En fornyet versjon av Kias store SUV, Sorento, kommer i salg senere i år. I tillegg til nytt karosseri lover produsenten bedre motorer med bedre drivstofføkonomi, lavere utslipp og bedre kjøreegenskaper, samt ekstra komfort og nye sikkerhetsfunksjoner.

Utvendig er Sorento ansiktsløftet med nye frontlykter med LED-lys, ny bakluke med LED-kombinasjonslamper og nye støtfangere med vertikalstilte tåkelys. Et større utvalg av felger opptil 19 tommer er også nytt.

Innvendig skal kvalitetsopplevelsen opp et hakk i fem- eller syvseterskupeen med nytt LCD-instrumentpanel og ny midtkonsoll med syvtommers skjerm. Interiøret kan leveres i sort eller beige - stoff eller skinn. Stort panorama glasstak med elektrisk betjent gardin står på listen over ekstrautstyr.

- Siden lanseringen i 2009 er det solgt mer enn 620 000 biler av andre generasjon Sorento. Den produseres i dag i Korea og USA, og ble Kias mestselgende modell i USA for andre året på rad med over 130 000 kjøpere, hevder Kia-boss Thomas Oh.

For kostbar

I USA er imidlertid Sorento for en billig mini-SUV å regne. I Norge derimot er den stor. Og dyr. Dermed er salgstallene også beskjedne. 58 personsbilregistrerte Sorento-er ble solgt i hele 2011, 21 er solgt så langt i år.

Det er milevis etter Kia Sportage som det er solgt 773 biler av i år. Sportage er faktisk blant Norges mest solgte SUV-er.

=

ENDEN: Nye Kia Sorento får ny støtfanger med vertikalstilte tåkelys. Foto: Kia

Prisen er den åpenbare forklaringen på Sorentos beskjedne salg, noe avgiftene må ta mye av skylden for. Sorento med toliters diesel med 150 hk koster fra 471 400 kroner, mens dieselen på 2,2 liter med 197 hk koster nesten 600 000 kroner. Som varebil med grønne skilter, koster Sorento fra 327 400 kroner.

Kia Sportage derimot koster fra 259 600 kroner med 2WD og fra 349 900 kroner med firehjulstrekk.

Les også:

Test deg selv: Hvilke SUV-er ser du her?

Mazda CX-5 - ny konge i SUV-klassen

Subaru XV - best når det virkelig gjelder

=

FRISKERE: Kia omtaler Sorentos nye design som ""freshere"". Foto: Kia

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!