Journalisten John Broder i New York Times gjorde nylig en test av rekkevidden til Tesla Model S. Han tok bilen langs en østkyst-rute, blant annet mellom et par av Teslas egne Supercharger ladestasjoner.

Og jommen gikk han tom for strøm på en småkald dag. Bilen endte på planet til en redningsbil, og Tesla fikk tyn i den innflytelsesrike avisen.

Og så er det at det begynner å bli virkelig interessant. Det viste seg nemlig at Tesla dataloggførte hele kjøreturen Broder gjennomførte. Normalt har ikke selskapet gjort dette uten tillatelse fra mediene som låner en bil for testing, men etter Top Gear-episoden datalogger de ALLTID når motorjournalister tester produktene deres.

=tesla, model s, elbil

20 000: Nylig uttalte Tesla-boss Elon Musk at han tror de vil kunne produsere 20 000 elbiler i år. FOTO: James Lipman

Tesla slår tilbake

Tesla-sjefen selv - Elon Musk - sendte først ut en tweet der han hevdet at New York Times reportasje var en "fake". Dette fikk saken til å eksplodere i sosiale medier. Blant annet gjennomførte en rekke Tesla Model S-eiere samme tur uten problemer, mens tweetene haglet.

Så kunne Musk i sin egen blogg, ved hjelp av data fra Broders kjøretur, påvise at reportasjen hadde betydelig avvik i forhold til sannheten. "Model S er designet for å gå like godt i kaldt som i varmt vær", skriver Musk - og henviser til Norge, der det selges flest elbiler per innbygger:

"We are upset by this article because it does not factually represent Tesla technology, which is designed and tested to operate well in both hot and cold climates. Indeed, our highest per capita sales are in Norway, where customers drive our cars during Arctic winters in permanent midnight", skriver Musk.

Bilen var blant annet kjørt mye fortere enn journalisten hevdet, noe som jo tømmer batteriene ekstra kvikt. Dessuten viste dataloggen, ifølge Elon Musks blogg, at den faktisk aldri gikk helt tom for strøm.

Dataloggen viste angivelig også at journalisten ikke hadde ladet bilen så lenge som han hevdet, før den til sist angivelig stanset (vi skriver "angivelig", fordi vi på vår side ikke kan verifisere noen av partenes påstander).

Tesla har også gått Broders tidligere elbil-skriverier etter i sømmene, og funnet ut at han mildt sagt ikke er en elbil-fan. Og mener at hans reportasje åpenbart er farget av dette.

At Tesla nok har et poeng, er en slutning vi kan trekke etter at New York Times-redaktøren Margaret Sullivan kom med visse innrømmelser, som at Broder "ikke hadde vært nøyaktig nok", og "ikke hadde utvist godt nok skjønn i sin bedømmelse".

=

TÅLEGRENSE: Hvor langt kan man kjøre med en Model S en kald vinterdag med varmeapparatet på full guffe? Det er spørsmålet. FOTO: Tesla Motors

Fulgte i kjølvannet

Etter Broders forsøk har flere gjort samme turen for å sjekke om den kunne gjennomføres. Blant annet gjennomførte CNN-reporteren Peter Valdes-Dapena turen langs østkysten uten problemer. Men det er blitt antydet at testen minnet litt for mye om et PR-stunt i Tesla-regi, og at CNN fulgte Teslas formaninger til punkt og prikke mer enn å være på en roadtrip som Broder.

I en artikkel om temaet skriver The Atlantic Wire: Hvor mange bruker 100 000 dollar på en bil uten å kjøre over 100 km/t eller skru opp varmen på en kald dag?

På nettstedet Electric Road Trips hevder en person ved navn Peter at han har kjørt sin Model S fra Portland, Oregon til New York - en reise på om lag 8000 km - uten problemer.

Særbehandling for elbiler

Denne saken handler ikke bare om rekkevidden til en elbil, men også om hvordan motorjournalister tester biler. Elbiler inkludert. For som Automotive News skriver: Hvorfor skal elbiler testes og behandles annerledes enn vanlige biler? Også bensin- og dieselbiler bruker mer drivstoff når de kjøres fort og hardt.

Et godt poeng. Kan elbilene kreve særbehandling, når de i realiteten skal settes opp mot andre typer biler?

Men dette argumentet har et motargument.

- Elbilene selges som et miljøvennlig alternativ, og da må også brukerne bidra til å gjøre den miljøvennlige jobben, mener vår egen biltester Øyvind Jakobsen, som opplevde å gå tom for strøm tidlig, da han testet en Mitsubishi i-Miev for et par år siden. Hva som da skjedde, og hvilke unnskyldninger Mitsubishi hadde, kan dere lese om her.

Men bør ikke alle biler kjøres på en miljøvennlig måte? Som nettstedet Grist.org skriver - problemet er neppe hvor mye olje bilene våre bruker, men at vårt transportsystem generelt krever et for høyt forbruk av olje. Det som kan gjøre en forskjell er ikke bare bilteknologi og kjøreteknikk, men også at vi bruker bilen så lite som mulig, øker bruken av telekommunikasjon (f. eks. i forbindelse med møtevirksomhet), oftere bruker kollektivtransport, satser på bildeling og mange andre ting - inkludert en forbedring av elbil-infrastruktur.

Slik at krangelen mellom Tesla og New York Times egentlig har utspring i en underordnet problemstilling.

Men for den som måtte lure, har vi da også vurdert hvordan det er å leve med elbiler til daglig i Norge.

Disputten mellom New York Times og Elon Musk gjør neppe skeptikerne til elbilen mindre skeptisk. Og for mange av de som har bestilt bilen i Norge - og for mange andre skulle vi formode - er det særlig et spørsmål som står åpent: Hvor lange rekkevidde har Tesla Model S på en typisk kald vinterdag i Norge?

Det håper vi å få testet snarest.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!