caricature of a caucasian construction worker as he holds up a stop sign=

VEIARBEID SKAPER KØ: Og mange andre ting gjør det samme. Ofte kan det også være enkle ting som reduserer køen - som at en del velger en annen vei. ILLUSTRASJONSFOTO: Thinkstock © Photodisc

Oslo kom dårlig ut da navigatorprodusent TomTom tidligere i år, ved hjelp av flere millioner brukere, logget trafikken i Europa, og rangerte de femti verste byene hva bilkøer og rushtidstrafikk angår.

"I tillegg til å ha de mest trafikkbelastede ettermiddagsveiene i Norden, er Oslos ettermiddagsrush mer enn dobbelt så ille som i Praha, München og Barcelona. I Europa er det kun Istanbul og Warszawa som har mer trafikkbelastede ettermiddagsveier", konkluderer selskapet med i en ny rapport, som tar for seg perioden april til juni i år.

Hele rapporten kan du lese her!

Ser vi på akkurat Norden, har Oslo bare en viss "konkurranse" fra Stockholm, når det gjelder å være en versting i ettermiddagsrushet. Her er "pallen", som viser at Oslos trafikanter bruker i gjennomsnitt 85 prosent lengre tid på utvalgte veistrekninger i rushtiden enn hva de bruker ellers.

Oslo: 85 %

Stockholm: 78 %

Göteborg: 58 %

Du må altså, som et eksempel, regne med å bruke 1 time og 51 minutter på en strekning under ettermiddagsrushet, som du ellers bruker 1 time på.

Ikke uventet er det, i Norge, de store byene som har det verste ettermiddagsrushet. Men det er faktisk landets fjerde største by som har den nest verste trafikken etter arbeidstid - likevel langt etter Oslo.

Oslo: 85 %

Stavanger: 57 %

Bergen: 46 %

Trondheim: 37 %

Når det gjelder morgenrushet, kommer Oslo bedre ut enn Stockholm, men har adskillig mer kø enn for eksempel Göteborg, Helsinki og København.

Businesspeople inside taxi=

STRESS: Bilkø fører til stress og forsinkelser som koster samfunnet store summer. ILLUSTRASJONSFOTO: Thinkstock © BananaStock

Hvorfor blir det bilkø?

Hvorfor kommer Oslo så ille ut i undersøkelsen? Det er nok flere grunner til det. Som at svært mange pendler daglig til og fra Oslo.

Statistikk viser at trafikken over bygrensa vokser jevnt og trutt. I 1966 var det rundt 100 000 passeringer pr. døgn over bygrensa, mens tilsvarende tall i dag er cirka 380 000.

En annen ting er alle veiprosjektene i byen, som skaper ekstra bilkøer mens de pågår, men forhåpentligvis bedrer situasjonen når de en dag er ferdige.

Men du bidrar kanskje selv til køene, gjennom å kjøre på en måte som fører til unødvendig rykk og napp-kjøring?

Også sommel, overivrig bremsing og glaning på eventuelle trafikkuhell skaper kø - og det at vi ikke er flinke nok til å følge på.

- Visse typer adferd, som overdreven bremsing og forstyrrende filskifting, kan være spesielt køskapende, hevder Kristian Wærsted i Statens Vegvesen, som har jobbet med temaet bilkø i årevis.

Fakta fra undersøkelsen:

* De mest trafikkerte veiene i Oslo er E18 fra Sandvika i vest og E6 fra Lørenskog i øst. E18 i sentrum er også blant versting-veiene.

* I andre kvartal 2012 var fredag 25. mai sannsynligvis dagen det tok lengst tid før du kom hjem til middag, hvis du kjørte bil ut av Oslo.

* Torsdag er ukens mest trafikkbelastede ettermiddag. På mandag er ettermiddagsrushet minst.

* Formiddagsrushet i Oslo er verst på onsdager, mens det er minst på fredager.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!