Dette er de tørre fakta:

* 4,2-liters FSI V8 som yter 450 hk

* 430 Nm dreiemoment v. 4000-6000 o/min

* 0-100 km/t på 4,9 sekunder

* Toppfart 280 km/t

Åpenbart bør du ikke være var for trekk og ha redsel for uønsket forflytning av hårstrå, skal du hente ut potensialet med nye Audi RS 5 Cabriolet - selv om det skal sies at moderne kabrioleter normalt gir god beskyttelse mot vind.

Ei heller bør du være vanlig lønnsmottager, for dette er et quattro GmbH-utviklet luksusmonster som nok vil koste rundt 1,6 millioner kroner når den våren 2013 blir lagt til kai i furet værbitt.

Men er alt dette på stell, kan det sikkert være verdt å snuse på noe av det råeste du får av takløse biler du kan dele med tre andre personer.

Denne selvpustende åpen kabrioleten har bortimot superbil-akselerasjon, og selv om toppfarten er elektronisk sperret ved 250 km/t, kan eieren insistere på å få hente ut 280 km/t.

KRAFTIG SIGNAL: RS 5-logoen og to fete ovale eksosrør integrert i støtfangeren gir klar beskjed til bilene bak. Foto: Audi

Eleganse og kraft

Syvtrinns S tronic automatgirkasse og en egen senterdifferensial i quattro-systemet overfører kreftene til alle fire hjulene på en progressiv måte.

Ved normal kjøring fordeles kreftene 40:60 mellom forhjulene og bakhjulene. Ved aktiv kjøring kan 70 prosent av kreftene flyttes til forhjulene og så mye som 85 prosent til bakhjulene.

Sportsdifferensial for bakakselen er tilgjengelig som ekstrautstyr.

Dette er ikke en bil som skriker etter oppmerksomhet. Samtidig kan vi heller ikke si at den er diskret. Signalene om at RS 5 Cabriolet er en potent bil, er flere enn bare RS 5-merket.

Frontspoileren har store luftinntak, hjulbuene er kraftige og den lave skulderlinjen på bilen definerer den sportslige karakteren. De to kraftige og ovale eksosrørene som er integrert i støtfangeren bak er klassiske RS-detaljer.

Taket åpnes i løpet av 15 sekunder, og stenges på 17 sekunder - begge deler kan gjøres i hastigheter opp til 50 km/t. I åpen tilstand bruker taket kun 60 av bagasjerommets 380 liter, og det hjelper også at de todelte baksetene-ryggene kan felles ned.

=

SNASEN ARBEIDSPLASS: Interiøret er i sort/krom og er sportslig, med sportsseter i skinn/alcantara, trekers sportsratt i perforert lær, alu-pedaler og RS-logoer. Foto: Audi

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!