Utvalget av bruktbiler er større enn på lenge. På finn.no er det nå over 65 000 bruktbiler til salgs. På AutoDB som er en del av klikk.no, er det 12.380 personbiler til salgs.

- Det er flere enn vanlig, forteller Henrik Faller i Finn.no.

At Sveriges største markedsplass for brukte biler nå etablerer seg i Norge, gjør konkurransen enda hardere. De selger testede biler på nettauksjon. KVD Kvarndammen omsatte i fjor over 20 000 personbiler i Sverige gjennom sin nettbaserte markedsplass. KVDs første anlegg er nå under etablering i Oslo, og salget starter høsten 2012.

I Sverige har dette konseptet allerede slått så pass bra an at over 95 prosent av de som handler bil her, kjøper den usett - etter å ha sett testrapporten. Rundt månedskiftet oktober-november kommer selskapet til å ha sin første auksjon.

- Vi tester alle de bruktbilene som vi formidler, sier Håkon William Birkedahl Bråthen, områdesjef i KVD Norge.

- Hovedvekten av bilene som skal omsettes hos oss er nyere, norske bruktbiler fra større bilparker, leasing-firmaer, store selskaper og offentlige virksomheter, sier Drotz-Molin, administrerende direktør hos KDV Kvarndammen AB.

Må tilfredsstille minstekrav

Privatpersoner kan også selge bilen gjennom KVD, men det er forutsatt at bilen møter KVD sine minstekrav, som skal sikre standarden på biler som tilbys gjennom tjenesten. Tjenesten fungerer slik at du leverer bilen, KVD tester og avtaler minstepris og legger den ut på nettauksjon. Som kjøper bytter du om rekkefølgen og starter med nettauksjonen.

- Vi kjøper ikke bilen din, eller eier bilen du kjøper. Vi garanterer imidlertid for at bilen du kjøper er nøye testet av oss, og blir beskrevet med tekst og bilder som holder mål etter alle standarder, også i forhold til norsk forbrukerkjøpslov. Dette gjør vi ved å være ærlige på bilens tilstand. Det er blant annet det vi tar oss betalt for, sier Drotz-Molin.

KDV Norge=

TESTER: KVD Norge skal teste alle bruktbilene sine. Dermed kan sitte med håndfast dokument, som ifølge forbrukerrådet kan spare deg for mye ergrelser senere. FOTO: KVD Norge

- Populær salgsform

NAF har også fått med seg at KVD som ny aktør etablerer seg her til lands. De ser at nettauksjoner er en trend som øker i omfang, hvor Oslo Bilauksjon er det siste eksempelet på firma som går 100 prosent over på nettauksjoner. Fra første oktober 2012 selges biler kun på nettauksjon, men det er fortsatt mulig å se og eventuelt prøvekjøre bilene som skal på auksjon. Alle biler vurdert over 25 000 kroner har vurderingsskjema og garanti. Biler med en salgspris over 50 000 kroner skal ifølge Oslo Bilauksjon gjennomgå en NAF-test.

- Den økte oppmerksomheten rundt denne salgsformen kan komme forbrukerne til gode på sikt, sier Jan Ivar Engebretsen, kommunikasjonsrådgiver hos NAF.

Men han er ikke sikker på at denne salgsformen nødvendigvis vil føre til at du øker sjansene dine for å gjøre et bruktbilkupp.

- Det vi vet fra auksjoner tidligere er at om ikke ønsket minstepris er oppnådd, ja så går bilen tilbake, sier han.

Han er videre opptatt av at forbrukerne får skikkelig oppfølging også etter handelen, og viser til at mange blir misfornøyde etter nettopp å ha handlet bruktbil.

=

OPPLYSNING: Proffene må skal alltid opplyse om bilens tilstand, opplyser Martin Skaug Halsos hos Forbrukerrådet. FOTO: Forbrukerrådet/CF-Wesenberg/kolonihaven.no

Opplysningsplikten som gjelder uansett

Hos Forbrukerrådet kjenner de ikke spesielt til KVD sin forretningsidé. Men de sier på generelt grunnlag, fra de rundt 10 000 henvendelsene de årlig får om bruktbil, at alle profesjonelle aktører innen bilbransjen har en opplysningsplikt om bilens tilstand.

- De alle fleste klagene vi får til oss handler om at bilen ikke er godt nok besiktiget eller sett, sier kommunikasjonsrådgiver Martin Skaug Halsos hos Forbrukerrådet.

Han slår videre fast er det fortsatt mange som handler bil uten å skrive kontrakt.

- Det lønner seg å skrive kontrakt når du kjøper bruktbil, avslutter Halsos.

Les også:

Test vinterdekk 2012 2013 - Her er de beste vinterdekkene

Ikke bare prisen som er hyggelig på denne SUV-en

Nordmenn synes dette merket lager penest biler

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!